مرکز آمار: نرخ بیکاری به ۱۲.۴درصد رسید

فروردین ۱۴۰۳

بررسی نرخ بیکاری جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر نشان می‌دهد که این شاخص در زمستان ۹۱ نسبت به پاییز همان سال ۱٫۱ درصد افزایش یافته و این نرخ در نقاط شهری ۰٫۹ درصد و در نقاط روستایی ۱٫۸ درصد افزایش دارد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ؛ بر اساس گزارش مرکز آمار نرخ بیکاری در زمستان ۹۱ با ۱٫۱ درصد افزایش به ۱۲٫۴ درصد رسید و استان لرستان عنوان بیشترین دارنده جمعیت بیکار را به خود اختصاص داد.

مرکز آمار ایران نتایج آمارگیری نیروی کار مربوط به فصل زمستان سال را اعلام کرد.

بنابراین بررسی در فصل پاییز نرخ بیکاری جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر در کل کشور ۱۲٫۴ درصد بوده که این شاخص در بین مردان ۱۰٫۸ درصد و در بین زنان ۱۹٫۶ درصد محاسبه شده است.

همچنین نتایج بیانگر آن است که نرخ بیکاری در نقاط شهری بیش از نقاط روستایی است، به طوری‌ که این نرخ در نقاط شهری ۱۳٫۴ درصد و نقاط روستایی ۹٫۸ درصد است و جمعیت فعال ۱۵ ساله و بیشتر هم نرخ بیکاری همان ۱۲٫۴ درصد است.

مقایسه نرخ بیکاری در گروه‌های سنی نشان می‌دهد، بیشترین نرخ بیکاری در گروه سنی ۲۰ تا ۲۴ ساله با رقم ۳۸٫۳ درصد بوده و در این گروه سنی نرخ بیکاری در بین مردان ۲٫۸ درصد و در بین زنان ۴۸٫۴ درصد بالاترین نرخ بیکاری را به خود اختصاص داده است.

این گزارش می‌افزاید: بررسی نرخ بیکاری جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر نشان می‌دهد که این شاخص در زمستان ۹۱ نسبت به پاییز همان سال ۱٫۱ درصد افزایش یافته و این نرخ در نقاط شهری ۰٫۹ درصد و در نقاط روستایی ۱٫۸ درصد افزایش دارد.

نرخ بیکاری جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر در زمستان ۹۱ نسبت سال ۹۰، ۱٫۷ درصد کاهش یافته است، این شاخص در نقاط شهری ۱٫۸ درصد و در نقاط روستایی ۱٫۶ درصد کاهش یافته و در بین مردان ۱٫۶ درصد و در بین زنان ۲٫۷ درصد کاهش یافته است.

همچنین نسبت اشتغال جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر ۳۲٫۳ درصد بوده که این نسبت برای مردان به مراتب بیش از زنان بوده است، به طوری که نسبت مذکور در بین مردان ۵۴٫۱ و در بین زنان ۱۰٫۴ درصد به دست آمده است.

بررسی نسبت اشتغال در جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر نشان می‌دهد، این نسبت در کل کشور ۳۵٫۴ درصد بوده و در بین مردان بیش از زنان و در نقاط روستایی بیش از نقاط شهری است.

به گزارش مرکز آمار از بحث اشتغال در بحث‌های عمده فعالیتهای اقتصادی بیانگر آن است که بیشترین درصد شاغلان در بخش خدمات و کمترین درصد شاغلان در بخش کشاورزی مشغول به کار بوده‌اند، ضمن اینکه سهم اشتغال در بخش‌های عمومی و خصوصی نشان می‌دهد ۸۲٫۵ درصد در بخش خصوصی و ۱۷٫۵ درصد در بخش عمومی مشغول به کار بوده‌اند.

همچنین نتایج به دست آمده در فصل زمستان نشان می‌دهد ۸٫۱ درصد از جمعیت فعال اقتصادی ۱۰ ساله و بیشتر دارای اشتغال ناقص بوده‌اند که این شاخص در بین مردان ۹٫۱ درصد و در بین زنان ۳٫۲ درصد بوده است.

بررسی نرخ مشارکت اقتصادی در بین استان‌های کشور نشان می‌دهد، سطح مشارکت اقتصادی جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر در استان زنجان با ۴۱٫۱ درصد در جایگاه اول قرار دارد و بعد از آن استان‌های آذربایجان غربی با ۴۰٫۹ درصد رتبه دوم را به خود اختصاص داده است و در مقابل استان سیستان و بلوچستان با ۲۸٫۳ درصد پایین ترین نرخ مشارکت اقتصادی را دارد، در حالی است که نرخ مشارکت اقتصادی کل کشور برای جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر ، ۳۶٫۸ درصد و جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر ۴۰٫۴ درصد است.

همچنین شاخص نرخ بیکاری در استان‌های کشور نشان می‌دهد، استان لرستان با رقم ۲۰٫۴ درصد در زمستان ۹۱ بالاترین نرخ بیکاری را داشته و بعد از آن استان ایلام با ۱۹٫۲ درصد قرار دارد.

از سوی دیگر پایین‌ترین نرخ بیکاری با ۷٫۷ درصد در استان خراسان جنوبی ثبت شده است.

مقایسه نسبت اشتغال در بین استان‌های کشور نشان می‌دهد استان زنجان با ۳۶٫۴ درصد بالاترین نسبت اشتغال را دارد و استان سیستان و بلوچستان با ۲۴٫۷ درصد پایین ترین نسبت اشتغال را دارد و نسبت اشتغال در کل کشور ۳۲٫۳ درصد است.

همچنین مقایسه استان‌ها به لحاظ بخش‌های عمده فعالیت‌های اقتصادی حاکی از آن است که در استان خراسان شمالی بیشترین شاغلان در بخش کشاورزی مشغول به کار بوده‌اند و در مقابل در استان تهران کمترین شاغلان در بخش کشاورزی بوده‌اند، در بخش صنعت استان قم با ۴۳٫۶ درصد بیشترین و استان کرمانشاه با ۱۸٫۹ درصد کمترین درصد شاغلان به خود اختصاص داده‌اند.

همچنین در بخش خدمات، استان تهران بالاترین و استان خراسان جنوبی پایین‌ترین درصد شاغلان در بخش خدمات را دارند.

قایسه سهم اشتغال در بین استان‌ها نشان می‌دهد، استان گلستان با ۱۰٫۶ درصد، بالاترین اشتغال ناقص جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر و استان تهران با ۱٫۴ درصد کمتر از استانهای دیگر است.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.