مرز مصر و غزه، منطقه آزاد تجاری می‌شود

جهان > آفریقا– گروه بین‌الملل:
حملات هفته گذشته یک گروه مسلح به نظامیان مرزبان مصری در صحرای سینا، سرآغاز تحولاتی در روزهای گذشته شده که هم روابط قاهره و تل‌‌آویو را ممکن است تحت‌تأثیر قرار دهد و هم موقعیت غزه را متأثر کند.

در روزهای نخست بعد از این حمله که به کشته شدن ۱۶نظامی مصری منجر شد، گذرگاه رفح که تنها مسیر خروج فلسطینی‌های محصور در نوار غزه است بسته شد. اما اکنون مقامات حماس که کنترل غزه را در دست دارند مشغول گفت‌وگو با مقامات مصری درباره ایجاد یک منطقه آزاد تجاری در رفح هستند.

این منطقه جای تونل‌هایی را می‌گیرد که در سال‌های اخیر و به‌خاطر تحریم و حصر غزه، به مسیری برای تبادل کالا و مایحتاج ساکنان غزه تبدیل شده‌بودند. ایجاد این منطقه آزاد تجاری می‌تواند موقعیت غزه را متحول کرده و مشکلات مصر در تأمین امنیت رفح را هم برطرف کند.
یک منبع نزدیک به حماس به خبرگزاری آلمان گفت: جنبش حماس و مسئولان مصری از طریق کانال‌های غیررسمی برای ایجاد طرحی فراگیر درخصوص مرزهای نوار غزه و مصر با هم در ارتباط هستند. ایجاد منطقه آزاد تجاری به جای فعالیت تونل‌ها که نگرانی برخی از مسئولان مصری را برانگیخته برجسته‌ترین بند طرح پیشنهادی است.

وی تأکید کرد که جنبش حماس از هرگونه اقدام رسمی برای جایگزینی تونل‌ها در نوار غزه استقبال می‌کند. حجم مبادلات از طریق این تونل‌ها میان نوار غزه و مصر سالانه حدود نیم میلیارد دلار برآورد شده است و این تونل‌ها از زمان محاصره نوار غزه شاهرگ اصلی کمک رسانی به نوار غزه به شمار می‌‌آیند. از این تونل‌ها همه جور کالا از موتورسیکلت تا قطعات خودرو و نان و سوخت به غزه منتقل می‌شود و برخی کالاهای ساخت و تولید غزه هم برای فروش و امرار معاش مردم این منطقه به بیرون فرستاده می‌شود. غزه به‌خاطر پنج سال محاصره، با بیکاری، فقر، کمبود مایحتاج زندگی و شرایط بحرانی زندگی روبه‌روست.

جنبش حماس از این مسئله در هراس است که طولانی‌شدن زمان بسته‌شدن تونل‌ها موجب توقف چرخه زندگی در نوار غزه شده و نبود مصالح ساختمانی منجر به بیکار شدن ۱۵هزار کارگر شود. رسانه‌های مصری هم دیروز خبر بررسی منطقه آزاد تجاری در مرز رفح میان مصر و غزه را تأیید کرده‌اند. پیش از این در زمان حسنی مبارک هم بعضی مقامات مصری ازجمله محمد البرادعی، پیشنهاد ایجاد چنین منطقه‌ای را داده‌بودند اما با مخالفت رژیم مبارک روبه‌رو شدند.

حمله به صلح‌بانان بین‌المللی در سینا

درحالی‌که عملیات ارتش مصر در صحرای سینا برای مقابله با شبه‌نظامیان تندروی این منطقه همچنان ادامه دارد، دیروز این شبه‌نظامیان به صلح‌بانان بین‌المللی مستقر در این منطقه حمله کردند. از سوی دیگر در هنگام تعقیب گروه‌های مسلح از سوی ارتش مصر در بامداد دیروز سه سرباز مصری کشته و سه نفر دیگر زخمی شدند. گفته شده که خودروی حامل نظامیان مصری واژگون شده‌است. شبکه‌های تلویزیونی عرب زبان نیز عصر دیروز از سه انفجار انتحاری در صحرای سینا خبر دادند.

توقیف موقت روزنامه الدستور به‌خاطر توهین به مرسی

پس از اینکه روزنامه مستقل الدستور مصر به اهانت به شخص رئیس‌جمهور و «تشویق به فتنه‌انگیزی» متهم شد، دستگاه قضایی مصر چند شماره این روزنامه را توقیف کرد. به گزارش خبرگزاری مصری الشرق الاوسط، به‌دنبال اینکه ابلاغیه‌هایی مبنی بر تلاش روزنامه الدستور برای تشویق به فتنه‌انگیزی و تحریک ناآرامی در جامعه و اهانت به محمد مرسی، رئیس‌جمهوری مصر به این روزنامه ارائه شد، دستگاه قضایی مصر دستور توقیف چند شماره‌ روزنامه الدستور را صادر کرد.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.