مرگ اردیبهشتی یک نویسنده انقلابی / گزارش مراسم تشییع امیرحسین فردی

۰۷اردیبهشت،

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، امیرحسین فردی نویسنده انقلابی و از موسسان شورای نویسندگان مسجد جوادالائمه بود و جایزه کتاب سال شهید حبیب غنی‌پور را نیز در همین مسجد راه انداخته بود. به همین خاطر پیکر او پیش از حضور در حوزه هنری به مسجدی رفت که نامش با فعالیت های ادبی این نویسنده گره خورده است.

ناصر نادری از اعضای شورای نویسندگان مسجد جوادالائمه هم در ایم مراسم گفت که فردی را بسیاری نویسنده پیشکسوت انقلاب‌، مدیرمسوول ۲۴ ساله کیهان بچه‌ها‌ و کارشناس خبره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ می‌خواندند؛ او همه این‌ها بود، اما شرافت باطنی‌اش بیش از این‌ها بود.»

سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیز به مراسم تشییع امیرحسین فردی آمده بود و در سخنانی این نویسنده را نویسنده‌ای مخلص‌، صادق‌، دلسوز‌، ساده، پرتلاش و پیگیر دانست.

وزیر ارشاد یادآور شد:«او حرمت اهل قلم را پاس می‌داشت و هیچ اعتنایی به دگراندیشان نداشت و در مسیر خود ثابت‌قدم بود.»

او سپس به حضور مؤثر امیرحسین فردی در برنامه‌ها و هیات‌های داوری جایزه‌های مختلف ادبی اشاره کرد و ثبات قدم او را در این راه بسیار ارزشمند دانست.»

محسن مؤمنی، رییس حوزه از دیگر کسانی بود که در این مراسم سخنرانی کرد و گفت که همچنان از درگذشت فردی بهت‌زده است و درگذشت او برای ادبیات و فرهنگ کشور مصیبت بزرگی است.

مومنی همچنین متذکر شد:«آن‌گونه که باید و شاید، نقش او در ادبیات انقلاب اسلامی شناخته نشده است. ما امید داریم در روزگاری جای خالی او پر شود.»

او تاکید کرد که امیرحسین فردی به آرمان‌های انقلاب تعصب داشت و در زندگی شخصی‌اش به همه آن‌ها وفادار بود.

مومنی یکی دیگر از ویژگی‌های این نویسنده را این موضوع دانست که از از طیف‌های مختلف او را دوست داشتند، اما زمانی که مسأله‌ای راجع به انقلاب پیش می‌آمد، اهل تسامح نبود.

رییس حوزه هنری همچنین متذکر شد: «او به آقا عشق داشت و زمانی که ایشان فرمودند رمان‌نویسی انقلاب فراموش شده است، او اولین رمان انقلاب با عنوان «اسماعیل» را نوشت و مقام معظم رهبری هم بعدها وقتی این رمان را دیدند، فرمودند جای این رمان در ادبیات انقلاب خالی بود.»

امیرحسین فردی از سه سال پیش مسوولیت مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری را پذیرفت که به نقل از مومنی این موضوع به خاطر فرمایش مقام معظم رهبری بود که گفتند که روی فردی در حوزه باید حساب باز کنیم.

حسین شریعتمداری، مدیرمسؤول روزنامه کیهان، که سال‌ها با فردی در کیهان همکار بوده است در سخنانی دربارهٔ فعالیت ۲۴ ساله فردی در «کیهان بچه‌ها» سخن گفت‌ و این‌که بعد از بازنشستگی‌اش از او خواستند که همچنان به فعالیت در کیهان بچه‌ها ادامه دهد و او این را پذیرفت اما اجل مهلت‌اش نداد.

او امیرحسین فردی را انسانی معتقد دانست که  که برای انتقال پیام انقلاب در قالب هنر سر از پا نمی‌شناخت و شاگردان بسیاری را تربیت کرد.

شریعتمداری یادآور شد:«زندگی مادی او از آغاز تا به حال هیچ تغییری نکرد و هنوز در همان خانه محقرش در کوچه عسگری زندگی می‌کرد. او موقعیت‌های بسیاری داشت، اما بسیار آخرت‌گرا بود. می‌گفت، من قبله‌نمایی دارم که عقربه آن روی قبله تنظیم شده و هیچ‌گاه از آن فاصله نمی‌گیرم؛ این دو امام و مقام معظم رهبری بودند.»

سپس غلامعلی حداد عادل، رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، بخشی از پیام مقام معظم رهبری به مناسبت درگذشت امیرحسین فردی را خواند و در ادامه گفت:«دو هفته پیش با امیرحسین فردی در مراسم سالگرد شهید آوینی حضور داشتم، هیچ وقت فکر نمی‌کردم به همین زودی بر سر پیکر پاک او باشم و در فقدانش تأسف بخورم. جمع امروز مرا به یاد تشییع آوینی انداخت، چون هم در بهار و در همین فصل بود.»

او با اشاره به این موضوع که همواره از دو جهت امیرحسین فردی را بزرگ می‌دانست، متذکر شد: «یکی توجه او به بچه‌ها و دیگر توجه او به امر آموزش.»

حداد عادل با اشاره به فعالیت فردی در کیهان بچه‌ها، پیام مقام معظم رهبری به مناسبت درگذشت این نویسنده را گواهی صادقانه بر هنرمند مؤمن و صادق بودن او دانست.

همچنین حجت‌الاسلام بهرام محمدیان، رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، بخشی از ویژگی‌های شخصیتی امیرحسین فردی را برشمرد و او را اصول‌گرایی واقعی دانست و تاکید کرد:«امیرحسین فردی به معنای واقعی کلمه اصولگرا بود؛ البته نه به معنی سیاسی آن؛ بلکه پای اصول خود می‌ایستاد و از آن کوتاه نمی‌آمد.»

در ادامه این مراسم بر پیکر امیرحسین فردی نماز خوانده شد و پس از آن بر دوش علاقه‌مندانش برای خاک‌سپاری در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) تشییع شد.

علی موسوی گرمارودی، مجید مجیدی، حمید شاه‌آبادی معاون هنری وزیر ارشاد، محمد حمزه‌زاده معاون هنری حوزه‌ی هنری،مجتبی رحماندوست، مصطفی رحماندوست، حجت‌الاسلام سیدمحمود دعایی مدیرمسؤول روزنامه‌ اطلاعات، حجت‌الاسلام محمدعلی زم، رضا امیرخانی، حبیب احمدزاده،‌ سعید بیابانکی، سعید کشن‌فلاح، احمد دهقان، رحیم مخدومی، هدایت‌الله بهبودی، محمد میرکیانی، گل‌علی بابایی،مجتبی رحماندوست، ناصر فیض، فیروز زنوزی جلالی، فرج‌الله سلحشور، علیرضا قزوه و عباس براتی‌پور از جمله حاضران در مراسم تشییع پیکر این نویسنده بودند.

۵۷۲۴۴

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.