مراحل بعدی طرح هدفمندی یارانه‌ها باید اجرایی شود

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با برنا:

محسن رضایی گفت: مراحل بعدی طرح هدفمندی یارانه ها باید اجرایی شود و باید گفت هدفمندی یارانه ها طرح درستی بود.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی برنا، محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار برنا در حاشیه ششمین همایش بزرگ ملی تجارت و اقتصاد الکترونیکی در مورد آغاز مرحله دوم طرح هدفمندی یارانه‌ها گفت: هدفمندی یارانه ها طرحی بود که باید اجرایی می شد و ایده درستی بود اما باید این طرح به طور کامل اجرا شود و مراحل بعدی این طرح اجرا و از نظر فراگیری تمام بخش‌های اقتصاد را فرا بگیرد و تنها بخش تقاضا و مصرف را فرا نگیرد.

رضایی در ادامه تصریح کرد: هدفمندی یارانه ها امری فراگیر است و باید بتواند تولید و اشتغال را هم در نظر بگیرد و بنگاه های کوچک و متوسط که بیشترین آسیب را دیده اند و در عین حال بیشترین حجم اشتغال را در کشور فراهم می کنند، را فرا بگیرد تا اشتغال را نیز تقویت کنیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره ادعای برخی نمایندگان مجلس درباره بالارفتن تورم با شروع مرحله دوم طرح هدفمندی یارانه ها گفت: مشکل تورم را باید از ناحیه دیگری حل کرد و نباید تورم صرفا از طریق مدیریت بر یارانه ها پیگیری شود؛ دلیلش هم این است که عوامل تورم تنها به نقدی شدن یارانه ها ارتباطی ندارد.

رضایی در ادامه افزود: حجم پول پرقدرت دولت بر اثر فروش نفت وارد جامعه می شود، که باید این مساله را به طور ریشه ای علاج کنیم. در هیچ جای دنیا و در هیچ کشور نفتی این همه پول پرقدرت را وارد جامعه نمی کنند و باید انقباط پولی و نقدینگی در کشور شکل گیرد.

این استاد دانشگاه و کارشناس مسایل اقتصادی در ادامه توضیحاتش افزود: دلیل دیگر مساله تورم می تواند ضعف قواعد بانکی که بین بانک مرکزی و دیگر بانک‌ها وجود دارد، باشد. در سال گذشته نیز شاهد بودیم بدهی بانکها به بانک مرکزی چند برابر شده که این نیز عامل دوم نقدینگی در جامعه است.

رضایی عامل سوم ایجاد تورم را مخارج دولت برشمرد و افزود: این مساله اساسی است که باید ریشه آن را حل کنیم و باید توجه داشت نقدینگی یارانه ها در تورم تاثیر می گذارد، اما طرح هدفمندی یارانه ها باید مسیر خود را طی کند و یک پروژه کامل به وجود آید؛ نه اینکه همه اش در حال این مساله باشیم که یارانه ها را به یک نقطه بهینه برسانیم، بلکه تورم را باید با سیاست های دیگری حل کرد.


آخرین اخبار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.