مذاکرات کلیدی باقری – اشمید

توافق برای دیدار باقری و اشمید در استانبول/ سخنگوی اشتون: برای رفع اختلاف ها تلاش خواهیم کرد / شرایط اکنون به گونه ای شده که مسیر مذاکراتی ایران و غرب بر اساس پیشنهاداتی که ایران داده یک شکل واقعی در عمل به خود می گیرد

بولتن نیوز: پس از مذاکرات فشرده ۱۵ ساعته کارشناسان حقوقی و فنی ایران و گروه ۱+۵ در استانبول که با عدم حضور رسانه های غرب در این مذاکرات همراه بود اکنون نوبت مذاکرات باقری – اشمید است که چارچوب های توافقی در مذاکرات فنی ـ حقوقی کارشناسان را در روز ۲۴ جولای در استانبول مشخص کنند و دستور مذاکرات ماه اگوست آقای جلیلی دبیر شورای امنیت ملی کشورمان با کاترین اشتون مسئول سیاستگذاری اتحادیه اروپایی و گروه ۱+۵ را تعیین نمایند.

پس از شکست بن بست مذاکرات توسط گروه کارشناسان فنی ـ حقوقی ایران و آژانس در ۳ جولای در ترکیه و باز نمودن مسیرهای تفاهمی، شرایط اکنون به گونه ای شده که مسیر مذاکراتی ایران و غرب بر اساس پیشنهاداتی که ایران داده یک شکل واقعی در عمل به خود می گیرد

مذاکرات باقری ـ اشمید از آنجا مهم و کلیدی ارزیابی می گردد که غرب برای اولین بار می خواهد به یک مذاکرات واقعی با در نظر گرفتن شرایط کامل ایران تن دهد. و از این نظر محور های پنج گانه توافقی در مذاکرات کارشناسان ایران و ۱+۵ در ترکیه در هفته گذشته به وضعیتی رسیده که می توان چشم انداز مذاکرات بعدی را در رسیدن به نتایج واقعی و ملموس و توافقات بسیار روشن ارزیابی نمود.

سخنگوی اشتون: برای رفع اختلاف ها تلاش خواهیم کرد
گویا نتایجی که از مذاکرات کارشناسی استانبول اخذ شده است آن قدر مهم بوده که بدون برگزاری دور دوم این نشست ها دیدار مستقلی بین باقری و اشمید تدارک دیده شود . با توجه به منطق و روشی که ایران در مباحثات هسته ای در پیش گرفته بود قطعا نتایج این مذاکرات از سوی ایران نیز مثبت ارزیابی شده است که چنین نشستی در استانبول را پذیرفته است.
بعد از مذاکرات «مثبت» کارشناسی در استانبول ساعتی پیش سخنگوی کاترین اشتون اعلام کرد که دور بعدی گفتگوهای هسته ای بین ۵ عضو دائم شورای امنیت بعلاوه آلمان با ایران در ۲۴ جولای در استانبول برگزار خواهد شد. اشتون در مذاکرات مسکو تاکید داشت بر اساس نتیجه مذاکرات کارشناسان در استانبول برای ادامه گفتگو ها تصمیم خواهد گرفت. بر این اساس نتیچه مثبت آن گفتگوها زمینه ساز مذاکرات بیشتر ایران و غرب شده است.

به گزارش دبیرخانه شورای امنیت ملی، این توافق به­دنبال گفتگوی تلفنی دیروز هلگا اشمید با معاون دبیر شورای­عالی امنیت ملی صورت گرفته است و طی اسن مکالمه طرفین بر سر برگزاری نشست معاونان در استانبول توافق کردند و گویا قرار است در این نشست دستورکار دور بعدی گفتگوهای دکتر جلیلی و کاترین اشتون تدوین و پیشنهاد شود.

سخنگوی اشتون افزوده است که هدف از این نشست، توجه بیشتر بر اختلاف نظرها در مواضع و رفع این اختلافات است و اینکه چگونه بتوانیم به جلو حرکت کنیم.

وی تاکید کرده است که مذاکرات بین دو طرف پس از نشست ۲۴ جولای بین علی باقری معاون دبیر شورای امنیت ملی و هلگا اشمیت یکی از اعضای ارشد عضو گروه اشتون ادامه پیدا خواهد کرد.

وی همچنین گفت که در آینده، سعید جلیلی دبیر شورای امنیت ملی ایران و کاترین اشتون سرپرست مذاکره کنندگان غربی در مذاکرات هسته ای با همدیگر گفتگو خواهند کرد.

غرب منطق حقوقی را پذیرفته است؟

به نظر می رسد منطق حقوقی ای که ایران در مذاکرات مسکو بر سر ان تاکید داشت می رود تا به جایگاه حقیقی خود در مذاکرات برسد . پیشتر ایران تاکید داشت که باید با منطقی حقوقی و نگاهی کارشناسی به دنبال توافق بود و فرایند گام به گام رسیدن به توافق همه جانبه را در نظر گرفت. اکنون این امر به طرف غربی قبولانده شد ه است و بر اساس آن قرار است دیدار میان باقری و اشمید تعیین کننده دستور کار مذاکرات اصلی ایران و ۱+۵ است.

در عین حال گویا نتایجی که از مذاکرات کارشناسی استانبول اخذ شده است آن قدر مهم بوده که بدون برگزاری دور دوم این نشست ها دیدار مستقلی بین باقری و اشمید تدارک دیده شود . با توجه به منطق و روشی که ایران در مباحثات هسته ای در پیش گرفته بود قطعا نتایج این مذاکرات از سوی ایران نیز مثبت ارزیابی شده است که چنین نشستی در استانبول را پذیرفته است.

پیشتر روزنامه« کریستین ساینس مانیتور» گزارش داده بود که بر اساس فایل پاورپوینتی که در نشست اخیر ایران و ۱+۵ در مسکو ارائه شد اولویت‌های ایران اکنون واضح است؛ برداشته شدن تمامی تحریم‌ها و ضمانتی شفاف درباره «حقوق هسته‌ای» این کشور در غنی سازی اورانیوم.

یک مقام ایرانی نیز به این رسانه گفته بود که ایران آماده همکاری با ۱+۵ برای فراهم کردن سوخت [۲۰ درصد] است و انتظار دارد که گروه ۱+۵ در مقابل، تحریم‌ها را متوقف کرده و پرونده هسته‌ای ایران را از دستور العمل شورای امنیت سازمان ملل خارج کند.


بولتن نیوز | bultannews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.