مراقبت‌های مفصل زانو

جام جم آنلاین: خوانندگان می‌توانند با ارسال پیامک به سامانه ۳۰۰۰۰۷۰۶ سوالات خود را در موارد مختلف مطرح و در برنامه زنده «دکتر سلام» که هر شب ساعت ٢١ از شبکه آموزش پخش می‌شود، پاسخ خود را دریافت کنند.

امروز دکتر فراهنینی، متخصص ارتوپدی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران به پرسش ما پاسخ می‌دهد.

چگونه از مفاصل زانو مراقبت کنیم؟

زانو، عضو مهمی است که وزن بدن را تحمل می‌کند. بدن ما روی زانو‌ها استوار است و به همین دلیل اگر وزن بدن زیاد باشد، فشار بیشتری به این عضو وارد می‌شود. خیلی از ما درد زانو را تجربه کرده‌ایم و می‌دانیم که مراقبت و پیشگیری از ایجاد درد زانو بسیار مهم است.

زانو بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مفصل بدن است که در پیاده‌روی و انواع ورزش‌ها نقش حساسی دارد و سلامت و قوت آن، ما را در انجام کارهای روزمره و انجام فعالیت‌های ورزشی توانمند می‌‌کند. تمام فعالیت‌های انسان مانند کار سنگین، کم‌تحرکی و افزایش وزن می‌تواند آسیب زیادی به این عضو از بدن وارد کند؛ پس اجازه ندهیم که مشکل زانو تا حدی پیش رود که ما را از حرکت و انجام کارهای روزانه بازدارد.

برای مراقبت از مفصل زانو چه باید کرد؟ یکی از روش‌های مراقبتی از زانو این است که ما یک‌سری فعالیت‌ها و برنامه‌های ورزشی داشته باشیم تا از بیماری مفاصل زانو پیشگیری کنیم.

تقویت عضله چهارسر ران یکی از مهم‌ترین محافظ‌های مفصل زانوست. پیشنهاد ما به بیماران این است که بدون خم و راست‌کردن مفصل زانو، عضله را در حالت صاف قرار داده و به مدت ۳۰ ثانیه منقبض و منبسط کنند. بهتر است این حرکت روزی نیم ساعت در صبح و عصر برای سلامت زانو یا جلوگیری از پیشرفت بیماری مفصلی صورت گیرد.

همچنین بستن وزنه‌های نیم یا یک کیلویی به مچ پا و بالا آوردن مچ پا به آرامی به مدت ۳۰ ثانیه از دیگر حرکات مناسب برای مراقبت از مفصل‌های زانوست. البته این حرکت برای افرادی که کمردرد ندارند، مناسب است.

بهتر است بدانید اگر دچار کمردرد هستید باید برای این نرمش‌ها و حرکات با پزشک مشورت کنید. بهتر است برای جلوگیری از زانودرد، از نشستن روی زانو و چهارزانو نشستن روی زمین خودداری کنید.

توصیه ما این است که افراد برای استراحت روی صندلی بنشینند و توصیه دیگر این‌که حتی‌الامکان از صندلی ثابت و زیرپایی استفاده کنند که هم از فشار به زانو و لگن و هم از فشار به ستون فقرات کمر جلوگیری ‌کند.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.