مرغ نقطه توجه پاستورنشینان و بهارستان نشینان دراین هفته

به گزارش خبرنگار مهر، این روزها که افزایش قیمت کالاهای اساسی در بازار به یکی از دغدغه های مردم تبدیل شده مسئولان مربوطه با برگزاری جلساتی سعی در تعدیل قیمتها بویژه قیمت گوشت مرغ در بازار دارند.

درهمین حال، در اواسط هفته جاری بود که خبری از برگزاری جلسه اتحادیه‌ها و تشکل‌های مرغداران گوشتی با حضور مسئولان مربوطه در ریاست جمهوری شنیده شد.

براین اساس، حسین مقدم نیا مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران در بیان جزئیات این جلسه ویژه گفت: در این جلسه مشکلات صنعت پرورش مرغ گوشتی را با مسئولان ذیربط مطرح کردیم و قرار شد آنها بررسی های لازم را برای برطرف شدن این مشکلات انجام دهند.

وی درعین حال تصریح کرد: البته ممکن است به دلیل اینکه برخی از اتحادیه ها و تشکلهای مرتبط با این صنعت در این جلسه حضور نداشتند یک جلسه دیگری در ریاست جمهوری برای رسیدگی به مشکلات مرغداران برگزار شود.

حسین مقدم نیا در ادامه با بیان اینکه تا روزی که اتحادیه ها و تشکلهای صنفی بر روی پای خود نایستند این مشکلات بطور کامل برطرف نخواهد شد، گفت: هفته آینده جلسه داخلی با حضور تشکلهای مرتبط با این صنعت برای ارائه راهکار جهت برون رفت از مشکلات فعلی برگزار خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران و کلیه تشکلهای مرتبط با صنعت پرورش مرغ گوشتی آمادگی دارند در صورت نیاز با نمایندگان مجلس جلسه ای را برگزار کنند و مشکلات خود را با آنان در میان بگذارند.

در همین حال، کارگروه کنترل بازار در همان روزبه ریاست معاون اول رئیس جمهور تدابیر جدیدی را برای کنترل قیمت ها و تنظیم بازار کالاهای اساسی اتخاذ کرد.

در این جلسه محمدرضا رحیمی بر لزوم تامین مواد غذایی مورد نیاز مردم در ماه مبارک رمضان و ریشه یابی و بررسی دقیق عوامل موثر در نوسانات اخیر قیمت مرغ تاکید و از مسئولان دستگاه های مربوطه خواست ضمن پیگیری و نظارت مستمر بر وضعیت بازار، برنامه ریزی های لازم را برای تنظیم قیمت مواد پروتئینی و جلوگیری از نوسانات ناگهانی قیمت ها انجام دهند.

همچنین در این نشست گزارشی از آخرین وضعیت بازار و قیمت اقلام و کالاهای اساسی در کشور ارائه شد و عوامل موثر در قیمت تمام شده مرغ همچون میزان جوجه ریزی، قیمت نهاده ها، وضعیت تولید و میزان عرضه و تقاضا در سطح کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این جلسه استانداران تهران، فارس، مازندران، گیلان، بوشهر و خوزستان گزارشاتی از وضعیت بازار مواد غذایی در سطح استانها ارائه و پیشنهادات و دیدگاه های خود را در خصوص کنترل بازار مواد پروتئینی مطرح کردند.

البته وزیرجهاد کشاورزی ظاهرا از این نوع جلسات دل خوشی ندارد چرا که چندین بار خبرهای غیر رسمی از درگیری لفظی معاون اول رئیس جمهور با وی بر سر عدم برنامه ریزی برای تولید کافی محصولات اساسی مانند گوشت و مرغ در کشور حکایت دارد.

براساس این گزارش، از سویی دیگر خبر رسید که وزراء جهادکشاورزی و صنعت، معدن و تجارت که نبض بازار را بر دست دارند با وجود اینکه یک ماه پیش از سوی نمایندگان مجلس فراخوانده شده بودند مجددا به پارلمان دعوت شده اند تا پاسخگوی عملکرد خود نسبت به افزایش بی رویه قیمت کالاهای اساسی چون مرغ در بازار باشند.

این درحالیست که بهارستان نشینان در همان یکماه گذشته (۰۷/۰۴/۹۱) به صراحت اعلام کرده بودند که از اظهارات این دو وزیر درصحن علنی مجلس درخصوص افزایش بی رویه قیمتها قانع نشده بودند.

البته ناگفته نماند که برخی از نماینگان درگوشه و کنار خبر جمع آوری امضاء برای استیضاح صادق خلیلیان و مهدی غضنفری را اعلام کرده بودند و به نوعی وزراء جهادکشاورزی و صنعت، معدن و تجارت را در آنچه که عدم توانایی در امرتولید و کنترل قیمتها کالاهای اساسی در بازار خوانده بودند مورد تهدید قرار دادند.

به هرحال حساسیت به قدری بود که جلسه روزچهارشنبه مجلس با تیم اقتصادی دولت بصورت غیرعلنی تشکیل شد و در این جلسه از مدیران اجرایی انتقاد شد که چرا زمانی که روند اقتصاد کشور را دیده اند پیش بینی های لازم را نداشته اند. به عنوان مثال چرا زمانی که قیمت نهاده ها افزایش یافت تدبیری برای جلوگیری از افزایش قیمت کالاها نکردند. نمایندگان معتقد بودند دولت باید همزمان با افزایش نهاده ها سناریوهای متعددی را طراحی می کرد که این اتفاق نیفتاد.

فرجام سخن آنکه باید امیدوار بود با توجه به ۲۴ میلیارد دلاری که دولت به واردات کالاهای اساسی اختصاص داده، همچنین با آزادسازی واردات برخی کالاهای اساسی مانند گوشت و توزیع به موقع نهاده ها بین تولیدکنندگان شاهد کاهش چشمگیر قیمتها در روزهای آینده باشیم.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.