مربی: قدرت درونگراها

ما آدم های متفاوتی هستیم. ما بر حسب معیارهای مختلفی، آدم های متفاوتی هستیم. مثلا این‌که چه نوع تیپ شخصیتی داشته باشیم رفتار و درک ما از دنیا را متفاوت از دیگران می کند. یا مثلاً اینکه بیشتر احساسی هستیم یا منطقی، رویکرد ما به مسائل را متفاوت می‌‌سازد. در کارگاه شناخت توانایی ها هم به یکی از این مبناهای تفاوت پرداخته می شود. آدم های مختلف تم های متفاوتی دارند، (تم مجموعه چند استعداد همسو است) که باعث می‌شود ما در کارهایی عملکرد خوبی داشته باشیم و در کارهایی عملکرد ماکزیمم نرمال داشته باشیم.

first-they-ignore-you-then-you-win-gandhi-salemzi-217836199.jpg

یک
یکی دیگر از این مبناهای تفاوت درونگرایی و برونگرایی است. این مفهوم اولین بار توسط کارل یونگ در سال ۱۹۲۰ ارائه شد. یونگ عقیده داشت که هر انسانی دو جنبه درونگرا و برونگرا دارد که یکی از این جنبه ها از دیگری قوی تر است. به زبان ساده کسانی که برونگرا هستند انرژی خود را از بیرون خود دریافت می‌کنند. مثلاً بودن در جمع و شلوغی، بودن در کنار دوستان و آشنایان. این دسته از افراد در جمع های ناآشنا هم بسیار راحت حضور دارند و از تنهایی لذت نمی‌برند. اما در مقابل افراد درونگرا انرژی خود را از درون خود دریافت می‌کنند.

این گروه بیشتر فکر می کنند، بعد از بودن در یک جمع به تنهایی نیاز دارند، ایده هایی که به ذهن آنها می آید به آنها انرژی می دهد و مثلا در جمع های غریبه احساس آرامش ندارند. احتمالا وقتی این نشانه ها را می خوانید به یاد دانشمندان، نویسنده ها، متفکران و هنرمندان مختلفی می اُفتید. برونگراها ممکن است دوستان زیادی داشته باشند و با تعداد زیادی آدم در ارتباط باشند؛ و در مقابل درونگراها ممکن است تعداد کمی دوست داشته باشند یا بهتر است بگوییم ممکن است تعداد زیادی آدم بشناسند اما با عده‌ محدودی در ارتباط نزدیک هستند.

اما باید در نظر داشت که درونگرایی و برونگرایی یک ویژگی مطلق نیست. هر انسانی هر دو ویژگی را داراست. درونگراترین افراد هم در شرایطی می توانند رفتاری برونگرایانه داشته باشند و برعکس.

دو
چند وقت پیش در TED، ویدئویی با عنوان «قدرت درونگراها» از خانمی به اسم سوزان کِین (Susan Cain) دیدم. (این ویدئو زیرنویس فارسی هم دارد. پیشنهاد می‌کنم حتماً ببینید.) کین خودش یک درونگرا است و این موضوع را با بازگویی خاطره ای از کودکی اش شرح می دهد. در جمعی که همه بچه ها بازی می کردند و دنبال فعالیت های گروهی بوده اند، او با کتاب هایش سرگرم بوده. (می توانم بگویم دقیقاً مشابه همین خاطره را من هم می توانم تعریف کنم.)

susan-cain-salemzi-18798461.jpeg
TED2012: Full Spectrum. February 27 – March 2, 2012. Long Beach, CA. Photo: James Duncan Davidson

در این سخنرانی خانم کِین به دنیایی که بیشتر برای درونگراها ساخته شده اشاره می کند و اینکه همه به ویژگی‌های برونگرایی تشویق می شوند. فضاهای کاری، فعالیت های تیمی، کلاس های آموزشی و … همه مناسب شرایط برونگراهاست و ممکن است در چنین شرایطی درونگراها خود را دچار ضعف و کمبود ببینند و حتی به‌ این دلیل که نمی توانند در فضای برونگراها عملکرد خوبی داشته باشند احساس گناه کنند.
اما خانم کین یادآوری می کند آنجایی که نیاز به خلاقیت، فکر و قدرت رهبری است، نقش درونگراها پررنگ تر می شود. بله نکته جالب توجه اینجاست که تعداد زیادی از رهبران سازمانی بزرگ در دسته درونگراها جای می‌گیرند.

سه
سوزان کِین کار خودش را به عنوان مشاور حقوقی شروع می کند اما در جستجوی پاسخ این سوال که ‘نقش درونگراها در دنیا چیست؟’ کتابی می نویسد با عنوان: ‌«سکوت: قدرت درونگراها در دنیایی که از حرف زدن باز نمی ایستد». سوزان کین یک روانشناس نیست؛ اما کتابش خیلی زود در لیست پرفروش های نیویورک تایمز قرار می‌گیرد.
این کتاب یک جستجوی بسیار جامع و جذاب است از نشان دادن تفاوت نگاه برونگراها و درونگراها و اینکه در دنیا چقدر رویکرد برونگرایی وجود دارد و درونگراها چطور می توانند تبدیل به افرادی فوق العاده تاثیر‌گذار شوند.
کِین در این کتاب تحقیقات و نظریات مختلف را کنار هم گذاشته و به دنیا نشان داده که چطور درونگرایی و تنهایی می تواند باعث پیشرفت شود.

quite-book-coach-salemzi-12098105988.jpeg

این کتاب را که مطالعه می‌کردم به نکات بسیار جالبی برخوردم. مثلاً اینکه دانشگاه هاروارد برای دوره مدیریت و رهبری خود برونگراها را انتخاب می‌کند. یا مثلاً یکی از تاثیرگذارترین افراد درونگرا استیو وزنیاک است که می توانست مدت‌ها در گاراژ خانه خود به تنهایی کار کند و اولین کامپیوتر شخصی را بسازد. جالب است که بدانید در سن‌خوزه کالیفرنیا خیابانی وجود دارد به اسم Woz’s Way که گاهی با عنوان Nerd soul of Apple هم شناخته می شود.
کتاب، پر است از تحقیقاتی که نشان داده تنهایی چطور به خلاقیت و نوآوری کمک می کند و چطور سرونوشت کار تیمی ممکن است براساس اینکه چه نوع افرادی در آن عضو هستند، دستخوش تغییر شود.

موضوع کار تیمی در این کتاب برای من بسیار جذاب بود. یکی از مسائلی که کِین درباره آن صحبت می کند همین مسئله است که بودن در تیم، کار تیمی، ایجاد گروه و طوفان مغزی ممکن است الزاماً الگوی درستی برای کار نباشد. در واقع این فضایی است که برونگراها در آن ممکن است عملکرد مناسبی داشته باشند، اما پیاده کردن چنین قوانینی بر گروهی که درونگراها هم عضو آن هستند، احتمالاً منجر به کسب نتیجه مطلوب نخواهد شد. به همین دلیل کِین اشاره می‌کند که کار تیمی که همه جا از آن حرف می‌زنیم و آن را الگو و راه حل نهایی موفقیت می‌دانیم، الزاماً نمی تواند راه کار درستی باشد.

درونگراها می توانند از تیم جدا شوند، مدت ها فکر کنند و نتیجه کار خود را با گروه به اشتراک بگذارند. این درحالی است که همین فرد خلاق درونگرا در شلوغی گفتگوهای تیمی ممکن است عملکرد چندان مطلوبی نداشته باشند.

چهار
درونگراها نمی توانند سخنرانی کنند؟ نمی توانند در جمع های بزرگ حضوری پررنگ داشته باشند؟ نمی توانند تاثیرگذار باشند؟ نمی توانند تبدیل به مدیران و رهبرانی قدرتمند شوند؟
چرا می توانند. درونگراها می توانند همه این ها باشند. آنچه که درونگراها بیشتر از دیگران به آن احتیاج دارند تنهایی است که باید آن را حفظ کنند. تنهایی که باعث می شود خلاقیت، ایده ها و تفکرات جدیدی برای آنها شکل بگیرد. درونگراها می توانند روی یک مبل بنشینند، به یک موسیقی خوب گوش بدهند و افکار خود را مزه مزه کنند و با دست پُر از اتاق خود بیرون بزنند.

شما درونگرا هستید یا برونگرا؟ این آزمون که شامل ۱۲ سوال است به شما کمک می‌کند. توجه داشته باشید که آزمون مذبور، غیر رسمی است و براساس مفاهیم کتاب Quiet تهیه گردیده است.

***

مطلب فوق، با کسب اجازه قبلی از امیر مهرانی عزیز در سالم زی بازنشر شده است.
امیر مهرانی مربی کسب و کار و مدرس دوره های شناخت توانایی ها و پرسنال برندینگ است. سالم زی، مطالعه مطالب مفیدی که امیر مهرانی در رابطه با توانایی های فردی، کارآفرینی، سبک کار و زندگی، موفقیت های شغلی و … در وبلاگش به آدرس TheCoach.ir منتشر می کند را به شما توصیه می نماید.

چنانچه شما نیز مطلبی مرتبط با موضوعات منتشره در سالم زی را در وبگاه خود منتشر کرده اید، می توانید جهت بازنشر آن در سالم زی، با ما تماس بگیرید.
بدیهی است، تیم تحریریه نشریه اینترنتی سالم زی در رد و یا قبول مطالب ارسالی جهت بازنشر، مختار و در ویرایش نگارشی و اجرای قواعد کلی نشر متون و تصاویر در سالم زی، آزاد است.

بازنشرشده از: TheCoach.ir

*
سالم‌ زی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.