مرگ روزانه ۱۱ نفر در خراسان رضوی به علت استعمال دخانیات

سه شنبه ۹ خرداد – ۰۱:۳۳:۴۱ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
بزرگنمایی:  

خبرگزاری آریا- روزانه ۱۱ نفر در استان خراسان رضوی به علت عوارض ناشی از  استعمال دخانیات جان خود را از دست می دهند.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از وب دا، معاون فنی مرکز بهداشت خراسان رضوی در نشست خبری هفته بدون دخانیات با اشاره به اینکه استعمال هر نخ سیگار شش دقیقه از عمر انسان را کاهش می دهد، خاطر نشان کرد: دود سیگار و سایر مواد دخانی به علت دارا بودن بیش از چهار هزار نوع ماده شیمیایی و ۴۰ نوع  ترکیبات سمی، باعث بروز بیماری‌ های مختلف در انسان می شود.
غلامحسین خدایی با اشاره به اینکه هشت درصد افراد ۱۵ تا ۶۵ سال یعنی اینکه حدود ۲۸۵ هزار نفر در استان خراسان رضوی از مواد دخانی استفاده می کنند، خاطر نشان کرد: سالانه بیش از ۴ هزار نفر در استان جان خود را به دلیل استعمال دخانیات از دست می دهند که این امر نیازمند همکاری دستگاههای مختلف و رسانه ها در راستای فرهنگ سازی و افزایش حساسیت جامعه در این زمینه است.
معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد: در ۲۰ سال گذشته استعمال دخانیات علت دهم مرگ و میر در جهان به شمار می رفت و در حال حاضر در رتبه چهارم قرار دارد و پیش بینی می شود تا ۲۰ سال آینده مرگ و میر ناشی از استعمال دخانیات به رتبه اول جهان برسد.
خدایی با اشاره به اینکه هزینه روزانه استعمال دخانیات ۵ تا ۷ میلیارد تومان است و دو برابر این میزان نیز صرف هزینه های درمانی افراد می شود، خاطر نشان کرد: در کشور قوانین کنترل دخانیات موجود است اما اجرای آن نیازمند یک اقدام ملی است.
وی با بیان اینکه برخی از مکانهای فرهنگی از جمله کیوسکهای روزنامه فروشی که محل فروش روزنامه و مجلات علمی، فرهنگی هستند اقدام به فروش سیگار می کنند، خاطر نشان کرد: بر اساس قوانین کشوری این عمل جرم است و مواد دخانی باید در مراکز خاص و به افراد بالای ۱۸ سال فروخته شود.
معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد متوسط سن شروع کشیدن سیگار در استان خراسان رضوی را ۱۴  سال ذکر کرد و گفت: به ‌طور میانگین افرادی که سیگار کشیدن را از دوران نوجوانی آغاز می‌کنند ۲۰ تا ۲۵ سال زودتر از افراد غیرسیگاری می میرند.
خدایی با بیان اینکه سیگار سبب مرگ زود رس در مردان می‌شود، افزود: علت ۹۰ درصد سرطان ‌های ریه، ۸۰ درصد موارد برونشیت مزمن و ۱۵تا۲۰درصد سرطان ‌های روده بزرگ، کبد و رحم استعمال دخانیات است.
معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در کشور نیز سالانه بیش از ۵۰ هزار نفر جان خود را به دلیل استعمال دخانیات از دست می دهند، خاطر نشان کرد: مرگ حاصل از استعمال دخانیات در کشور سه برابر بیشتر از سوانح رانندگی است.
خدایی کاهش دسترسی دخانیات به ویژه برای گروههای جوان و نوجوان، فرهنگ سازی، اجرای صحیح قوانین، جلوگیری از قاچاق سیگار به کشور، همکاری رسانه های گروهی را از جمله راهکارهای کاهش استعمال دخانیات در کشور برشمرد.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۵۲۹۱۳۳۳۴۱۰۳۱


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.