مراجعه ۹۰ هزار نفر به مراکز مشاوره بهزیستی

۳۰ام بهمن ،
ممتاز نیوز : معاون سازمان بهزیستی گفت: در سال قبل بیش از ۹۰ هزار نفر جهت دریافت خدمات مشاوره‌ای به مراکز بهزیستی مراجعه کرده‌اند که ۷۰ درصد مربوط به ازدواجهای فامیلی بوده است.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از مهر ؛ مینو رفیعی بعد از ظهر دوشنبه در نشست خبری با اشاره به اینکه بطور متوسط و بر اساس آمارهای جمع‌آوری شده بین ۳۰ تا ۴۰ هزار نوزاد معلول یا دارای اختلال ژنتیکی به دنیا می‌آیند، اظهارداشت: از بین اینها بسیاری از اینها قابل پیشگیری است. بر اساس بررسیهای صورت گرفته ۵۰ درصد از ناشنوایی‌ها، نابینایی ها و عقب ماندگی‌های قابل پیشگیری می باشند.

وی گفت: متاسفانه آماری از ازدواجهای فامیلی در کشور نداریم و این درحالی است در مناطقی که قومیت‌ها زندگی می‌کنند آمار ازدواجهای فامیلی بالاست.

معاون پیشگیری از معلولیتهای مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی ادامه داد: هم‌اکنون حدود ۱۸۰ مرکز مشاوره‌ای در کشور وجود دارد که در سال قبل بیش از ۹۰ هزار نفر به این مراکز جهت دریافت خدمات مشاوره‌ای مراجعه کرده‌اند که از این تعداد ۷۰ درصد مربوط به ازدواج‌های فامیلی و مابقی به زوجهای غیرفامیلی بوده است.

وی ادامه داد: با اجرای طرح مشاوره ژنتیکی در سطح کشور می‌توان از بروز معلولیتهای ناشی از ژنتیکی به شدت جلوگیری کرد که این نیاز به همکاری سایر دستگاهها و مخصوصاً مجلس شورای اسلامی دارد.

رفیعی اضافه کرد: هم اکنون لایحه اجباری شدن مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج‌ها به هیئت دولت ارسال شده است و هم‌اکنون این لایحه در کمیسیون اجتماعی دولت درحال بررسی است.

وی خاطرنشان کرد: اجرای طرح مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج به هیچ وجه موازی کاری با وزارت بهداشت نیست چرا که سازمان بهزیستی تنها در بخش مشاوره ژنتیک فعال است

منبع: ممتاز نیوز
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.