مردم سالاری طرح انتخاباتی مناسک را به اصلاح‌‌طلبان پیشنهاد کرد/ ارائه طرح به خاتمی

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از روابط عمومی حزب مردم سالاری ، مصطفی کواکبیان در نشست دبیران  کل احزاب عضو جبهه مردم‌سالاری و جمعی از فعالان سیاسی با بیان اینکه حزب مردم‌سالاری در چندین  جلسه دفتر سیاسی  و دو نشست  شورای مرکزی  طرحی را تحت عنوان «مجمع  نخبگان اصلاح‌طلب  سراسر کشور» یا همان طرح «مناسک» به تصویب رساند، گفت: البته اینجانب  طرح مذکور را یک ماه قبل  به صورت مکتوب به بسیاری از  شخصیت‌های اصلاح‌طلب از جمله جناب آقای  سید محمد خاتمی به عنوان رئیس‌ شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز ارائه کردم.

وی در خصوص مهمترین محورهای این طرح گفت: هدف اساسی ما از این طرح  خدمت  به نظام  جمهوری اسلامی  ایران است. زیرا ما  بارها  گفته‌ایم ما اگر طرفدار  اصلاحات  هستیم  اصلاحات در چارچوب نظام وانقلاب  و ارزش‌های دینی و قانون اساسی  و خط امام و منافع ملی  و مطالبات مردم را می‌خواهیم. اصلاحات  مورد نظر ما  نه تنها  جنبه  براندازی  ندارد بلکه  به نوعی  جلوگیری  از هر گونه براندازی  نظام است اصلاحات  مورد نظر ما بسامان  کردن همه نابسامانی‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی  موجود جامعه است  تا نظام  برآمده از خون شهیدان  امثال شهید بهشتی  پایدار  بماند.

دبیرکل جبهه مردم سالاری با تاکید بر اینکه قطعا  چنین اصلاحاتی  نه تنها  هیچگونه  سنخیتی  با عناصر  منافق، ضد انقلاب،  سلطنت‌طلب و گروه‌های  تندرو و برانداز  ندارد بلکه  درست  برعکس  منویات  آنان عمل خواهد کرد، گفت: به همین خاطر بارها  با فریاد  بلند  گفته‌ایم  چنین  اصلاحاتی  یعنی  اصلاحات  خط امامی هیچ گاه  نمی میرد که بخواهیم  با دم مسیحایی آن را زنده سازیم! لذا ما از اول با کسانی  که تحت  عنوان  جنبش سبز  یا عناوین دیگر می‌خواستند اصلاح‌طلبی  خط امامی را مصادره  کنند مرزبندی کردیم.

وی ادامه داد: برخی مسوولان  در قوای سه گانه به خودم گفتند  خدمتی که شما پس از ماجرای  انتخابات ۸۸ و  انتخابات  مجلس نهم  به نظام  جمهوری‌ اسلامی  ایران داشتید  قطعا بسیاری از ما اصولگرایان  نداشتیم.  به هر حال  هدف اساسی  ما تقویت نظام  مردم‌سالاری  دینی است  و نه تضعیف  و مقابله  با آن. هدف بعدی ما انسجام  احزاب  اصلاح‌طلب  و وحدت  رویه اصلاح‌طلبان  سراسر کشور در دو انتخابات  پیش‌رو می‌باشد.

کواکبیان خاطرنشان کرد: جالب  است همان کسانی که در جریان  انتخابات  مجلس نهم  فحش  و فضیحت در سایت‌های خویش  نثارمان می‌کردند ما را اسب تراوای نظام، خائن و تواب  قلمداد  می‌کردند.  امروزه برای ما و اصلاح‌طلبان  در زمینه  انتخابات  ریاست جمهوری  نسخه می‌پیچند.

وی با بیان اینکه یکی  از این آقایان   در آن روزهای  انتخابات  مجلس نهم در دانشگاه‌ها تحلیل می‌کرد  اساسا  کواکبیان اصلاح‌طلب نیست، گفت: خوشبختانه پرونده امثال  ما از ابتدای انقلاب  کاملا روشن است و عملکرد ده ساله  گذشته  روزنامه و حزب مردم‌سالاری  بر هر ناآشنای به سیاست  هم معلوم  است؛ اما عده‌ای عمدا  خودشان  را به گیجی  می‌زدند تا ارائه لیست  انتخاباتی  از سوی ما را برای مجلس نهم محکوم کنند کما این که  همین‌ها اقدام بسیار  منطقی  و هوشمندانه  آقای خاتمی  برای شرکت در انتخابات ۱۲ اسفند  ۹۰ را هم محکوم  می‌کردند.

دبیرکل جبهه مردم سالاری تصریح کرد: هدف از طرح «مناسک» این است که به عنوان  یک اقدام راهبردی  هم مسیر اصلاح‌طلبان  سراسر کشور توسط  خودشان  تعیین شود و هم رخوت و بی‌حالی جریان  اصلاحات به پایان رسد. زیرا حالت فعلی  قطعا برای انتخابات سال ۹۲ نه به نفع  نظام و نه به نفع  اصلاح‌طلبان است. زیرا  یکبار دیگر باید شور و نشاط  و حضور گسترده مردم‌ را به رخ دشمنان  ملت سرافراز ایران  کشید و نقشه‌های توطئه‌گران بین‌المللی را خنثی کرد.

کواکبیان گفت: طی این هشت سال  خواسته یا ناخواسته مجموعه‌ای از نخبگان  دلسوز، مدیران مجرب، سرمایه‌های اجتماعی، دانشمندان  با کفایت، اندیشه ورزان لایق، عناصر  معتدل  و کارآمد، صاحبان  تجربه و دانش و بینش  و متخصصان  مفید جامعه  با انگ‌های مختلف، منزوی  و خانه‌نشین  شده‌اند که باید مجددا  با انگیزه  قوی در صحنه  خدمت به مردم  حاضر  شوند و البته  با روش‌های تازه و حتی پوست‌اندازی‌های جدید منشا  اثر باشند و حتی با همکاری برخی اصولگرایان منطقی  و معتدل  دست در دست  یکدیگر  در اصلاح‌ نابسامانی‌ها از هیچ کوششی  دریغ نورزند.

وی تصریح کرد: برخی افراطیون جناح  راست  هم این‌روزها  دلسوز اصلاح‌طلبان  شده و حتی  رهبر اصلاحات  تعیین می‌کنند و یا عده‌ای دیگر از اصولگرایان  نامزدهای  اصلاح‌طلبان  را مشخص  می‌نمایند.

کواکبیان همچنین ادامه داد: به هر حال ما دیگر نباید منتظر  بمانیم  تا باز هم  جمعی دیگر و یا عده‌ای  ناوارد حرف‌های دیگر  بزنند. ما برای یک رقابت  سالم انتخاباتی وبر اساس اصول قانون اساسی همواره باید از تعامل  مثبت  و منطقی  داد سخن  سر بدهیم؛ و نه تقابل  ویرانگر  غیر عقلانی و بی‌فایده  و نامشروع. بنابراین  هدف سوم ما پیروزی  در انتخابات است و این هم امر طبیعی است که با برنامه‌ریزی  دقیق هر مقدار از شوراها  را که می‌توانیم باید نیروی کارآمد  معرفی کنیم  و برای انتخابات ریاست جمهوری اسلامی  هم از طریق  طرح «مناسک» می‌توانیم  به نامزد واحد برسیم.

کواکبیان در خصوص نحوه اجرای طرح “مناسک” گفت: در طرح مذکور  ۳۱ مجمع استانی و یک مجمع ملی  با عضویت ۴۰۰۰ نفر از نخبگان  اصلاح‌طلب  سراسر کشور پیش‌بینی شده است. البته مجامع استانی  متناسب  با جمعیت هر استان حداقل ۴۰ نفر و حداکثر ۲۴۰ نفر عضو  خواهند داشت. در مجمع ملی پیش‌بینی  شده است با تصویب  شوراهای هماهنگی دو جبهه همه ۳۵ حزب اصلاح‌طلب شناخته شده به تعداد مساوی عضو خواهند داشت و به غیر از احزاب، تعدادی  از وزرا، استانداران، نمایندگان ادوار، روزنامه‌نگاران، فعالان سیاسی  و علمای  شناخته شده نیز با دعوت مجمع روحانیون  مبارز به این  مجمع ملی  با حق رای  اضافه خواهند شد.

وی همچنین تاکید کرد: البته هر یک  از نامزدهای  ریاست جمهوری  واجد شرایط  قانونی  می‌توانند برنامه خویش را یا در مجامع استانی ارائه داده تا شبیه  سیستم  الکترال  ایالت‌ها در برخی نظام‌های انتخاباتی  دنیا نامزد برگزیده  مشخص شود  یا در همان مجمع ملی  با یک نظامنامه مشخص سخنرانی نموده و نامزد نهایی برگزیده شود  و همه طیف‌های  حاضر در مجمع ملی هم با امضای  منشوری  متعهد  شوند که از آن نامزد منتخب  حمایت نمایند.شکی نیست  که  در این طرح  هیچ مساله  پنهانی وجود ندارد و  همه چیز کاملا شفاف خواهد بود و حتی پیش‌بینی  شده است که هزینه‌های اولیه اجرای  طرح بر عهده همان ۳۵ حزب باشد.

دبیرکل جبهه مردم سالاری به فواید اجرای طرح مناسک نیز اشاره کرد و گفت: این طرح  باعث تقویت  احزاب  به عنوان  هسته‌های اصلی نظام‌های مردم‌سالار  می‌باشد تا زمینه‌سازی لازم صورت  گیرد بدون  حاشیه‌های بی‌مورد  در جمهوری اسلامی  ایران هم  هر انتخابات  آزاد با رقابت سالم و قانونی و عادلانه برگزار شود.

کواکبیان تصریح کرد: در این طرح  با یک خرد جمعی سراسری مواجه خواهیم  بود که صرفا عده‌ای مرکز‌نشین  نتوانند برای مجموعه  کشور تصمیم‌گیری  نمایند. یعنی در عین  آن که نیازی  به تصمیم‌گیری  جمع‌های محدود نخواهد بود بلکه  در یک پروسه  کاملا  دموکراتیک  نامزد نهایی  با پشتوانه قوی‌تر  می‌تواند  وارد صحنه شود.

وی با تاکید بر اینکه ایجاد شور و نشاط  انتخاباتی  در سراسر کشور و به صحنه کشاندن همه نخبگان  فعال و احترام  قائل  شدن برای آنان جهت حمایت  قاطع  از نامزد نهایی  از دیگر  مزیت‌های طرح «مناسک» است، گفت: حزب مردم‌سالاری  با امکانات  خویش آمادگی  دارد تا پایان  شهریور ماه مقدمات اجرای این طرح  را در سراسر  کشور فراهم نماید. 

به گزارش مهر، در این نشست پیشنهاداتی همچون فعال کردن  خانه احزاب  و نحوه  تعامل با سایر اصلاح‌طلبان  و چگونگی پذیرش  احزاب جدید و همچنین تغییر نام جبهه  مردم‌سالاری  مطرح شد که اعلام تصمیم  نهایی در مورد آنها  به جلسات بعدی موکول شد.

 

در پایان  دکتر مصطفی کواکبیان  طی سخنانی  پیشنهاد حزب مردم‌سالاری را به عنوان  برنامه فعال‌سازی اصلاح‌طلبان تحت عنوان طرح «مناسک» یا همان «مجمع نخبگان  اصلاح‌طلب  سراسر کشور» ارائه داد که به تصویب اعضای شورای  هماهنگی جبهه مردم‌سالاری رسید.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.