مرکل خطاب به نتانیاهو: موافق شهرک‌سازی‌های تازه نیستیم

۱۷م آذر ،

AFP5-1.jpeg

با وجود تاکید اول وزیر رژیم صهیونیستی و صدراعظم آلمان بر تحکیم روابط دوجانبه، اول وزیر این رژیم دربارهٔ گسترش شهرک‌سازی‌ها با صدر اعظم آلمان همچنان اختلاف نظر دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، با وجود روابط ناخوشایند دیپلماتیک میان رژیم صهیونیستی و دولت آلمان، بنیامین نتانیاهو، اول وزیر این رژیم با آنگلا مرکل،‌ صدراعظم آلمان در برلین دیدار کرد.

به طوری که مرکل در یک نشست خبری مشترک اعلام کرده، آلمان نیز همانند دیگر شرکای غربی امیدوار است رژیم صهیونیستی از برنامه ساخت بیش از ۳۰۰۰ واحد مسکونی در کرانه باختری و بیت‌المقدس شرقی دست بردارد.

صدراعظم آلمان در ادامه افزود: در خصوص مساله شهرک‌سازی‌ها در سرزمین‌های اشغالی باید این نکته را اعلام کنم که ما موافق این برنامه نیستیم.

نتانیاهو نیز تاکید کرد که سیاست شهرک‌سازی‌ها “بدعت تازه افراطی” نیست و “ساخت این خانه‌ها و شهرک‌ها حتی در زمان انجام مذاکرات در خصوص راه حل دو کشوری با مقام‌های فلسطینی باقی خواهند ماند”!

نخست وزیر رژیم صهیونیستی در ادامه افزود: مساله شگفت‌انگیز این است که بسیاری از دولت‌ها که در خصوص توقف شهرک‌سازی‌ها مواردی را پیشنهاد کرده‌اند، می‌دانند که این مورد بحثی از سازش سیاسی نهایی اسرائیل برای دستیابی به صلح است. مشکل اصلی شهرک‌سازی‌ها نیستند. امیدوارم که بتوانیم دست‌کم با مردم فلسطین در خصوص مذاکره دربارهٔ هم‌زیستی مسالمت‌آمیز و صلح دوجانبه به بحث بپردازیم.

نتانیاهو گفت: اسرائیل همچنان به دنبال توافق با فلسطین است و بر تعهدات خود برای دستیابی به صلح با فلسطینی‌ها بر مبنای اصل دو کشوری برای مردم دو طرف همچنان پایبند است. من از این موضوع دست برنداشته‌ام.

نتانیاهو پیش از ورود به برلین، در سفری به جمهوری چک، مراتب تقدیر و تشکر خود را از مقام‌های دولتی این کشور در خصوص مخالفت با اعطای جایگاه کشور ناظر غیر عضو به فلسطین در سازمان ملل اعلام کرد.

این اولین سفر اروپایی اول وزیر رژیم صهیونیستی پس از رای سازمان ملل در ۲۹ نوامبر است.

نتانیاهو در مصاحبه با روزنامه آلمانی “دی ولت” نیز گفت که از رای ممتنع برلین به اعطای این جایگاه به فلسطین در سازمان ملل ناامید شده است. اما در کنفرانس خبری مشترک با صدر اعظم آلمان بار دیگر از وی و کشورش در خصوص حمایت از امنیت رژیم صهیونیستی تشکر و قدردانی کرد.

در جریان انتشار یافتن خبر گسترش شهرک‌سازی‌ها توسط دولت نتانیاهو، فرانسه، انگلیس، اسپانیا، اتحادیه اروپا، دانمارک، سوئد، استرالیا و مصر همگی سفیران رژیم صهیونیستی را احضار کردند و روسیه و ژاپن نیز مراتب انتقاد خود را به دولت این رژیم ابراز داشتند. اما آلمان سفیر رژیم صهیونیستی را احضار نکرد و تنها خواستار توقف شهرک‌سازی‌ها شد.

مرکل با انتقاد از شهرک‌سازی‌ها اعلام کرد که پیش گرفتن چنین سیاستی تنها سبب مخدوش شدن امیدها برای دستیابی به صلح می‌شود. وی همچنین در کنفرانس خبری مشترک با نتانیاهو خواستار از سرگیری مذاکرات صلح میان رژیم صهیونیستی و مقام‌های فلسطینی شد.

صدر اعظم آلمان افزود: از دیدگاه برلین، تلاش برای از سرگیری مذاکرات ضرورت دارد و اقدامات یک جانبه نباید صورت گیرد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.