مردان مسلح به دفتر انتخاباتی در بنغازی لیبی حمله کردند

به گزارش خبرگزاری رویترز از بنغازی، ‌مهاجمان با حمله به این دفتر به آتش زدن اسناد و مدارک، ‌شکستن رایانه ها و دیگر تجهیزات این دفتر اقدام کردند.

این یورش مسلحانه به دفتر کمیسیون انتخابات ملی در شرق لیبی در حالی صورت گرفت که کمتر یک هفته به برگزاری انتخابات این کشور شمال آفریقا باقی مانده است.

مهاجمان معترض که در حدود ۳۰۰ نفر بودند،‌ درحالیکه شعارهایی به حمایت از فدرالیسم می دادند،‌ رایانه ها و صندوق های رای را از این دفتر خارج کردند.

مهاجمان انبوهی از لیست های رای گیری،‌ ورقه های رای و دیگر اسناد را در ورودی های دفتر کمیسیون انتخابات ملی به آتش کشیدند.

‘عماد السایه’ معاون کمیسیون عالی انتخابات ملی در طرابلس – پایتخت لیبی – گفت :‌ اقدامات امنیتی کافی در قسمت های ورودی دفتر کمیسیون انتخابات ملی در بنغازی صورت نگرفته بود و به همین علت ماموران توان متوقف کردن مهاجمان را نداشتند.

مهاجمان همچنین ضمن پاره کردن پوسترهای تبلیغاتی انتخابات،‌ پلاکاردهایی را با خود حمل می کردند که روی آنها نوشته شده بود ‘مصطفی عبدالجلیل خائن سیرنایکا’ . مصطفی عبدالجلیل رییس شورای انتقالی ملی حاکم بر لیبی است.

عده ای دیگر از مهاجمین نیز شعار می دادند ‘انتخابات بدون قانون اساسی هرگز’ .

در ماه می ،‌ یک شورا که خود را در استان نفت خیزشرق لیبی خودمختار معرفی کرده است،‌ از مردم این منطقه خواست انتخابات ۷ جولای (۱۷ تیر)‌ را به این علت که به اندازه کافی از منطقه شرق لیبی کاندید معرفی نشده است،‌ تحریم کنند .

انتخابات یاد شده برای تشکیل مجلس شورای ملی که وظیفه تدوین یک قانون اساسی جدید بعد از سرنگونی رژیم معمر قذافی را خواهد داشت،‌ صورت می گیرد.

شورای سیرنایکا که خواهان خودمختاری منطقه اطراف بنغازی در شرق لیبی است،‌ اعلام کرد که خواستار اعطای تضمین کافی برای حضور و شرکت عادلانه نمایندگان تمامی استان های لیبی قبل از برگزاری انتخابات است.

شرق لیبی یا سیرنایکا در نیمه نخست سده یکم پیش از میلاد تحت فرمانروایی یونانی‌ها و غرب این کشور یا بخش طرابس تا ۲۰۰ سال پیش از میلاد بخشی از کشور کارتاژها بود. در سده یکم میلادی هر دو بخش تحت فرمانروایی امپراتوری روم قرار گرفت و پس از آن نیز امپراتوری بیزانس (روم شرقی) بر آنها حاکم شد. در نیمه دوم قرن هفتم میلادی اسلام به این کشور پای گذاشت. دوران حکومت چندین خلیفه عربی سرانجام در قرن شانزدهم و با چیرگی عثمانی بر لیبی پایان یافت.

در سال‌های ۱۹۱۱ و ۱۹۱۲ ایتالیا سیرنایکا و طرابلس را از چنگ امپراتوری عثمانی درآورد و در سال ۱۹۳۴ از این دو بخش مستعمره لیبی ساخته شد. در جریان جنگ جهانی دوم، لیبی یکی از میدان‌های اصلی نبرد متفقین از یک سو و ایتالیا و آلمان از سوی دیگر بود.

۱۶۸۲**۱۳۶۸**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۰۹۷۰۸


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.