مرغ سبز ۲۰۰ تومان گرانتر / ۲۳ تن در انتظار جواب دامپزشکی

قریب به دو دهه است که تولید محصولات ارگانیک و غیر ارگانیک به شکل پر رنگی طبقه بندی و مطرح می شود و برای اینکه برای مصرف کننده اطمینان خاطر ایجاد شود از شیوه های متفاوتی استفاده می شود که یکی از انها استفاده از برچسب و مجوز ویژه است.

این برچسب به مصرف کننده این نکته را متصور می کند که با مصرف این محصول میزان انباشت مواد آنتی بیوتیک در کبد مرغ کمتر خواهد شد و پس از تغذیه از این مرغ میزان انباشتگی آنتی بیوتیک در کبد انسان نیز کاهش و به تبع آن در درمانها برای بیماری مانند سرماخوردگی نیاز به آنتی بیوتیک کاهش می یابد.

علینقی صالحی شنبه شب در جمع خبرنگران در تعریف مرغ بدون آنتی بیوتیک گفت: مرغ بدون آنتی بیوتیک عبارت است از گوشت مرغ نیمچه گوشتی که تا سن کشتار که براساس شرایط مرغ متغییر است (سن ۴۵ روزگی) که در واحدهای پرورش مرغ به شیوه صنعتی پرورش یافته است و در طول دوره پرورش از هیچ نوع آنتی بیوتیکی چه به صورت تزریقی، آشامیدنی و یا در دان مصرفی استفاده نشده است.

صالحی تصریح کرد: با توجه به اینکه جوجه ها در طول دوره پرورش در معرض خطر آلودگی به بیماریهای گوناگون هستند و به دنبال آن سرمایه مرغدار نیز شامل ریسک است بایستی بررسی پارامترهای تولید مانند ضریب تبدیل، افزایش وزن و بازده اقتصادی صورت پذیرد .
وی اضافه کرد: تولید محصول سالم رسالت سازمان جهاد کشاورزی استان است به همین دلیل از سال ۱۳۸۹ تولید و پرورش مرغ بدون استفاده از آنتی بیوتیک و بهبود مدیریت پرورش در دستور کار قرارگرفت و به همین دلیل اجرای پرژه هایی مانند بهینه سازی سالنهای مرغداری و نصب داکت در راستای تولید مرغ سبز جهت دهی شد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان اظهارداشت: در سال به شکل آزمایشی یک واحد مرغداری در روستای دزک شهرستان بندرعباس که با دستورالعمل تولید مرغ سبز تطابق داشته (برای این تطابق این سازمان قریب به ۶۰ میلیون ریال هزینه کرده است) انتخاب و در ۲۹ تیرماه ۱۵ هزار قطعه جوجه ریزی کرد و در طول مدت پرورش سه مرحله ۲۰-۱۵ روزگی ۳۵-۲۵ روزگی و پایان دوره نمونه گیری شد.

وی افزود: نمونه ها پس از طی مراحل آزمایشگاهی تایید یا عدم تایید آن اعلام می شود. لذا در هر مرحله که در نمونه آنتی بیوتیک مشاهده شود از طرح مرغ سبز خارج می شود اما اگر جواب آزمایش نشان دهنده عدم وجود آنتی بیوتیک باشد مجوز کشتار در بسته بندی مرغ سبز را دریافت خواهد کرد و مرغدار مجاز است به بازار عرضه کند.

صالحی تصریح کرد: کشتارگاهی که در این مرحله قرار است همکاری کند کشتارگاه درتوجان طیور است. حدود گوشت تولیدی در این مرحله ۲۳ تن که دو هزار ریال گران تر از مرغ معمولی بوده که قرار است در مدت سه روز از تاریخ ۲۳ شهریور ماه امسال کشتار شود. که در این مرحله هزینه آزمایشگاهی را اداره کل دامپزشکی متقبل شده است اما در کل به عهده مرغدار است.

بدیهی است میزان استقبال مردم از این گونه تولیدات میزان انگیزه تولید کنندگان را افزایش می دهد. در این مدت امکانات مورد نیاز جهت تولید بیشتر و همچنین میزان هزینه کرد و ریسک پذیری مورد ارزیابی قرار می گیرد و بنا است به تدریج به سمت گسترش فرهنگ مرغ سبز گام برداریم.

موسسه اطلاعات مرغداری – آخرین عناوین

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. مسعودخانی:

    سلام چگونه میتوان جهت خرید باشماتماس گرفت؟

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.