مرور پنج نسل موستانگ از روی پروتوتایپ های آن

گردآوری توسط مجله خودرو ممتاز نیوز

هر خودرویی که به بازار عرضه می‌شود، فارغ از عنوان کمپانی سازنده، محصول‌ تلاش پیگیر مهندسان و طراحان در طول دوره طراحی بوده و مراحل بسیاری را پشت‌سر گذرانده است؛ چیزی که برای هر نسل از خودروی موستانگ، کاملاً صدق می‌کند. در ادامه، نگاهی خواهیم داشت به آرشیو فورد و عکس‌هایی که از مدل‌های مختلف، طراحی‌ها و نمونه‌های اولیه یا پروتوتایپ موستانگ، در طول سال‌ها تهیه شده است؛ تصاویری که تمام پنج نسل موستانگ را، از S-197 گرفته تا موستانگ ۲۰۲۴ که در سال بعد خواهد آمد، شامل می‌شوند.

Mustang Prototypes

Mustang Prototypes

در پشت هر تصویر، داستانی نهفته است. به عنوان مثال، هنگامی که جنرال‌موتورز در سال ۱۹۶۳ مدل کوروت C2 را با پنجره دو تکه عرضه کرد، کمپانی فورد نیز همین ایده را در موستانگ کوپه مدل سال بعد به کار برد؛ ولی این نمونه اولیه، هیچ‌گاه به تولید انبوه در کمپانی فورد نرسید.

نمونه اولیه جالب توجه دیگر از طراحی‌های نسل اول موستانگ (بین سال‌های ۱۹۶۴ تا ۱۹۷۳) برای مدل موسوم به «آلگرو» است. این مدل توسط تیم طراحی به رهبری جین بوردینات در سال ۱۹۶۲ معرفی شد. طبق گفته فورد، با اینکه موستانگ ۱۹۶۵، خودرویی بسیار متفاوت با مدل آلگرو بود، ولی این مدل آلگرو بود که سنگ بنای بسیاری از طراحی‌های موستانگ را تا پنج دهه بعد از خود، پایه‌ریزی کرد.

شاید به سبب بحران نفت در سال ۱۹۷۳ و روند کوچک‌شدن صنعت اتومبیل در آن سال‌ها بود، ولی نسل دوم موستانگ که بین سال‌های ۱۹۷۳ تا ۱۹۷۸ حضور داشت، در طراحی خود، نشانه‌هایی از خودروی ساب‌کامپکت پینتو داشت و تبدیل به یکی از دوست‌داشتنی‌ترین مدل‌های موستانگ تاکنون شد.

در خلال برنامه نسل دوم موستانگ، فورد تصمیم گرفت تا پلت فرم بزرگتر مدل‌های سال‌های ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۳ را حفظ کند و در عین‌حال، با یک طراحی کاملاً تازه، عرضه کند. بنابراین، نمونه اولیه ساخته شد.

استودیوی طراحی جیا در ایتالیا، متعلق به کمپانی فورد، جایی بود که طراحی بی‌نقص جیا موستانگ نسل دوم ۱۹۷۱ شکل‌ گرفت؛ خودرویی که حتی تا امروز نیز، در بسیاری از بررسی‌های موستانگ، نادیده گرفته می‌شود.

در سال ۱۹۷۹، فورد، نسل سوم از موستانگ را بر اساس پلتفرم لانگر فاکس ارائه کرد و تولید این خودرو تا سال ۱۹۹۳ ادامه داشت. در این بین، خلاقیت‌های مهندسین خودروساز دیترویت ادامه داشت و ایده‌های مختلفی مانند استفاده از سه‌ در و کانسپت‌‌های دیگر در سال ۱۹۷۶ در مورد موستانگ نسل سوم اجرا شد.

در همان سال، طراحی جلوبندی و بدنه، تغییر چشم‌گیری ‍پیدا کرد و در واقع آغاز طراحی‌های اولیه ماشین‌هایی مانند GT350 و GT500 بود.

معرفی نسل چهارم از خودروهای موستانگ بین سال‌های ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۴ با پایان خودروهای دیفرانسیل عقب در سری موستانگ همراه بود. تمام مدل‌های فورد به دیفرانسیل جلو تبدیل شدند و طراحی بدنه نیز مطابق با آن، تغییر داده شد.

کانسپت تازه برای طراحی مدل Mk4 به کار رفت، طراحی پنل شیبدار در عقب خودرو بود، به گونه‌ای که فضای بیشتری را در عقب فراهم می‌کرد و مسافران عقب در راحتی بیشتری قرار می‌گرفتند. البته استفاده از این پنل، در عمل، بسیار آسان نبود.

نسل پنجم از موستانگ که بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۲۴، ادامه داشته است، در طراحی خود، نشانه‌هایی کامل از قبل خود و مدل S-197 اواخر دهه ۶۰ میلادی دارد و در واقع بهترین مدل موستانگ تا به‌ حال بوده است. البته برای اثبات این گفته، باید تا سال آینده و موستانگ ۲۰۲۴ صبر کرد. طرح نهایی فورد، از بین تعداد بسیاری از طرح‌های اولیه کامپیوتری انتخاب می‌شود که هر کدام سبک و سیاق طراحی مخصوص به خود را دارند.

همان‌طور که قبلاً هم گفته شد، تصاویر نمونه‌های اولیه از طراحی‌های موستانگ، هر کدام داستانی جداگانه دارند و برای هر کدام از این نمونه‌ها، ساعت‌ها زمان صرف شده است. مرور تعداد بیشتری از این تصاویر، خالی از لطف نخواهد بود.


مجله پدال
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.