مذاکرات صلح بین شورشیان فیلیپین بادولت این کشوردر مالزی برگزارمی شود

به گزارش ایرنا به نقل از خبر روز سه شنبه شبکه خبر آسیا، ˈمحقر اقبالˈ نماینده جبهه آزادیخواه اسلامی مورو گفت: با اطمینان ۸۵ درصدی می توان گفت که تا پایان امسال پیمان صلح بین دو گروه به امضا خواهد رسید.

وی افزود: روزهای دوم تا پنجم اکتبر سال جاری میلادی (۱۱ تا ۱۴ مهرماه جاری) که مذاکرات در مالزی و با وساطت این کشور صورت می گیرد لحظات بسیار مهمی در روند مذاکرات بین دولت و جبهه آزادیخواه اسلامی مورو خواهد بود.

محقر اقبال تصریح کرد که دولت فیلیپین نیز بسیار مشتاق است تا پایان امسال پیمان صلح بین دو طرف نهایی شود.

در درگیری های مخالفان جنوب فیلیپین و دولت این کشور که برای چندین دهه ادامه داشته است بیش از ۱۵۰ هزار نفر از هر دو گروه جان خود را از دست داده اند.

حدود چهار میلیون مسلمان در منطقه ˈمیندانائوˈ در جنوب فیلیپین ساکن هستند که حضور آنها در این منطقه به دوران پیش از قرن ۱۵ میلادی و قبل از حضور مسیحیان اسپانیایی به این منطقه بازمی گردد.

منطقه ˈمیندانائوˈ یکی از مناطق مهم کشاورزی فیلیپین است و از معادن طلا، روی و مس فراوانی نیز برخوردار است.

جبهه آزادیخواه اسلامی مورو و سایر گروه های مسلمان از دهه ۱۹۷۰ میلادی برای آزادی و کسب استقلال با دولت مرکزی فیلیپین درگیر بوده اند.

براساس این گزارش، جبهه آزادیخواه اسلامی مورو یکی از مهمترین و بزرگترین گروه های مخالف در جنوب فیلیپین است که از آغاز مذاکرات صلح در سال ۲۰۰۳ به جای به دست آوردن استقلال بیشتر خواستار کسب خودمختاری هستند.

مذاکرات صلح بین دو گروه در دوران ریاست جمهوری ˈگلوریا آریوˈ در سال ۲۰۰۸ که وعده داده بود کنترل بیش از ۷۰۰ شهر و روستا به این گروه واگذار شود در آن سال به مراحل نهایی خود نزدیک شده بود اما درگیری های سیاستمداران مسیحی در جنوب این کشور باعث شد دادگاه عالی این کشور حکم کنترل بر شهرها و روستا را مخالف قانون اساسی این کشور اعلام کند.

پس از اعلام حکم دادگاه، گروه های مخالف به روستاهای مسیحی نشین حمله کردند که در این درگیری ها دستکم ۴۰۰ نفر کشته و بیش از ۷۵۰ هزار نفر نیز مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شدند. پس از این مساله، درگیری های دو طرف تا سال ۲۰۱۱ همچنان ادامه داشت تا اینکه در ماه جولای توافق آتش بس بین دو گروه منعقد و انجام مذاکرات صلح با وساطت کشور مالزی آغاز شد.

آساق**۳۳۵**۱۶۶۳**۱۵۶۵

انتهای پیام /*


www.irna.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.