مذاکرات نهایی معاهده تجارت تسلیحاتی در سازمان ملل

۲۸م اسفند ،

2013-03-18T104825Z_1_APAE92H0U0R00_RTROPTP_2_OFRWR-ONU-ARMES-TRAITE-20130318.jpg

نمایندگان ۱۵۰ کشور جهان امروز (دوشنبه) در نیویورک گرد هم آمدند تا پیمانی بین‌الملی دربارهٔ تجارت سلاح‌های متعارف را به امضا رسانند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) به نقل از خبرگزاری رویترز، مجمع عمومی سازمان ملل متحد درماه دسامبر تصمیم گرفت مذاکرات را به اواسط مارس موکول کند، مذاکراتی که برای ایجاد اولین پیمان بین‌المللی در زمینه تجارت هر نوع سلاح متعارف بود.

کنفرانس ماه ژوئیه قبل که به منظور تدوین متن این پیمان‌نامه بود به دنبال درخواست آمریکا، روسیه و چین به زمان دیگری موکول شد.بنا بر گفته نمایندگان حاضر در این کنفرانس، واشنگتن درخواست کرد که این مسئله به بعد از انتخابات ریاست جمهوری نوامبر ۲۰۱۲ دراین کشور موکول شود.

دیپلمات‌های سازمان ملل برآورد می‌کنند که مذاکرات ۱۱ روزه در آینده به هیچ وجه ساده نخواهد بود. واشنگتن با هر نوع تجهیزات نظامی که این پیمان‌نامه آنها را در بر می گیرد، مخالف است. اما سازمان‌های غیر دولتی حقوق بشر و طرفداران کنترل سلاح‌ها امیدوارند که هیات آمریکایی سازش در این مسئله را بپذیرد.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا گفته است که دولت این کشور پشتیبانی لازم را در راستای انعقاد این پیمان خواهد داشت چراکه واشنگتن شدیدا به نتیجه کاربردی و قابل نفوذ این پیمان چشم دوخته است.

وی با این حال تصریح کرد که آمریکا، اولین تولید کننده سلاح در جهان، معاهده‌ای که مبتنی بر تحمیل محدودیت‌های تازه در راستای حقوق آمریکایی‌ها، یعنی حمل سلاح باشد را قبول نخواهد کرد، چرا که این موضوع از حساسیت بالایی در ایالات متحده برخوردار است.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.