مرکز مبادلات: حذف تدریجی دلار برای ۶ گروه کالایی

۱۸م دیماه ،

سخنگوی مرکز مبادلات ارزی از حذف تدریجی دلار برای واردات گروه های کالایی ۳ تا ۸ خبر داد.

صمد کریمی در مصاحبه اختصاصی با واحد مرکزی خبر گفت : سهم تقاضای دلار برای واردات مواد اولیه به کشور در مرکز مبادلات نزدیک به صفر شده است.
وی افزود: حجم گسترده واردات کالا در الگوی تجاری کشور و سبد ارزی مرکز مبادلات با استفاده از ارزهای ملی یا بازار هدف انجام می گردد.
کریمی اضافه کرد: دلار آمریکا  برای تامین مصارف خدماتی مانند ارز مسافرتی، دانشجویی و درمانی و بیشتر به صورت اسکناس کاربرد دارد و مبنای تبدیل و تسویه ارزی در کشور است.
وی با بیان این‌ که در هشت ماه سال جاری ۹۲ درصد کل صادرات قطعی (کالای غیرنفتی) و حدود ۷۰ درصد از واردات قطعی با قاره آسیا بوده است ، گفت‌: دلار به عنوان ارز جهان ‌روا سهمی در معاملات ارزی مرکز مبادلات ارزی کشور ندارد.
سخنگوی مرکز مبادلات ارزی کشور با اشاره به اینکه  قیمت ارز در شبکه صرافی‌های مجاز متاثر از میزان عرضه‌ ارز در مرکز مبادلات ارزی، به ویژه ارزهای پرمتقاضی است، افزود : با تقویت عرضه‌ ارز در سه ماهه دوم‌ فعالیت مرکز، شاهد نزدیکی بیشتر نرخ ارز در شبکه صرافی‌های مجاز و مرکز مبادلات ارزی خواهیم بود.
مرکز مبادلات ارزی کشور در بیش از سه ماه فعالیت خود با تدبیر رویکرد استفاده از ارزهای ملی کشورها ( بازارهای هدف)برای واردات مواد اولیه و گروه های کالایی ۳ تا ۸  به کشور، سبب دور زدن محدودیت های یک جانبه آمریکا و اروپا در عملیات تجاری شده است.


IRIBNews RSS TopNews
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.