مرجانه گلچین: بازیگران تحت تاثیر فضای اجتماعی می باشند / گاهی خط قرمزها مانع پیشرفت می‌شود

گردآوری توسط گروه فرهنگ و هنر ممتازنیوز

مرجانه گلچین می گوید، بازیگران تحت تاثر فضای اجتماعی می باشند و گاهی خط قرمزها مانع پیشرفت آنها می‌شود.

سرویس سینمایی هنرآنلاین: مرجانه گلچین بازیگر قدیمی سینما و تلویزیون  در مجموعه‌های به یاد ماندنی بسیاری به ایفای نقش پرداخته است.  یکی از ماندگارترین بازی‌های این بازیگر در عرصه تلویزیون، مجموعه “آیینه” در دهه ۶۰ بود که روی آنتن تلویزیون رفت و مورد توجه مردم واقع شد. البته گلچین در اولین فیلم ژانر وحشت ایران هم با نام “شب بیست و نهم” به ایفای نقش پرداخت که بازی این بازیگر تاثیر بسیاری روی مخاطب عام سینما گذاشت. گلچین مدت‌ها از فضای بازیگری در سینما و تلویزیون دور بود تا اینکه از ابتدای سال ۹۰ با بازی در مجموعه “بزنگاه” به کارگردانی رضا عطاران به عرصه بازیگری برگشت. او که به تازگی بازی در مجموعه “شاهگوش” به کارگردانی داوود میرباقری که یکی از پرفروش‌ترین مجموعه‌های شبکه نمایش خانگی بود را به پایان رسانده در مورد بازی در “شاهگوش” و برنامه‌های آینده خود گفت و گویی داشته که در ادامه می‌خوانید.

شما در مجموعه های بسیاری به ایفای نقش پرداخته‌اید، فکر می‌کنید مجموعه‌های تلویزیونی دستخوش مضمون‌های تکراری شده‌اند؟

گاهی نوع سلیقه مخاطبان سبب می‌شود که مجموعه‌های ساخته شده، مورد پسند مردم هم قرار بگیرد. اینکه چرا مجموعه‌های ایرانی به نسبت سریال‌های ترکی یا دیگر کشورها مهجور باقی می‌مانند، دست من بازیگر نیست. بلکه سازنده یک سریال با توجه به فراخور سلیقه‌ها پیش‌بینی می‌کند فلان سریال ساخته شود و بر روی آنتن تلویزیون برود. فضای اجتماعی که ما در آن زندگی می‌کنیم و مضمون‌هایی که برای سریال‌ها ساخته می‌شوند، بسیار با هم مرتبط می باشند. طبیعی است که مخاطب وقتی مشکلات حقیقی جامعه را می‌بیند و تلویزیون را هم که روشن می‌کند، با تکرار روبرو می‌شود. به همین سبب بسیار راحت هم دکمه خاموش تلویزیون را می‌زند.

این دردسر تکراری بودن برنامه‌های تلویزیون روی شما هم تاثیر می‌گذارد؟

قطعا تاثیر منفی می‌گذارد و به نوعی کار و کاسبی ما خراب می‌شود. اما باید این موضوع را بگویم که اتفاقا ما در مضمون‌پردازی برای ساخت سریال‌هایمان، سوژه کم نداریم  و اتفاقا توانایی پرداختن به بسیار از مشکلات جامعه را من در همکاران کارگردان و فیلمنامه‌نویسم می‌بینم، پس با تنوع سوژه روبرو هستیم. اما برای کار کردن هر سوژه‌ای سقفی تعیین  می‌شود که گاهی همان موارد ارزیابی شده برای یک مجموعه مشکلاتی را به وجود می‌آورد. این روزها مضمون‌های تکراری بیشتر مورد تایید مدیران تلویزیونی است.

شما فکر می‌کنید بحث خط قرمزها در مجموعه‌های تلویزیونی پررنگ است؟

من برای شما مثالی می‌آورم؛ وقتی به یک شناگر ماهر و حرفه‌ای فضای یک حوض را بدهید و از او بخواهید که در آن شنا کند، شناگر مجبور است از همان فضا هم استفاده کند، پس نباید توقع مدال هم از او داشته باشیم. بازیگر هم بر این اساس است، وقتی فضای محدودی به بازیگر برای کار بدهند، توانایی اجرای او قطعا محدود می‌شود و بخشی از استعداد بازیگر کسر می‌شود.

مدتی که مشغول بازیگری نبودید چه کاری انجام می‌دادید؟

من در دهه ۶۰ که سریال “آیینه” را بازی می‌کردم، بسیار فعال بودم  و این دهه یکی از پربارترین دهه‌های فعالیت زندگی من بوده است. در سال ۷۶ آخرین فیلم سینمایی و مجموعه تلویزیونی‌ام را به نام های “سقوط” و “متهم” بازی کردم و بعد از آن چون بسیار دلگیر بودم از ایران رفتم و از آنجایی که بسیار عاطفی هستم و به بازیگری هم بسیار علاقه دارم از سال ۸۳ دوباره به ایران برگشتم.

مدتی پیش در یکی از خبرگزاری‌ها  از وضعیت بد مالی صدا و سیما گله‌مند بودید. البته معتقد میباشید که در آن چند ماه اخیر همه دوستان بازیگر با این مشکل در تلویزیون روبرو بوده‌اند، آیا این مشکلات حل شد؟

بله در آن دوره اکثر بازیگران از سازمان صدا و سیما طلبکار بودند. گاهی در مجموعه‌های تلویزویونی به ایفای نقش می‌پردازی، اما دوستان تهیه‌کننده به تعهدات خود در پرداخت قسط‌‌های کار عمل نمی‌کنند. اما به نظر می‌رسد وضعیت نسبت به چند ماه قبل بهتر شده و مطالبات ما در حال پرداخت است.

البته وقتی با تهیه‌کننده‌ای قرارداد کاری می‌بندید باید تهیه‌کننده به دنبال کارهای مالی عوامل‌اش باشد؟

بله وقتی پولی نباشد همین حرف ها را به تهیه‌کننده هم خواهند زد که فعلا بودجه‌ای نداریم. پس ما مجبور می‌شویم خودمان دنبال کا هایمان را بگیریم. تا بخشی از این بار از روی دوش تهیه‌کننده هم برداشته شود. به هر حال صدا وسیما هم از وضعیت اقتصادی مناسبی برخوردار نیست. وضعیت اقتصادی جامعه هم مناسب نیست. با این شرایط همه هم متوقع هستیم تا پول‌هایمان را زودتر بدست بیاوریم.

پیشنهاد‌ بازی برای مناسبت‌هایی چون ماه رمضان و غیره به شما شد که نپذیرفتید سبب آن چیست؟

یکی از دلایل نپذیرفتن بازی‌ام در مجموعه‌های تلویزیون همین بحث مالی است. چون زندگی و شغل من بازیگری است و از این راه هزینه‌های معیشتی‌ام را تامین می‌کنم.  واقعا هزینه‌های بازیگران در ایران قابل مقایسه با هزینه‌های بازیگران در خارج  نیست.

مجموعه “شاهگوش” یکی از مجموعه‌های پرطرفدار طی این یکی دو سال اخیر بود. شما هم از بازی در این مجموعه راضی بودید؟

هر نقشی که بازی می‌کنم، وقتی می بینم روی مردم تاثیر می‌گذارد، من هم از آن کار راضی هستم. در حرفه ما مردم نقش مهمی دارند. در مجموعه “شاهگوش” هم مردم با نقش گلاب ارتباط خوبی برقرار کردند. در واقع گلاب برای مردم باورپذیر بود. حضورم در این سریال تجربه متفاوتی با کارهای قبلی‌ام در کنار آقای میرباقری بود. خوشحالم که مردم هم این نقش را دوست داشتند.

 انتهای پیام/


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.