مردم تخلفات نمایندگان را گزارش کنند

ایران > قانونگذاری– هفته آخر تیرماه سرانجام ترکیب هیأت نظارت بر نمایندگان مشخص شد.

این هیأت به‌عنوان سازوکاری نظارتی از درون مجلس برای نظارت بر عملکرد و رفتار نمایندگان و بنا به توصیه رهبر معظم انقلاب تشکیل شده است. پروسه تصویب سازوکاری نظارتی بر رفتار و عملکرد نمایندگان در مجلس هشتم نزدیک به ۲۰‌ماه طول کشید و نهایتا تشکیل این هیأت برای نخستین بار در مجلس نهم رقم خورد. درباره فعالیت‌های صورت‌گرفته در این هیأت با سیدمحمد حسین میرمحمدی، دبیر هیأت نظارت بر نمایندگان گفت‌وگو کرده‌ایم:

  • هیأت نظارت از تیرماه تاکنون جلسه‌ای تشکیل داده؟

بله، قبل از تعطیلات مجلس یک جلسه داشتیم که اعضای هیأت رئیسه هیأت نظارت بر نمایندگان انتخاب شدند. در آن جلسه محمدحسن ابوترابی‌فرد نماینده تهران به‌عنوان رئیس، عزیز اکبریان نماینده کرج و حجت‌الاسلام والمسلمین موسی غضنفرآبادی نماینده بم به‌عنوان نواب رئیس این هیأت انتخاب شدند.

  • به غیراز آن، جلسه دیگری مثلا برای تدوین برنامه تشکیل نشد؟

نه، جلسه دیگری تشکیل نشده است.

  • آیا جلسه‌ای با مسئولان وزارت اطلاعات و دستگاه قضا دارید؟

بله، صحبت‌هایی شده است. پیش از تعطیلات تابستانی مجلس پیشنهاد شد که بهتر است اعضای هیأت نظارت بر نمایندگان برای هماهنگی بیشتر با دستگاه‌های نظارتی جلساتی را برگزار کنند.

  • نخستین جلسه این هیأت با آن دستگاه‌های نظارتی چه زمانی برگزار می‌شود؟

هنوز تاریخ دقیقی برای این جلسات تعیین نشده است.

  • یک سؤالی که برای مردم وجود دارد این است که اگر تخلفات احتمالی نمایندگان را مشاهده کنند آیا می‌توانند به هیأت نظارت اطلاع بدهند؟

بله حتما. مردم تخلفات احتمالی نمایندگان را به این هیأت گزارش کنند. خود هیأت نظارت، وظیفه رسیدگی به مواردی را دارد که به‌عنوان تخلف نمایندگان مطرح است و قانونی که مجلس هشتم گذاشت در همین راستا بود. بر این اساس اعلام می‌کنیم که اگر مردم احتمالا تخلفی، رفتار ناشایستی و حرکتی غیرقانونی از یک نماینده مشاهده کردند به هیأت نظارت اطلاع دهند.

  • چگونه باید این تخلفات را به اطلاع هیأت نظارت برسانند؟

می توانند مکتوب به مجلس، خطاب به هیأت رئیسه هیأت نظارت بر نمایندگان یا یکی از اعضای هیأت نظارت بر نمایندگان گزارش کنند.

  • تا حالا گزارشی از تخلف نمایندگان دریافت کرده‌اید؟

بله، گزارشی از تخلفات یکی از نمایندگان دریافت کرده‌ایم که این گزارش را هم مردم داده‌اند.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.