مرگ تدریجی با طعم خوش فست فودها

همانطور که­ ­­می دانیم امروزه شاید بیشتر مسمومیت های غذایی ایجاد شده در افراد به دلیل تغییر عادت ها و فرهنگ غذایی در نسل جدید، دغدغه‌ ها، مشغله‌ های کاری، تفنن، سرگرمی و تغییر ذائقه ها است که در افرادی که بیشتر از غذاهای آماده مصرف می­کنند، این مسمومیت ها به خوبی مشهود است.

این قبیل افراد به جای این که به اهمیت و سلامت غذایی که از آن استفاده کنند توجه کنند، به دنبال طعم و شکل غذا هستند و در این میان ارایه دهندگان غذاهای آماده در یک مسابقه پنهان به دنبال تحریک ذائقه ها و ارایه طعم های جدید برای فروش، سود بیشتر و جذب مشتری برای رستوران ها و مکان های عرضه محصولات غذایی خود هستند.

بر اساس این گزارش متوجه می شویم که غذا خوردن در خارج از منزل امری بدیهی و اجتناب‌ ناپذیر است، چه برای خانواده ها که در روزهای تعطیل آخر هفته و در دیگر روزها به رستوران ها می روند و از غذاهای آماده استفاده می کنند و چه برای کارمندان، کارگران، دانشجویان و کسانی که شغلی ثابت در یک محل ندارند و مجبورند مدام از جایی به جای دیگر بروند و از روی اجبار غذا خوردن بیرون از خانه را تجربه کنند.

کارشناس اطلاع رسانی دفتر تحقیق و توسعه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز در این زمینه می گوید: امروزه مصرف غذاهای بیرون و رستوران ها خیلی افزایش یافته است و در اکثر موارد به عنوان تفریح تلقی می شود.

‘اعظم توسرکانی’ افزود : قبل از این که در رستورانی بنشینید، دقت کنید آیا ظاهر رستوران تمیز و بهداشتی است یا خیر، اگر تمیز و بهداشتی به نظر نمی رسد در آن رستوران به هیچ عنوان غذا نخورید.

وی با بیان اینکه دقت کنید غذایی که سفارش می دهید گوشت یا تخم مرغ نیم پخته نداشته باشد، تصریح کرد: اگر از این موارد مطمئن نیستید سوال کنید و همواره غذاهای کامل پخته شده سفارش دهید، زیرا تنها پخته شدن کامل غذا می تواند باکتری ها را از بین ببرد.

توسرکانی ادامه داد: سعی کنید به جای ساندویچ ها و غذاهای مشابه با محتوای سرد مثل (هات داگ، گوشت یا مرغ سرد)، غذاهای دوباره گرم شده ای که تا دمای بخار داغ شده اند سفارش دهید.

این کارشناس غذایی با بیان اینکه دقت کنید غذایی که برای شما آورده می شود کاملا داغ باشد, در غیر این صورت از خوردن آن خودداری کنید.

وی اظهار داشت: هنگامی که غذای پخته شده داغ خریداری می کنید، آن را ظرف دو ساعت مصرف کنید و یا آن را در فر با دمای برابر یا بالاتر از ۷۴ درجه سانتی گراد نگهداری کنید تا از رشد باکتری ها جلوگیری شود.

وی تاکیدکرد: چنانچه غذای خریداری شده را داخل خودرو حمل می کنید آن را سریع به منزل برسانید و داخل یخچال بگذارید زیرا دمای داخل خودرو بسیار بالاست و اگر غذایی بیشتر از دو ساعت بیرون از یخچال بود آن را دور بریزید.

کارشناس مرکز اطلاع رسانی و رسیدگی به شکایات مدیریت نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز در این زمینه می گوید: برخلاف پدر و مادرهای ما که چندان اشتیاقی به رفتن به این رستوران ها را ندارند جوانان و نوجوانان ترجیح می دهند بجای غذاهای سنتی به سراغ انواع ساندویچ ها و پیتزاها بروند .

‘اعظم شمشیری’ با بیان اینکه این روزها کمتر جوانی است که رستوران های فست فود را نشناسد و با دوستان خود به آن ها سر نزده باشد، تصریح کرد: فست فودها یا غذاهای آماده، غذاهایی هستند که خیلی آسان و سریع تهیه می شوند و در رستوران ها با همین نام عرضه می شوند.

وی خاطر نشان کرد: رستوران های فست فود دو شاخص اصلی دارند یکی آن که غذا پس از سفارش خیلی سریع آماده می شود و با حداقل امکانات به مشتری ارائه می شود و غذاهایی نظیر پیتزا، انواع ساندویچ، هات داگ، چیپس و پنیر و مرغ سرخ کرده که معمولا در کنار آن ها سیب زمینی سرخ کرده و تنوری و انواع سالاد کلم و سالاد فصل به عنوان مخلفات میل می شود.

به گفته وی غذاهای فست فود راحت تری مانند سمبوسه نیز وجود دارد که پس از خریداری از مغازه در حال راه رفتن میل می شوند.

شمشیری با بیان اینکه خوردن این غذاها، موجب شیوع عادت های بد مانند پرخوری، کم تحرکی و سریع خوردن می شود به اثرات مضر فست فودها بر سلامتی انسان اشاره کرد و افزود: فست‌فودها، چه خوب چه بد، چه خوشمان بیاید چه خوشمان نیاید، واقعیت دنیای امروز هستند و رژیم غذایی ما را تغییر داده‌اند.

این کارشناس غذایی تصریح کرد: این غذاها در صورت تولید و استفاده نامناسب می‌توانند سبب ایجاد مسمومیت غذایی نیز شوند.

وی با اشاره به اینکه مسمومیت‌های غذایی ممکن است در اثر عوامل فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی ‌ایجاد شوند، تاکید کرد: مسمومیت‌های غذایی به ‌شدت سلامت انسان را تحت تاثیر قرار می‌دهند که از این قبیل سالمندان، زنان باردار، کودکان و افرادی که در سیستم ‌ایمنی خود دچار نقص هستند، از آسیب پذیرترین افراد می باشند.

شمشیری با بیان اینکه اولین قدم در جلوگیری از ‌ایجاد مسمومیت غذایی ‌این است که اطلاعات خوب و جامعی از اصول ‌ایمنی غذایی، خطرات تهدیدکننده ‌ایمنی غذایی، ریسک‌ها و ‌این که چگونه‌ این خطرات را کنترل و برطرف کنیم، داشته باشیم، افزود: ابتدا غذایی که مورد استفاده مصرف کننده قرار می‌گیرد، باید برای مصرف مناسب باشد و کمترین میزان آلودگی را داشته باشد و مصرف‌کنندگان نیز نقش حیاتی خود را با افزایش دانش و به‌کارگیری اصول بهداشتی ‌ایفا می‌کنند.

کارشناس مرکز اطلاع رسانی و رسیدگی به شکایات مدیریت نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز یادآور شد: باید تاریخ مصرف را جدی بگیرید؛ بو، طعم و ظاهر محصولات تازه غالبا نشان دهنده کیفیت آن هاست، تصریح کرد: بسته‌بندی‌های آسیب‌ دیده خطری برای فساد و مسمومیت است و یا حداقل باعث کاهش زمان نگهداری محصول می‌شود و وجود چنین محصولاتی باید به فروشنده اطلاع داده شده و محصول دور ریخته شود.

وی ادامه داد: در صورتی که غذا برای جذابیت تزیین ‌شود مانند تهیه میز اردو، باید به دورچین غذاها دقت شود چرا که به طور معمول ‌این مواد خام مصرف می‌شوند.

شمشیری خاطر نشان کرد: افرادی که از آلرژی‌های غذایی رنج می‌برند، در مکان‌های عمومی‌ باید بیشتر مراقب باشند.

ک/۴/۷۱۶۱/۶۴۱/۳۲۰

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۰۰۱۰۴


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.