مراقب آن‌چه کودکتان می‌بیند و می‌شنود باشید

گردآوری شده توسط گروه خانواده ممتاز نیوز

فرزندتان را در فضایی بدون مواد مخدر پرورش دهید
امروزه همه در فضایی زندگی می کنیم پر از آلودگی ها و مواد مضر برای سلامتی. هوای شهرها آلوده اند، در اطرافمان انواع و اقسام امواج مضر برای سلامتی وجود دارد و متاسفانه نمی توانیم خودمان را از مضرات این آلودگی ها حفظ کنیم.

الگوی خوبی باشید تا فرزندانتان بیاموزند از خشونت دوری کنند
کتک زدن، سرزنش کردن و تحقیر کردن به کودکان می آموزد که می توانند با دیگران چنین رفتارهایی داشته باشند و این گونه، مشکلات را حل کنند. هرگز برای تربیت فرزندانتان از تنبیه بدنی استفاده نکنید.
از ابتدا زمانی که فرزندتان تازه متولد شده با لحن آرام با او صحبت کنید حتی زمانی که از دستش عصبانی می شوید هرگز سر او داد نکشید. این کار دو اشکال عمده دارد : اول این که داد زدن شما برایش عادی می گردد و در آینده برای تربیت او دچار مشکل می شوید. دوم این که می آموزد برای رسیدن به اهدافش باید فریاد بکشد و با دیگران دعوا کند. تردید نکنید روش های تربیتی که در آنها با کودکتان آرام و بدون خشونت برخورد می کنید تاثیر بهتری دارند.

حتما هر روز برای فرزندانتان کتاب بخوانید
از زمانی که فرزندتان شش ماهه شد برای او کتاب بخوانید. این کار از اوایل زندگی اهمیت مطالعه را به او می آموزد و برایش به یکی از بهترین عادات تبدیل می گردد. فرزندتان از شما می آموزد که مطالعه کند، با این کار آینده بهتری برایش رقم می زنید.

مراقب آن چه کودکتان می بیند و می شنود باشید
بسیاری از والدین زمانی که از دست فرزندشان خسته می شوند او را مقابل تلویزیون می نشانند تا حداقل چند دقیقه ای آرامش بگیرند. اگر شما هم از این روش استفاده می کنید به آن چه که فرزندتان می بیند دقت کنید شاید فرزندتان بسیار کوچک باشد اما آن چه می بیند و می شنود از همین زمان روی او تاثیر می گذارد. بهتر است خودتان تصمیم بگیرید چه زمانی مسایل مختلف را به او بیاموزید.

به او عشق بدهید

به گونه ای رفتار کنید که فرزندتان همواره مطمئن باشد والدینش او را تحت هر شرایطی عاشقانه دوست دارند و همیشه برای آنها مهم است. حس ارزشمندی و اعتمادبه نفس از ماه ها و سال های آغازین زندگی در فرد ایجاد می گردد. زمانی که فرزندتان با شما صحبت می کند به او ارزش بدهید و به صحبت هایش با دقت گوش دهید، برایش وقت بگذارید. به او ثابت کنید تحت حمایت شما است اما مراقب باشید به گونه ای رفتار نکنید که بیش از حد به شما وابسته شود. در هر سن در حد توانایی هایش به او مسوولیت دهید و به میزان لازم او را حمایت کنید. با کودکتان همراهی کنید، با او بخندید، با او خوشحالی کنید و زمانی که ناراحت است با او ناراحت شوید. به او بفهمانید درکش می کنید تا به خاطر نیاز به یک همدم واقعی سراغ اشخاص ناشایست نرود.

فرزندتان را لای پر قو بزرگ نکنید
طبیعی است که والدین برای فرزند عزیزتر از جانشان بهترین ها را بخواهند اما به یاد داشته باشید شاید شما بتوانید هرچه را فرزندتان می خواهد برایش فراهم کنید اما زمانی که او بزرگ شده و وارد اجتماع می گردد شرایط برایش تغییر می کند. همکلاسی ها، معلمان، همکاران و دیگر اشخاصی که فرزندتان پس از ورود به اجتماع با آنها در ارتباط است سببی نمی بینند که مانند شما برای او ازخودگذشتگی کرده و همه چیز را برایش فراهم کنند چون آنها هم عزیزدردانه والدین خودشان می باشند و بهترین ها را برای خودشان می خواهند نه برای فرزند شما.

بیش از حد به فرزندتان کمک نکنید
به فرزندتان اجازه دهید کارهایش را خودش انجام دهد. یکی از بزرگ ترین اشتباهات والدین که آینده فرزندان را تباه می کند از آغاز ورود به مدرسه آغاز می گردد. کودکان مدارس ابتدایی تکالیف بسیاری دارند تا مهارت های لازم در نوشتن و خواندن را بیاموزند والدین در مواجه شدن با چنین شرایطی معمولا تکالیف فرزندانشان را انجام می دهد چون تصور می کنند آنها بسیار کوچک می باشند و از انجام دادن این تکالیف خسته می شوند.

کودکتان را با واقعیت ها آشنا کنید
پنهان کردن واقعیت ها از کودکان نه تنها به سلامت روحی و روانی آنها کمک نمی کند بلکه در آینده آنها را دچار مشکلات روحی جدی می کند. با توجه به سن و سال کودکتان و با درنظر گرفتن فهم و درک او از مسایل زندگی به فرزندتان بیاموزید که هر کسی در زندگی مشکلاتی دارد و زندگی سراسر خوشبختی و راحتی نیست.


سایت ممتاز|خبر ممتاز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.