مردی که ایدز را مغلوب کرد

جام جم آنلاین: تیموتی براون در حال حاضر یک مورد منحصربه فرد است. او تنها بیمار مبتلا به ایدز است که به لطف پیوند سلول های بنیادین این بیماری را مغلوب کرده و درمان شد.

به گزارش روز سه شنبه جام جم آنلاین به نقل از مکسیسیانس، تیموتی براون آمریکایی ملقب به “بیمار برلین” در ۱۹۹۵ متوجه شد که مبتلا به  HIV ایدز شد. هفت سال بعد پزشکان در او بیماری خونی لوسمیا را تشخیص دادند.

با این‌حال، تیموتی براون چهارشنبه هفته گذشته در هفدهمین سمپوزیوم  “اچ ای وی اند امرجینگ اینفکسیوس” که ۱۰۰۰ نفر از جمله ۶۰۰ پزشک ویروس شناس در آن شرکت داشتند به عنوان تنها بیماری که ایدز را شکست داد، شرکت کرد.

در واقع، این بیمار مبتلا به ایدز در سال ۲۰۰۷ در برلین تحت عمل پیوند سلول های بنیادین قرار گرفت و به طور معجزه آسایی درمان شد.

او رنج ها و دردهایی را که قبل از درمان شدن متحمل شده بود برای حاضران در این سمپوزیوم تشریح کرد. با این حال، تیموتی خاطر نشان کرد: رویا من این نیست که به شما بگویم من نخستین انسانی هستم که درمان شده ام بلکه مایلم  بگویم “ما درمان شده ایم”.

دکتر گیرو هاتر، خون شناس بیمارستان چاریتی برلین که تیموتی را درمان کرد شیوه درمان او را برای حاضرین تشریح نمود.

دکتر هاتر تصریح کرد: ایده درمان مبتلایان به ایدز از طریق سلولی به سال های دهه ۸۰ میلادی برمی گردد اما هرگز این شیوه موفق نشد. در مورد تیموتی ما در میان اهداکنندگان مغز استخوان در جستجوی فردی بودیم که حامل ژن دگرگون شده ای باشد که فقط شامل یک درصد از جمعیت سفیدپوست جهان می شود. این ژن روی گیرنده “CCR5-d32 ”  که اجازه می دهد ویروس ایدز  لمفوسیت های ”  CD4″ تاثیر گذاشته و موجب مصونیت حاملان آن در برابر ویروس اچ آی وی می شود.

پس از یافتن اهداکننده مناسب تیموتی دوبار متوالی تحت پیوند مغز استخوان قرار گرفت و نتایج حاصل غیرقابل باور بودند. نه تنها بیماری لوسمیا مغلوب شد بلکه ظرف ۶۰۰ روز آثار وجود ویروس ایدز در بدن او به کلی ناپدید شد.

تیموتی تنها مورد موفق بوده و دکترهاتر امیدوار است که این مسیربه درمان قطعی  ایدز منتهی شود. برای درمان ۳۴ میلیون مبتلا به ایدز به اندازه کافی اهداکنندگانی که دارای این ژن جهش یافته باشند وجود ندارد.

علاوه براین تیموتی هنگام درمان جهنم را تجربه کرد:‌یک مشکل نورولوژیک به شدت حافظه و حرف زدن او را مختل کرده و خطر مرگ و میر در بیمارانی که به این روش درمان شوند  بسیار بالا است. از هر سه بیمار یک نفر جانش را از دست می دهد. مترجم: بهرام افتخاری.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.