مرمت و تثبیت طلا چسبان های کاخ ملت به اتمام رسید

سهشنبه ۱۶آبان۹۱ به نقل از باشگاه خبر نگاران جوان در پورتال خبری ممتاز نیوز انتشار یافته است،

طلا چسبانهای نواری دیوارهای اتاق موسیقی و غذاخوری کاخ ملت که با مرور وقت و نوسان رطوبت محیط دچار آسیب و تخریب شده بود،مرمت و تثبیت شد.

به گزارش تفسیری باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی سعدآباد؛ معصومه نعمتی در این باره گفت: برای اجرای کار طلاچسبانی که اصطلاحاً  به آن لب شور نیز می گویند مانند سایر نقاط کاخ ملت که این هنر بکار گرفته شده ابتدا یک لایه اُخرا زیر ورق طلا کشیده شده و سپس ورق طلا بر روی آنها چسبانده شده است.
مسئول واحد حفاظت و مرمت آثار مجموعه سعدآباد افزود: ورق های طلایی که برای این کار استفاده می شوند بسیار نازک و حساس می باشند، این ورق ها در جاهایی که تماس دست و یا پرده ها با آن قسمت بسیار است پاک شده بود و در همه جای آن آثار دوده و گرد و خاک دیده   می شد.
نعمتی در خصوص مراحل حفاظت و مرمت طلا چسبان ها اظهار داشت: این عملیات به مدت پنج هفته توسط کارشناسان و متخصصان مرمت آثار و با نظارت واحد حفاظت و مرمت آثار مجموعه سعدآباد انجام شد.
این مسئول توضیح داد: برای پاکسازی طلا چسبان ها از محلول آب مقطر و اتانول با غلظتی بین ۵ تا ۲۰ درصد استفاده شد و سپس با محلول ۵درصد پارالویید B72 محلول در استون تثبیت و استحکام بخشی شدند، قسمتهایی که ورق های طلا پاک شده بود، بوسیله رنگ اکریلیک موزون سازی رنگی شده و در نهایت با محلول۳ درصد پارالویید B72 محلول در استون تثبیت شدند.
وی در پایان افزود: این روش مرمتی بدون اینکه آسیبی به طلا چسبانها وارد کند، طبق مبانی نظری مرمتی در صورت نیاز قابل برگشت می باشند.
گفتنی است؛ به چسباندن ورقه های نازک طلا بر روی گچبری های دیوار که در معماری جهت تزئین سقف و دیوار بکار می رفته “طلا چسبان” و یا ” لب شور” می گویند./ص


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.