مروری بر تمهیدهای ورودی و خروجی گردشگری در جریان کرونا

با افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونای جدید در منطقه خاورمیانه، فعل و انفعال‌های گردشگری نیز در این منطقه تحت تاثیر این مساله جدید جهانی قرار گرفته است.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، وزارت بهداشت اعلام کرده است: شمار افراد مشکوک به کروناویروس(تا لحظه انتشار این گزارش)  به ۷۸۵ نفر، رسیده و ابتلای ٢٨ نفر به این ویروس تایید قطعی شده است. کروناویروس در ایران تاکنون جان پنج نفر را گرفته و به شهرهای قم، تهران، گیلان و اراک سرایت کرده و موارد مشکوکی در ایلام و همدان شناسایی شده است. رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام کرده است:‌ بیشتر موارد جدید مبتلا به کووید ۱۹ یا ساکن قم هستند یا سابقه سفر به قم را دارند.  

در این میان، برخی کشورهای منطقه نیز درباره پروازهای ورودی به کشورشان از ایران، حساس شده، اطلاع‌رسانی‌هایی هم کرده‌اند. هرچند که همین کشورها در قبال مشاهده مبتلایان به ویروس کرونای جدید در کشورهایی چون امارات متحده عربی که حتا گفته می‌شود مورد فوتی هم داشته که از رسانه‌ها پنهان نگاه داشته شده است، چنین رفتاری بروز ندادند. اما به هر حال، ترکیه اعلام کرد تدابیر کنترلی سختگیرانه‌ای را در قبال مسافران ایرانی به اجرا گذاشته، عراق بای مدت سه روز مرزهایش را بست، کویت نیز واکنش تقریبا مشابهی داشت، وزیر بهداشت لبنان هم اعلام کرد، نخستین مورد مکشوف ابتلا به ویروس کرونا در این کشور یک زن لبنانی است که پیش از این در قم بوده و باهواپیما از ایران به فرودگاه بیروت وارد شده است. روزنامه ایندیپندنت به نقل از مقامات بریتیش کلمبیا در کانادا نیز نوشته است: ششمین مورد ابتلا به ویروس یک زن حدود۳۰ساله است که هفته گذشته پس از سفر به ایران به کانادا بازگشته بود.

در عین حال، پس از مشاهده نخستین مبتلایان ایرانی به ویروس کرونای جدید در شهر قم، دکتر جهانپور – رییس کمیته روابط عمومی قرارگاه مقابله با کروناویروس – با توجه به جایگاه مذهبی این شهر و ترددهایی که به این انگیزه انجام می‌شود، گفت: پیشنهاد محدود کردن موقت رفت و آمد به حرم مطهر حضرت فاطمه معصوم (س)، مسجد جمکران و سایر اماکن زیارتی و محل تجمع در شهر قم، ارائه شده و امیدواریم که با پیگیری و ابلاغ استانداری قم، این موضوع عملیاتی شود.  توصیه وزارت بهداشت، لغو اردوهای سیاحتی وزیارتی دانشجویی و دانش‌آموزی و همچنین لغو تمامی سمینارها و همایش‌ها در شهر قم تا اطلاع ثانوی است و این موضوع به اطلاع نهادهای ذی ربط رسیده است.

در ادامه، تصاویری از محصور شدن حرم حضرت معصومه (س) در قم منتشر شد که مدیریت روابط عمومی و تبلیغات آستان مقدس در واکنش، این توضیح را داد: ضریح مطهر همواره و در برخی از شب‌ها ضد عفونی می‌شود که در این ایام برای رعایت بیشتر بهداشت عمومی تعداد آن افزایش یافته است. امروز نیز گِرد ضریح مطهر به شکل موقت میله‌هایی قرار داده شد تا خادمان بارگاه حضرت، ضریح مطهر را ضد عفونی کنند و اکنون زائران به صورت عادی در حال زیارت ضریح هستند.

اما کیانوش جهانپور، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت با بازنشر همان عکس‌ها که از حصار کشی در حرم حضرت معصومه (س) منتشر شده است،  در صفحه توئیترش نوشت که این‌گونه تمهیدها به محدودیت انتشار و قطع زنجیره انتقال ویروس کمکی نخواهد کرد. او تاکید کرد: از محدودیت موقت رفت و آمد به حرم و جمکران و تعویق تجمعات و همایش‌ها گریزی نیست…».

با این حال برخی مراجع تقلید، مشخصا آیت‌الله جعفر سبحانی، به میدان آمده، با تاکید ضرورت توجه به هشدار ها و توصیه‌های پزشکی برای مقابله با ویروس کرونا، تاکید کردند که توصیه پزشکان و مسئولان بهداشتی و درمانی کشور برای مقابله با کرونا از جمله عدم حضور در اجتماعات برای ما حجت است.

با این حال نه سازمان حج و زیارت و نه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، واکنش و تمهید خاصی در زمینه‌ی گردشگران و زائران ورودی و خروجی کشور از خود بروز نداده‌اند.

در چین به دنبال شیوع این ویروس، نخستین اقدام، محدود کردن حمل و نقل های درون و بین شهری و تعطیلی مراکز عمومی و سایت‌های توریستی از جمله «شهر ممنوعه» در شهر پکن بود که اتفاقا فاصله زیادی تا کانون انتشار کرونا در جنوب چین داشت؛ اما به دلیل حضور شهروندان چینی از هر نقطه از کشور در آن سایت توریستی، در اقدامی فوری، شهر ممنوعه تعطیل شد.

با این حال، با وجود تقویت جو روانی علیه ایران که برای نمونه برخی رسانه‌ها مدعی ترند شدن هشتگی در ترکیه درباره ممنوعیت ورودی ایرانیان به این کشور درآستانه تعطیلات عید نوروز شدند،  وزیر بهداری ترکیه – به‌عنوان کشوری که ایران بیشترین رفت‌وآمد مسافری را با آن دارد، با رد ممنوعیت، گفته است: تمام مسافرانی که از ایران به ترکیه وارد می‌شوند، دقیق کنترل می‌شوند و به افرادی که دارای علایم بیماری باشند، اجازه ورود به ترکیه داده نخواهد شد. البته این کشور اعلام کرده از روز یکشنبه فقط به افرادی اجازه ورود به خاکش را خواهد داد که کارت سلامت داشته باشند.

دولت کویت نیز اعلام کرده تصمیم گرفته است که به منظور جلوگیری از احتمال ورود این بیماری به کویت اقدامات پیشگیرانه‌ای از جمله تعلیق پروازهای مسافری از کویت به ایران و بالعکس و نیز کنترل تردد مسافران ورودی را اعلام کند.

عراق نیز که اتفاقا رفت و آمد بیشتری هم با قم دارد، از روز پنجشنبه آمد و شد با ایران را کاهش داده است. 

در این میان خودشیرینی دولت عربستان هم جالب بود که هرچند از حدود چهار سال پیش سفر شهروندانش را به ایران پس از ماجرای سفارتخانه‌ تهران ممنوع و حتی مشمول جرایم نقدی کرده است، سفر شهروندانش را به ایران، در پی مشاهده‌ی ابتلا به این ویروس در ایران، ممنوع اعلام کرده است!

این در حالی است که با اعلام نشدن منشاء بروز ویروس در ایران، هنوز مشخص نیست که این ویروس، سوغات ورود شهروندان کدام کشور به ایران است.

علاوه بر برخی ایرلاین‌های داخلی، کشورهای امارات متحده عربی، قطر و ترکیه، که مقصد و مبداءهای ترانزیتی از، یا به ایران و چین و دیگر کشورهای بوده‌اند، به‌خاطر آنکه همچنان به پروازهای خود به مقصد یا از مبداء چین ادامه داده‌اند، در مظان اتهام انتقال ویروس به هر کشوری ازجمله ایران هستند.

کروناویروس تا کنون ۷۷ هزار و ۸۱۶ نفر را مبتلا کرده و جان ۲۳۶۰ نفر را گرفته است. بیشتر قربانیان این ویروس در چین بوده‌اند.

به جز چین، ۲۹ کشور دیگر به این ویروس آلوده شده اند. پس از چین، بیشتر مبتلایان در کشتی توریستی «دایموند پرینسس» اعلام شده است. این کشتی حامل ۱۲۱۹ سرنشین بود که در بندر یوکوهاما قرنطینه شد. ۶۳۴ نفر از مسافران این کشتی به کرونا مبتلا شده‌اند و ۲ نفر هم مرده‌اند.

کره جنوبی، ژاپن، سنگاپور، هنگ کنگ، تایلند، تایوان، مالزی، آلمان، ویتنام، استرالیا، آمریکا، فرانسه، ماکائو، انگلیس، امارات، کانادا، ایران، فیلیپین، هند، ایتالیا، روسیه، اسپانیا، بلژیک، کمبودجیه، مصر، فنلاند، نپال، سریلانکا و سوئد کشورهایی هستند که به ترتیب بیشترین شمار مبتلایان کروناویروس را دارند.

کرونا تا به حال شهروندان کشورهای چین، کره جنوبی، ژاپن، هنگ کنگ، تایوان، فرانسه، ایران و فیلیپین را به کام مرگ کشیده است. ایران با برخی از این کشورها از جمله چین، مالزی، هنگ کنگ و روسیه در تعامل اقتصادی و توریستی است اما به جز چین تا کنون درباره سایر کشورهای مبتلا به این ویروس و کنترل مرزهای زمینی و هوایی، تدابیر کنترلی جدی را اطلاع‌رسانی نکرده است. فقط اعلام شده در فرودگاه بین‌المللی تهران دوربین‌های حرارتی برای کنترل مسافران نصب شده است.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.