مرکز امنیت آمریکا: آمریکا در عراق به ایران باخت

۲۸م آذر ،

مرکز امنیت تازه آمریکا درگزارشی اعلام کرد آمریکا در عراق به ایران باخته است.

این گزارش تحلیلی از سوی اما اسکای عضو ارشد مؤسسه جکسون تهیه شده است. اسکای از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۴ مشاور حکومت انتقالی ائتلاف در عراق و هماهنگ کننده امور کرکوک و از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ نیز مشاور ژنرال «ری اودیرنو» بوده است.

مؤسسه «مرکز امنیت تازه آمریکا» (CNAS) با عنوان یک سازمان پژوهشی غیرانتفاعی در فوریه ۲۰۰۷ توسط «کرت ام کمپبل» و «میشل ای فلورنوی»، تأسیس شده و مقر آن در واشنگتن است.

این دیپلمات گزارشگر با بیان اینکه در یک سال قبل چند بار به عنوان گردشگر به عراق رفته، ضمن مرور ملاحظات خود نوشت: بسیاری از عراقی ها باور دارند آمریکا در عراق به ایران باخته و ایران نفوذ گسترده ای دارد.

وی می افزاید: از شمال تا جنوب، عراقی ها به من گفتند که آمریکا، در عراق به ایران باخته است. کردها و سنی ها بر این عقیده می باشند که ایرانی ها آمریکایی ها را از عراق خارج کرده اند. نزدیکی ایران و عراق فزاینده شده است. روابط دولت مالکی با ایران بسیار گرم است.

این دیپلمات سابق آمریکایی از قول بعضی مخالفان دولت عراق- احتمالاً جریان های وابسته به حزب بعث و رژیم سعودی- تصریح کرد آمریکا عراق را در ظرف طلایی گذاشت و تقدیم ایران کرد(!)

برخلاف ادعای بعثی ها و حامیان سعودی و آمریکایی آنان، دو کشور ایران و عراق بعد از سرنگونی صدام از بهترین و برادرانه ترین روابط میان ملت های منطقه برخوردار می باشند.

اسکای در پایان می نویسد: اگر آمریکا درس های عراق را به خوبی بپذیرد و نهادی کند قادر خواهد بود که بلندپروازی ها و جاه طلبی های خود را با توانمندی هایش هماهنگ کند، در غیر این صورت در آینده هنگامی که در جاهای دیگر مداخله کند به تصورات نادرست خود ادامه خواهد داد.

/۲۹۲۱۷

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.