مراقب سوءاستفاده جیمیل باشید

۲۱ام بهمن ،

گوگل با اسکن محتوای ایمیل کاربران، تبلیغات متنی مرتبط با ایمیل را به آن‌ها نمایش می‌دهد. مدتی قبل مایکروسافت، وب‌سایت Scroogled را راه‌اندازی کرد که…

گوگل با اسکن محتوای ایمیل کاربران، تبلیغات متنی مرتبط با ایمیل را به آن‌ها نمایش می‌دهد. مدتی قبل مایکروسافت، وب‌سایت Scroogled را راه‌اندازی کرد که در آن نسبت به سوءاستفاده گوگل از محتوای ایمیل کاربران، اخطار داده بود. مایکروسافت تلاش می‌کرد با این کار علاوه بر اخطار نسبت به نقض حریم‌خصوصی کاربران، سرویس ایمیل تازه خود را به آن‌ها پیشنهاد بدهد. حالا مایکروسافت مجدداً آغاز به تبلیغ علیه سرویس جیمیل کرده است.

مایکروسافت بار دیگر با راه‌اندازی یک کمپین، به گوگل حمله کرده و به کاربران اخطار داده که مراقب باشند به خاطر اسکن‌ کردن محتوای ایمیلشان به وسیله جیمیل، مورد سوءاستفاده (Get Scroolged) قرار نگیرند. جیمیل، اسکن کردن محتوای ایمیل کاربران را برای نمایش تبلیغات متنی مرتبط با آن‌‌ها انجام می‌دهد. هدف اصلی این کمپین، ترغیب کاربران به استفاده از سرویس آت‌لوک (Outlook) مایکروسافت است که بنا به نقل از مایکروسافت به «حریم خصوصی شما احترام گذاشته و بر اساس آن کسب درآمد نمی‌کند.»

در تبلیغی که امروز انتشار یافت، کمپین Scroogled تلاش می‌کند، علاوه بر اخطار به کاربران، چند ترفند نادرستی که توسط سرویس‌ها برای کسب درآمد استفاده می‌شود را به کاربران آموزش دهد.

بر اساس مطالعات انجام توسط مایکروسافت، ۷۰٪ از کاربران نمی‌دانند سرویس‌ ایمیل آنها از طریق اسکن محتوای ایمیل‌ کاربران و نمایش تبلیغات مرتبط با آن‌ها درآمد کسب می‌کند. این در حالی است که بر اساس همین مطالعه، ۸۸٪ از کاربران این کار را نادرست می‌دانند.

بر اساس آنچه که در وب‌سایت این کمپین قابل ملاحظه است، مایکروسافت درحال تشویق مردم به امضای طوماری خطاب به گوگل، برای جلوگیری نقض حریم خصوصی کاربران از طریق خواندن محتوای ایمیل‌ها برای تولید تبلیغات است.

هدف این طومار، جمع کردن ۲۵ هزار امضاء، علیه نقض حریم خصوصی کاربران است و طبیعتاً مایکروسافت امیدوار است تعدادی از امضاءکنندگان به سرویس آت‌لوک مهاجرت کنند.

حالا دقیقاً مشخص نیست که وقتی صحبت از حریم خصوصی ایمیل کاربران به میان می‌آید، مایکروسافت چه چیزی را مد‌نظر دارد. و اینکه اسکن کردن موضوع ایمیل (Subject) که آت‌لوک از آن در جستجو‌های وب و نمایش تبلیغات استفاده می‌کند، شامل حریم خصوصی کاربران می‌شود یا خیر.

مایکروسافت در وب‌سایت کمپین، اشاره‌ای به این مسأله نکرده و به راحتی از آن می‌گذرد. در مقابل بر روی این مسأله متمرکز شده که چگونه جیمیل با اسکن محتوای تمام ایمیل‌های این‌باکس و پیام‌های دریافت و ارسال‌شده، تبلیغات خود را می‌فروشد.

بار پیش، مایکروسافت از این کمپین برای اخطار به کاربران، دربارهٔ شیوه گوگل در ترغیب کاربران به خرید از فروشگاه‌های مدنظر خود استفاده کرده بود. اما این‌بار به نظر می‌رسد مایکروسافت کمپین خود را برای حمله شدیدتر به گوگل و شیوه تبلیغاتی آن گسترش داده است.

این‌بار جیمیل هدف این حمله‌ها قرار گرفته است، اما احتمال آن وجود دارد که بار بعد تمام سرویس‌های گوگل مورد حمله قرار بگیرند.

باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.