مرسی: مصر در آموزش نیروهای سومالیایی شرکت می‌کند

aljazeera2-25.jpeg

رئیس‌جمهوری مصر آمادگی مجدد این کشور را برای حضور در عملیات آموزشی نیروهای امنیتی سومالی در چارچوب تمایل مصر برای پشتیبانی از روند سیاسی کنونی در سومالی اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه مصری الیوم السابع، محمد مرسی، رئیس‌جمهوری مصر مجددا آمادگی کشورش را برای همکاری با برادران سومالیایی در زمینه حمایت از روند سیاسی کنونی، بازسازی دستگاه‌های امنیتی، ارتش و پاسداران سواحل این کشور و همچنین درک صحیح آموزه‌های اسلامی و مبارزه با کج فهمی‌ها اعلام کرد که این امر از طریق موسسه “الازهر الشریف” که در جهان اسلام از جایگاه والایی برخوردار است و نقش مهمی در گسترش عقاید و اصول صحیح اسلام و مبارزه با افراط گری‌ها دارد، امکان‌پذیر است.

وی در پی نشستی در خصوص اوضاع سومالی اظهار داشت: ما معتقدیم گسترش درک نادرست از آموزه‌های دین اسلام، دور شدن از اسلام و انتخاب افراط گری‌ها عوامل طولانی شدن درگیری در سومالی و افزایش موج خشونت و تروریسم طی سال‌های اخیر محسوب می‌شود.

مرسی همچنین بر اهمیت مبارزه از طریق شیوه فکر با فکر، دلیل با دلیل و گسترش دین مبین اسلام تاکید کرد.

وی در ادامه افزود: این تحولات آغار مرحله جدیدی در سومالی است، مرحله‌ای که شاهد چالش‌های بسیار در قبال تلاش‌هایی خواهد بود که در راستای تحقق امنیت و توسعه در سومالی صورت می‌گیرد و این مسائل موجب می‌شود دولت سومالی قادر به تامین نیازهای ضروری شهروندان سومالی و مناطق آزاد شده از چنگال استعمار از جمله غذا، بهداشت و آموزش شود و نقش خود را در خصوص بازداشتن افرادی که امنیت و ثبات منطقه را به هم می‌زنند، به خوبی ایفا کند.

رئیس‌جمهوری مصر تصریح کرد: حمایت مصر از سومالی در تمام زمینه‌ها و ایجاد توانمندی‌های لازم برای مردم سومالی تنها محدود به سال‌های گذشته نمی‌شود بلکه این حمایت اخیرا به شکل ملموسی افزایش یافته است.

وی همچنین از ارائه بورسیه تحصیلی به دانشجویان سومالی، دوره‌های آموزشی سالانه در زمینه دیپلماسی، قضاوت، کشاورزی، بهداشت و مواردی از این قبیل یاد کرد که با هدف از بین بردن آثار بحران قحطی خشکسالی سومالی صورت گرفته است.

مرسی در پایان اظهاراتش گفت: یک بار دیگر از برگزاری چنین نشستی که در زمان مهمی برگزار شد تشکر می‌کنم چرا که این امر بیانگر میزان توجه کشورها نسبت به سومالی برای خروج از بحران طولانی بوده و از همه ملت‌ها می‌خواهم که تلاش‌های هدفمندانه خود را در راستای تحقق آرمان‌های مردم سومالی در زمینه رشد و رفاه ادامه دهند و از خداوند منان خواستاریم امنیت صلح و ثبات را در تمام مناطق سومالی گسترش دهد.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.