مروری بر زندگی و اندیشه شیخ مفید(ره) دربرنامه “بهشت معرفت”

۰۸م آذر ،

برنامه “بهشت معرفت”، جمعه ۱۰آذرماه به مناسبت بزرگداشت عالم برجسته شیعه ، شیخ مفید به بررسی زندگی ، آثار و اندیشه های شیخ مفید اختصاص دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی رادیو قرآن؛ در بین دانشمندان بزرگ ما که در اعصار مختلف می زیسته اند، مفاخر و نوابغ بسیاری بوده اند که امروز هر کدام مایه اعتبار و سند افتخار جهان تشیع به شمار می آیند  ولی از میان آنها شیخ مفید جایگاه خاصی دارد که از هر جهت او را از دیگران ممتاز می گرداند به همین سبب در برنامه “بهشت معرفت” جمعه ۱۰آذرماه به مناسبت بزرگداشت این عالم برجسته؛  قاسمعلی کوچنانی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در دوبخش کارشناسی دربارهٔ زندگینامه، القاب شیخ مفید ، بررسی جایگاه و عقاید معتزله در دوران شیخ مفید ، مناظرات شیخ مفید با علمای معتزله و اشاعره ، روش و تفسیرکلامی شیخ مفید و شاگردان او مانند سیدمرتضی ، شیخ طوسی و سید رضی سخن می گوید .
در بخش سوم کارشناسی ، نهله غروی نایینی ، دانشیار و عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس؛ درخصوص دیدگاه شیخ مفید در وحی وکیفیت نزول قرآن و تفاوت دیدگاهی معتزله و اشاعره مطالبی را بیان می کند.
همچنین؛ در بخش چهارم این برنامه ، حجت الاسلام محمدرضا انصاری قمی از مدرسین حوزه علمیه قم درخصوص عقل گرایی شیخ مفید در احکام عملی و پیوند آن با وحی وعقل کل یعنی معصوم ( ع ) و دیگر اندیشه های شیخ مفید در مقابل دیدگاه اشاعره ، اهل حدیث و معتزله  به بیان نکات ویژه دیدگاه شیخ مفید می پردازد .
برای این برنامه علاوه برمعرفی چهارکتاب مرتبط بااندیشه های شیخ مفیدوچهار پایان نامه برتر ،  بخش های دیگری همچون “رحل معرفت” متشکل از شناخت امام زمان (عج ) در زمان غیبت در اندیشه شیخ مفید  ، شیخ مفید در کلام رهبری و همچنین به مناسبت شب هفت سالار شهیدان ، بخشی ویژه با عنوان “در محضر سالار عشق”  شامل نماز و عبادت حضرت و پرتوی از کلام گهربار ایشان   تولید شده است که تقدیم شنوندگان برنامه “بهشت معرفت”می شود .
برنامه بهشت معرفت کاری است از گروه اندیشه رادیو قرآن که جمعه شب ها از ساعت ۱۸ الی ۲۲ بر روی آنتن می رود.
سردبیری “بهشت معرفت” را  شفیقه مافی ؛ تهیه کنندگی آن را مهدی صفری برعهده دارند و علیرضا فتحی پور به عنوان کارشناس مجری شنوندگان را همراهی می کند؛  همچنین تحقیق ومعرفی پایان نامه های برتربرعهده شفیقه مافی و معرفی کتاب به همت سمیرا قنبری است
گفتنی است؛ علاقمندان می توانند برنامه “بهشت معرفت ” را از طریق امواج رادیویی .برروی موج اف ام ردیف ۱۰۰مگاهرتز؛ موج AMردیف ۵۸۵کیلوهرتز و یا از طریق اینترنت در بخش زنده پایگاه اطلاع رسانی رادیو قرآن   http://radioquran.irبشنوند. /ص


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.