مذاکره هند و روسیه دربارهٔ یک زیردریایی هسته‌یی دیگر

۲۴م اسفند ،

نووستی گزارش داد که هند و روسیه در حال مذاکره دربارهٔ‌ی یک زیردریایی هسته‌یی تازه می باشند که پس از زیردریایی نرپا یا همان INS چاکرا، دومین زیردریایی هسته‌یی نیروی دریایی هند خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، یک مقام نظامی عالی‌رتبه روسی در گفت‌وگو با خبرگزاری نووستی گفت که هند در حال مذاکره با روسیه است تا هزینه‌ی تکمیل ساخت یک زیردریایی هسته‌یی را برای ناوگان دریایی هند تامین کند.

زیردریای پروژه ۹۷۱ که هنوز تکمیل نشده است (مدل اسکوکا – ب) پس از نرپا که به هند اجاره داده شده است دومین زیردریایی هسته‌یی ناوگان دریایی هند خواهد بود.

روسیه در سال ۲۰۱۲ نرپا را به مدت ۱۰ سال با قیمت ۹۳۰ میلیون دلار به هند اجاره داد. به لطف کمک مالی هند ساخت این زیردریایی در کارخانه کشتی‌سازی آمور به پایان رسید و پس از آن به نیروی دریایی هند اجاره داده شد.

یک سخنگوی ارتش روسیه گفت: هند به تکمیل ساخت زیردریایی بعدی علاقه نشان داده است. بدنه این زیردریایی آماده است و در انبار کارخانه آمور قرار دارد و به خوبی از آن مراقبت می‌شود.

او تاکید کرد که تکمیل زیردریایی هسته‌یی دوم نیازمند توافق بین دو دولت هند و روسیه است.

این مقام روسی گفت که این زیردریایی نیز به هند اجاره داده خواهد شد ولی فروخته نمی‌شود.

هند هنوز به طور عمومی اظهارنظری در این‌باره نکرده است.

زیردریایی نرپا به سومین سنل زیردریایی‌ها تعلق دارد و هند پس از آمریکا، روسیه، فرانسه، انگلیس و چین ششمین کشوری است که از این زیردریایی هسته‌یی استفاده می‌کند.

انتظار می‌رود زیردریایی هسته‌یی هند INS آریهانت که ساخت این کشور است در سال میلادی جاری پس از آزمایشات دریایی نهایی به کار گرفته شود.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.