مرکز اسناد انقلاب اسلامی «سندبردگی» را معرفی کرد

مصادف با تصویب لایحه ننگین کاپیتولاسیون در مجلس سنا؛

موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی در آستانه سوم مرداد ماه مصادف با تصویب لایحه ننگین کاپیتولاسیون در مجلس سنا کتاب «سندبردگی» از سری مجموعه کتابهای «دانستنیهای انقلاب اسلامی برای جوانان» را معرفی کرد.

به گزارشممتازنیوز، سوم مردادماه مصادف است با تصویب لایحه ننگین کاپیتولاسیون در مجلس سنا که در سال ۱۳۴۳ انجام شد.

سفارت آمریکا طی یادداشتی درخواست کرد تا هیئت مستشاری نظامی آمریکا از امتیازات و مصونیت های مربوط به کارمندان سیاسی پیش بینی شده در این قرارداد وین برخوردار شوند . پس از مکاتباتی که بین مقامات رژیم و سفارت آمریکا به عمل آمد ، دولت علم در ۱۳ مهر ۱۳۴۲ تصویب نمود که پس از تصویب قرارداد بین المللی وین از طرف مجلس شورای ملی و سنا ، رئیس و اعضای هیئت مستشاری نظامی آمریکا در ایران از مزایای کارمندان اداری و فنی قرارداد وین بهره مند گردند .این لایحه در ۲۵ دی ماه ۱۳۴۲ به مجلس سنا فرستاده شد و مجلس سنا آن را در سوم مرداد ۱۳۴۳ به تصویب رساند و مصوبه را به مجلس شورای ملی ارسال نمود.

موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی در ارتباط با این موضوع تاریخی، کتاب «سندبردگی» از سری مجموعه کتابهای «دانستنیهای انقلاب اسلامی برای جوانان» را به علاقه مندان معرفی می نماید.

سند بردگی

نوشته: اعظم مرادحاصلی خامنه

این کتاب به سیر سلطه استعمار بر تمام شئون ایران، خصوصا حقوق اجتماعی مردم ایران پرداخته و لایحه کاپیتولاسیون و چگونگی تصویب آن را در طول زمانهای متمادی شرح می دهد. مخالفت حضرت امام و مردم با این لایحه، سرآغاز تبعید حضرت امام شد که چون خاکستری در زیر آتش، گرمابخش روحیه مبارزاتی مردم تا پیروزی انقلاب بود.

“انتهای پیام”/س۳


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.