مرحوم ‘ابوالحسنی’، تعهدی برخواسته از نگاه دینی و علمی داشت

به گزارش خبرنگار ایرنا، مراسم بزرگداشت حجت‌الاسلام والمسمین علی ابوالحسنی(منذر) عصر پنجشنبه در سرای اهل قلم بیست وپنجمین نمایشگاه بین‌‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

در آغاز این مراسم حجت‌الاسلام ‘علی ذوعلم’ با اشاره به توجه مرحوم ابوالحسنی به حوزه علمیه، افزود: ‘منذر’ از چهره‌های محقق، نوآور و نواندیش کشور در مطالعات تاریخی بود و آثار او نشانگر بالندگی حوزه‌های علمیه در پس از انقلاب است.

وی گفت: مرحوم ابوالحسنی از چهل سال پیش تاریخ ‌نگاری را آغاز کرد و در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی یعنی در سال ۱۳۵۹، در یکی از برنامه‌های رادیویی بحث‌های تاریخی را بیان ‌کرد که در آن زمان حتی به تاریخ‌نگاری نپرداخته بود و ملبس به لباس روحانی نیز نشده بود که این نشانگر دیدگاه علمی این شخصیت است.

این پژوهشگر فرهنگی، مرحوم ابوالحسنی را نماد تاریخ ‌نگاری اصیل ایران دانست و ادامه داد: وی طالب علم به کلمه واقعی بود و در تحقیقات خود مقوله انصاف را رعایت می‌کرد.

این کارشناس تاریخ گفت: ابوالحسنی تعهدی برخواسته از نگاه دینی و اخلاقی داشت که اینها برگرفته از علم او بود. وی علم را امانت الهی تلقی کرده و به علم هرگز به عنوان ابزار سیاسی و جناحی نگاه نمی‌ کرد.

‘مصطفی تقوی’ یکی از کارشناسان تاریخ نیز در این مراسم گفت: جایگاه مرحوم ابوالحسنی به عنوان یکی از تاریخ‌ نگاران معاصر کشور باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: شیوه نگارش تاریخ قبل از انقلاب بر پایه تفکر مدرنیستی بود، اما افرادی همانند مرحوم ابوالحسنی با نگرشی جدید به تاریخ پرداختند. نگرشی که برخواسته از هویت فرهنگی جامعه بود.

بیست وپنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تا ۲۳ اردیبهشت ماه در مصلا برپا است.

فراهنگ ** ۷۲۶۳ ** ۱۰۷۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۱۱۳۰۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.