مراکز عرضه قلیان در اطراف دانشگاه‌ها، معضل بزرگ مبارزه با دخانیات

به گزارش تفسیری ممتاز نیوز iبه نقل از ممتاز نیوز در تاریخ شنبه ۶ آبان ۹۱،
ممتاز نیوز: کارشناس مسوول مبارزه با دخانیات وزارت iبهداشت وجود مراکز عرضه و فروش قلیان و سیگار در نزدیکی محیط های آموزشی را یکی از معضلات بزرگ در زمینه مبارزه با دخانیات عنوان نمود که رفع آن نیاز iبه همکاری همه ارگان های مسوول دارد.

خدیجه محصلی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی پیشگیری نوین در واکنش iبه نصب تبلیغ تخفیف قلیان برای دانشجویان در کنار یکی از واحدهای دانشگاه آزاد، گفت: بر اساس قانون جامع مبارزه با دخانیات مراکز فروش دخانیات باید حداقل ۱۰۰ متر دورتر از مراکز آموزشی، ورزشی، فرهنگی و مذهبی باشند و وزرات iبهداشت نیز متولی نظارت بر این امر است.

وی ادامه داد: اما هنوز وزارت صنایع و معادن که باید اجرای این قانون را آغاز کند و همچنین جلوی عرضه قلیان در مسافرته خانه ها را بگیرد این کار را iبه صورت جدی آغاز نکرده است. وزارت iبهداشت نیز نمی تواند راسا وارد عمل شود و نیاز iبه همکاری سایر ارگان ها و نهادهای مسوول در این زمینه است.

محصلی با اشاره iبه اجرایی شدن تنها بخشی از قانون مبارزه با دخانیات اظهار داشت: بندهایی از این قانون مانند الصاق تصاویر اخطار دهنده روی پاکت های سیگار، افزایش مالیات بر دخانیات و ممنوعیت استعمال دخانیات در اماکن عمومی مانند ادارات، اتوبوس ها یا تاکسی ها اجرا شده است هرچند هنوز در بعضی اماکن مانند مسافرته خانه ها قلیان سرو می گردد. همچنین شهرداری ها تلاش دارند پارک ها را نیز از دود دخانیات پاک نمایند اما برای بعضی از بخش های آن مانند کاهش دسترسی جوانان و نوجوانان iبه دخانیات و خارج شدن مراکز فروش دخانیات از شعاع صدمتری مراکز آموزشی باید بیشتر کار نمود. واقعیت این است که اجرای همه جانبه این قانون نیاز iبه زمان و همکاری همه دستگاه ها و همچنین خود شهروندان دارد.

وی مبارزه با دخانیات را سخت تر از مبارزه با موادمخدر دانست و افزود: با توجه iبه اینکه فروش و تولید مواد دخانی و تنباکو قانونی است مبارزه با دخانیات نیاز iبه کار بیشتری دارد و سخت تر از مبارزه با مواد مخدر است.

کارشناس مسوول مبارزه با دخانیات وزارت iبهداشت در خصوص میزان تاثیرگذاری تصاویر اخطار دهنده در کاهش مصرف دخانیات خاطرنشان نمود: ما این تصاویر را iبه شرکت دخانیات ارائه نمودیم و قرار بود این تصاویر iبه صورت دوره ای عوض شوند تا اثرگذاری خود را بر اثر تکرار از دست ندهند اما این اتفاق نیفتاد و تصاویر بسیار تغییر نکردند. البته بر اساس گزارش تفسیری سازمان iبهداشت جهانی این کار و همچنین افزایش مالیات بر مواد دخانی می تواند اثرگذار باشد و ما نیز در همان ابتدای آغاز الصاق تصاویر شاهد افزایش مراجعه اشخاص سیگاری iبه مراکز ترک سیگار بودیم. یک تحقیق علمی نیز در این زمینه صورت گرفته که هنوز نتیجه آن استخراج نشده است.

وی تصریح نمود: مسوولان دانشگاه ها، والدین و شهروندان باید از کارهایی مانند تبلیغ دخانیات در نزدیکی مراکز آموزشی جلوگیری نمایند و در صورت ملاحظه چنین مسائلی مراتب را iبه اماکن و یا دیگر سازمان های مسوول اطلاع دهند تا با این مراکز برخورد شود.

منبع: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.