مذاکرات سودان و سودان‌جنوبی دربارهٔ امنیت مرزی به بن‌بست رسید

۲۸م آذر ،

مذاکره‌کننده ارشد سودان‌جنوبی اعلام کرد، مذاکرات امنیت مرزی میان این کشور و سودان‌ با بن‌بست روبه‌رو شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، این بن‌بست می‌تواند به طولانی شدن توقف صادرات نفت و نزدیک‌تر شدن اقتصاد دو کشور به فروپاشی منجر شود.

سودان و سودان‌جنوبی پس از درگیری نیروهای دو طرف در مرز مشترک دو کشور در آستانه جنگی تمام عیار قرار گرفتند.

سودان و سودان‌جنوبی ماه سپتامبر توافق کردند نیروهایشان را به عقب بازگردانند و صادرات نفت را از سر بگیرند. با این حال، پاگان آموم، مذاکره‌کننده ارشد سودان‌جنوبی در مصاحبه با خبرگزاری رویترز گفت که مذاکرات دربارهٔ چگونگی اجرای این تعهدات با بن‌بست روبه‌رو شده است.

آموم افزود: این مذاکرات اکنون با بن‌بست روبه‌رو است و من فکر می‌کنم این گفت‌وگوها در آستانه شکست است زیرا سودان یک موضع استراتژیک تازه در مخالفت با توسعه همکاری بین دو کشور اتخاذ کرده است.

بی‌نتیجه ماندن این مذاکرات ضربه‌ای دیگر به اقتصاد سودان و سودان جنوبی خواهد بود.

روسای‌جمهوری سودان و سودان‌جنوبی دو ماه پیش توافق کردند، به منظور قطع حمایت از شورشیان، یک منطقه حائل غیرنظامی در مرز دو کشور ایجاد کنند. هدف از ایجاد چنین منطقه‌ای همچنین کمک به از سرگیری صادرات نفت جنوب ازطریق خطوط لوله انتقال نفت شمال است.

سودان‌جنوبی ماه ژانویه یک روز پس از تشدید تنش‌ها در روابطش با سودان بر سر حق انتقال نفت، تولید روزانه ۳۵۰ هزار بشکه نفت خود را متوقف کرد. این دو کشور همسایه هنوز نتوانسته‌اند درمورد چگونگی خارج کردن نیروهای نظامی از مرز مورد مناقشه سودان و سودان به توافق برسند.

سودان‌جنوبی که محصور در خشکی است و نفت ۹۸ درصد از درآمدهای این کشور را تشکیل می‌دهد، برای صادرات نفت خام خود نیازمند خط لوله‌ای است که از شمال می‌گذرد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.