مراحل و مدارک ثبت اختراع

جام جم آنلاین: اگر با خلاقیت و نوآوری سروکار دارید و توانسته‌اید در زمینه‌ای دست به اختراع بزنید، خوب است بدانید برای تایید و ثبت آن به نام خودتان چه باید کنید:

ثبت اختراع در ایران فقط از سوی اداره کل ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی صورت می‌گیرد که در تهران، خیابان میرداماد، تقاطع بزرگراه مدرس ـ میرداماد واقع شده است.

اعتبار برگه ثبت اختراع براساس تقاضای مخترع بوده و از پنج تا ۲۰ سال متفاوت است. مدت اعتبار باید بصراحت در برگه ثبت اختراع ذکر شده باشد.

مدارک مورد نیاز برای ثبت اختراع از این قراراست:

۱- فرم اظهارنامه ثبت اختراع در سه نسخه (پس از مراجعه به اداره کل ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی، این فرم را از واحد گردش اوراق بهادار دریافت، تکمیل و امضا کنید).

۲- برگه شرح اختراع (یک برگه سفید در قطع A4 بردارید و توصیف کامل و جامعی از اختراع خود را در آن توضیح دهید).

۳- نقشه‌ها و محاسبات در سه نسخه (دربردارنده جزئیات نقشه صنعتی یا مدارهای الکترونیکی و… که باید در مقیاس متریک تهیه شده باشد و به امضای متقاضی ثبت اختراع یا وکیل او رسیده باشد).

۴- فتوکپی شناسنامه مخترع یا مخترعان.

۵- فیش رسید بانک مبنی بر پرداخت حق ثبت اظهارنامه یا تقاضای ثبت اختراع مورد نظر.

اگر درخواست به‌عنوان اختراع پذیرفته شود، برگه آگهی برای درج در روزنامه رسمی کشور، پس از تماس با متقاضی در اختیار وی یا وکیل او قرار خواهد گرفت، اما درصورت عدم تأیید و رد آن، موضوع به‌صورت کتبی به اطلاع متقاضی یا وکیل او خواهد رسید تا طی ۱۰ روز از ابلاغ ردّیه در صورت تمایل، متقاضی بتواند دادخواست و شکایت خود را از این تصمیم با مراجع قضایی در میان بگذارد. موضوع شکایت پس از این مدت منتفی تلقی می‌شود.

ف.حسامی – جام‌جم


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

تا این لحظه ۲نظر ثبت شده
  1. امیر علی علیزاده:

    kianimeqdad@gmail.comاین هم جی میلم هست

  2. امیر علی علیزاده:

    سلام
    من چند تا پروژه و دستگاه کوچیک دارم متأسفانه هرچی داشتم هزینه یک دستگاه تایمر کردم و نیمه کاره موند به یک اسپانسر احتیاج دارم آیا کسی هست که کمکم کنه؟

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.