مروری برسریال‌های جمعه،شبکه یک

باکس جمعه‌ شب‌های شبکه اول سیما همیشه با پخش سریال‌های الف‌ویژه‌ای همراه بوده که عموما هم مورد پسند مخاطبان قرار گرفته‌اند؛ هر چند برخی از این مجموعه‌های تلویزیونی با انتقاداتی از سوی کارشناسان و مخاطبان مواجه شده‌اند، اما محتوای تاریخی اغلب آن‌ها، سریال‌های متفاوتی را برای ذائقه‌ی مخاطبان ایرانی رقم زده‌ است.

به گزارش خبرنگار سرویس تلویزیون ایسنا،‌ تلویزیون این‌ بار به سراغ «کلاه پهلوی»، دومین ساخته‌ی تاریخی ضیاءالدین دری رفته است. پیش از این هم مجموعه‌های عظیم تاریخی مثل «مختارنامه»، «شوق پرواز» و «یوسف پیامبر(ع)» در باکس ساعت ۲۲ جمعه‌ شب‌ها روی آنتن رفته‌اند.

«مختارنامه» و «یوسف پیامبر(ع)» هر یک در مدت یک ساله‌ی پخش هفتگی خود، مخاطبان بسیاری را جذب کردند. «شوق پرواز» سریال موفقی بود اما باکس جمعه‌شب‌های شبکه اول سیما بعد از تمام شدن «شوق پرواز»، خالی ماند و سریال الف ویژه‌ای روی آنتن نرفت. شبکه اول سیما در این مقطع، «پرستاران» را پخش می‌کرد.

*** جمعه یا وقتی دیگر؟

کلاه پهلوی

باکس جمعه‌شب‌ها نیز مدتی محل جر و بحث‌هایی بود. برخی معتقد بودند جمعه‌شب‌ها زمان خوبی برای سریال‌های الف‌ویژه نیست و باید زمانی در وسط هفته، پخش شوند. حتی شنیده می‌شد «کلاه پهلوی»‌ قرار است دوشنبه‌ها روی آنتن برود. هر چند سریالی مثل «مختارنامه»‌ با این که در پخش اول، جمعه‌شب‌ها روی آنتن می‌رفت در طول هفته هم چندین بار از شبکه‌های مختلف بازپخش می‌شد تا همه بتوانند آن را ببینند.

با این حال، تصمیم نهایی مدیران سیما، همان جمعه‌ شب‌ها بود؛ بر همین اساس هم قرار است قسمت اول «کلاه پهلوی»، جمعه این هفته ـ ۲۴ شهریور ماه ـ‌ روی آنتن برود.

«کلاه پهلوی»؛ داستان کشف حجاب

کلاه پهلوی

«کلاه پهلوی»، دومین ساخته‌ی تاریخی سید ضیاء الدین دری است. او پیش از این سریال پر مخاطب «کیف انگلیسی» را روی آنتن برده که با استقبال زیادی مواجه شده است. این سریال در اواخر دهه‌ی هفتاد از شبکه اول پخش شد. داستان «کیف انگلیسی» در دوران موسوم به دهه طلایی آزادی اتفاق می‌افتد و داستان، شخصیت سیاست‌مدار روشنفکری را در این دوران به تصویر می‌کشید. این مجموعه از مجموعه‌های موفق تلویزیونی دهه‌ی ۷۰ بود که با بازی لیلا حاتمی و علی مصفا، مورد توجه هر دو طیف مخاطبان خاص و عام قرار گرفت.

«کلاه پهلوی» هم مثل «کیف انگلیسی»، یک روایت تاریخی اجتماعی را دنبال می‌کند. جوانی که بعد از بازگشت از فرانسه، در شهر کوچکی به نام سامان، فرماندار می‌شود، مجبور است فرمان کشف حجاب رضاخان را اجرا کند. در این میان، دُری وضعیت اجتماعی ایران در آن دوره را هم بررسی می‌کند و نگاهی به ایران دهه ۲۰ و ۳۰ دارد.

*** از پاریس تا شهر سامان

شهر سامان، دکور «کلاه پهلوی»

«کلاه پهلوی» از جمله سریال‌هایی است که فیلمبرداری آن در کشورهای دیگر هم انجام شده است. یکی از مهم‌ترین لوکیش‌های این سریال، کشور فرانسه است که برخی بخش‌های اصلی، در این کشور فیلمبرداری شده است. ناآرامی‌های سال گذشته فرانسه، نیز باعث شد بخش‌هایی از کار گروه «کلاه پهلوی» ناتمام بماند و گروه مجبور شود، سفر دیگری به این کشور داشته باشد.

اما جدا از بخش خارج از کشور، مهم‌ترین لوکیشن «کلاه پهلوی»، شهر سامان است که در شهرک سینمایی ساخته شده است. شهر سامان، محلی است که اتفاقات اصلی سریال «کلاه پهلوی» در آن رخ می‌دهد. دکور شهر سامان به سبک معماری دهه‌های ۲۰ و ۳۰ با لوکیشن‌هایی مثل فرمانداری و ساختمان‌های اصلی شهر، در شهرک غزالی ساخته شده است.

*** همه در «کلاه پهلوی» جمعند

کلاه پهلوی

سریال «کلاه پهلوی»، از جمله سریال‌هایی است که بیشتر بازیگران مطرح سینما و تلویزیون در آن جمع هستند. به جز امیر علی دانایی که نقش اصلی را بازی می‌کند، امین حیایی، داریوش فرهنگ، محمدرضا شریفی‌نیا، مریلازارعی، شقایق فراهانی، داودرشیدی، نگین محسنی، بهاره کیان افشار، سیروس گرجستانی، عباس امیری، رضاکیانیان، فخرالدین صدیق شریف، گوهر خیراندیش، قطب الدین صادقی، ماه‌چهره خلیلی، حسام نواب صفوی، صالح میرزاآقایی، داریوش کاردان، فرهاد آئیش، رضا صیادی، ثریا قاسمی، آناهیتانعمتی، ساراخویینی‌ها، و بازیگران جوانی مثل امیرحسین آرمان، آناهیتا دری، ساناز کاشمری، ساناز طاهری و حنانه شهشهانی در این سریال بازی دارند.


۵۹۸٫ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.