مراقبت بعد از زایمان به روش سزارین

  عکس های جذاب امروز ارسال برای دوستان

 مراقبت بعد از زایمان به روش سزارین

دوران پس از زایمان یکی از مراحل بسیار مهم در زندگی مادر میباشد. مراقبت صحیح در طی این ۶– ۸ هفته در سلامت مادر، رشد و تکامل نوزاد و سلامت خانواده تاثیر گذار است.

همچنین نوزاد در طی این مرحله تغییرات رشد و تکاملی چشمگیری دارد که سلامت مادر و بهبودی پس از سزارین در این زمینه نقش بسازیی دارد.

آشنایی مادران با مراقبت های پس از سزارین به ایشان کمک میکند تا دوران نقاهت پس از زایمان را بدور از هر گونه خطری سپر نمایند. امید است این راهنما پاسخگویی شما مادر عزیز باشد .

نکات زیر در حین مراقبت پس از سزارین ممکن است مشاهده شود:

تا ۲۴ ساعت پس از سزارین ممکن است خونریزی در حد قابل توجه وجود داشته باشد ولی بتدریج از حجم خون کاسته میشود. همچنین ترشحات واژن نیز ممکن است تا یک ماه دیده شود.

درد : درد موضع عمل و درد ناشی از انقباضات رحم در پی شیر دهی ممکن است احساس شود.این درد به علت برگشت رحم به حالت اولیه قبل از حاملگی است و قابل تسکین با مسکن تجویز شده توسط پزشک معالج شماست.

پانسمان ناحیه سزارین ضد اب و شفاف است و میتوانید هر روز به روش ایستاده استحمام کنید .پانسمان شفاف تا ۱۰ روز پس از سزارین یعنی زمان ویزیت پزشک معالج میماند و نخ بخیه محل زخم قابل جذب است یعنی نیازی به کشیدن بخیه نیست .

تغذیه مادر پس از سزارین :

توصیه میشود تا ۳ روز پس از سزارین از خوردن غذای ها ی نفاخ مثل میوه خام ، آب میوه خام، آب میوه های کارخانه ای چون ساندیس و….. ، حبوبات و پلو و خورشت بپرهیزید.
غذاهایی چون کباب، جوجه کباب ، گوشت یا مرغ آب پز و سبزیجات پخته مثل هویج، کدو، سیب زمینی و آب رقیقکمپوت مناسب ترند.
در صورت یبوست از روغن زیتون، آلو و انجیر خشک خیس کرده استفاده شود.
سعی کنید آب به میزان کافی مصرف نمائید چرا که به رفع یبوست کمک میکند، و از طرفی به علت شیردهی و خونریزی به جایگزینی حجم مایعات نیاز دارید.
نحوه دفع ادرار و اجابت مزاج : به علت جلوگیری از فشار به محل بخیه از توالت فرنگی استفاده شود .
میزان فعالیت :

سعی کنید مرتبا راه بروید چرا که راه رفتن هم از نفخ شما جلوگیری میکند و هم از یبوست.
بخاطر داشته باشید داشتن استراحت کافی در فواصل فعالیت به تسریع بهبودی دوران پس از زایمان کمک میکند.سعی کنید در ساعاتی که نوزاد خواب است شما نیز استراحت نمائید و از دید و بازدید های طولانی بستگان حتی الامکان بپرهیزید.کار سنگین در منزل انجام ندهید.
برخی پزشکان به استفاده از شکم بند اعتقاد ندارند.

چنانچه شکم بزرگ باشد میتوان آنرا با پارچه ( شال پارچه ای ) بست.

زمان شروع ورزش:

معمولا اجازه انجام ورزش از روز ۱۰ به بعد در اولین ویزیت پزشک معالج توسط پزشک معالج داده میشود.

شیردهی:

مرتب از هر دو سینه به نوزاد شیر دهید. در صورت حالات غیر عاد ی در سینه مثل سفتی سینه ، درد ، قرمزی و تب به پزشک معالج خود اطلاع دهید و به بیمارستان مراجعه نمایید.همچنین شستشوی نوک سینه با آب ولرم قبل و پس از هر بار شیر دهی به منظور پیشگیری از الودگی لازم است.

نکات قابل پیگیری :

در صورت مشاهده تب، التهاب ناحیه عمل یعنی قرمزی، درد ، ترشح ، تب و خونریزی شدید و غیر عادی به بیمارستان مراجعه نمائید . همکاران بخش زنان و زایمان همه روزه آماده راهنمایی و مشاوره با شما هستند.

با آروزی رشد و بالندگی نونهال عزیز شما

منبع:بخش زنان زایمان بیمارستان دی

گردآوری : پایگاه اینترنتی ممتازنیوز

تاریخ نشر یکشنبه ۱۵ مرداد   مشاهده : ۸۵   | بازدید از صفحه اول


ممتازنیوز – زناشویی و بارداری

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.