مرگ روزانه ۱۷ تن بر اثر مسمومیت در سال ۹۰/ سیر صعودی مرگ ناشی از مسمومیت دارویی

سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد:

خبرگزاری پانا: مسمومیت در سال گذشته جان شش هزار و ۱۷۶ تن را در کشور گرفت، رقمی که در مقایسه با مدت مشابه سال ۸۹ که تعداد افراد فوت شده بر اثر مسمومیت در آن شش هزار و ۳۵ نفر بود، ۲٫۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری پانا، بنابر اعلام سازمان پزشکی قانونی از میان شش هزار و ۱۷۶ فرد فوت شده بر اثر مسمومیت در سال گذشته، پنج هزار و ۱۲۱ تن مرد و یک هزار و ۵۵ تن نیز زن بودند که مسمومیت با گاز منوکسیدکربن، مسمومیت دارویی، مسمومیت با سم و مسمومیت ناشی از سوء مصرف موادمخدر عمده دلایل مرگشان بود.

همچنین در سال گذشته ۹۶۵ تن شامل ۷۱۲ مرد و ۲۵۳ زن بر اثر مسمومیت با گاز منوکسیدکربن جان خود را از دست داده‌اند و این در حالیست که در سال ۸۹، شمار این آمار ۷۸۲ تن بود که افزایشی ۲۳٫۴ درصدی را نشان می‌دهد.

استان‌های تهران با ۲۵۳ تن، خراسان‌رضوی با ۱۰۸ تن و آذربایجان‌شرقی با ۸۴ تن بیشترین و استان‌‌های هرمزگان و بوشهر بدون ثبت مرگ ناشی از گازگرفتگی، کهگیلویه و بویراحمد با یک تن و خراسان جنوبی با دو نفر کمترین میزان مسمومیت با منوکسیدکربن را داشتند.

در فاصله سال‌های ۸۰ تا ۹۰ نیز بیشترین موارد مسمومیت با گاز با یک‌هزار و ۲۴ تن مربوط به سال ۸۶ بوده ‌و پس از آن نیز سال ۹۰ بیشترین تعداد فوتی را داشته‌ است.

در فاصله سال‌های ۸۱ تا ۹۰، مرگ ناشی از مسمومیت دارویی در کشور سیر صعودی داشت، به نحوی که از ۱۸۵ تن در سال ۸۱ به ۶۲۷ تن در سال ۹۰ رسید که از این تعداد ۳۹۵ مرد و ۲۳۲ زن بودند.

در سال ۹۰ استان‌های تهران، خراسان‌رضوی و فارس به ترتیب با ۱۷۴، ۶۷ و ۴۱ فوتی در صدر موارد مرگ ناشی از مسمومیت دارویی قرار داشتند و استان‌های بوشهر، قزوین و مازندران به ترتیب با صفر، یک و دو فوتی کمترین مرگ ناشی از مسمومیت دارویی را به خود اختصاص دادند.

در سال گذشته ۹۹۱ تن شامل ۶۲۰ مرد و ۳۷۱ زن بر اثر مسمومیت با سم جان خود را از دست دادند که این رقم در مقایسه با سال ۸۹ که تعداد فوت‌شدگان مسمومیت با سم یک‌هزار و ۴۶ نفر بود ۵٫۳ درصد کاهش یافته است.

استان‌های تهران با ۲۷۹ تن، گیلان با ۱۱۲ تن و خراسان‌رضوی با ۱۱۰ تن بیشترین و استان‌های بوشهر بدون ثبت هیچ مرگ ناشی از سم و کهکیلویه‌ و بویراحمد و خراسان‌جنوبی با یک مورد فوتی کمترین میزان مرگ ناشی از مسمومیت با سم را در سال گذشته داشتند.

مطابق آمار‌های موجود در فاصله سال‌های ۸۱ تا ۹۰، بیشترین موارد مرگ ناشی از مسمومیت با سم مربوط به سال ۸۹ بود.

در این آمار، مرگ و میر ناشی از قرص برنج، دفع آفات نباتی، الکل، جونده کش‌ها، سیانور و …در قالب مسمومیت با سم ذکر شده است.

در سال گذشته سه‌ هزار و ۵۹۳ نفر بر اثر سوء مصرف موادمخدر در کشور جان خود را از دست ‌دادند که از این تعداد سه‌هزار و ۳۹۴ تن مرد و ۱۹۹ تن زن بودند که این میزان در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن ۱٫۷ درصد کاهش یافته است.

همچنین در سال گذشته استان‌های تهران با ۹۸۶ تن، اصفهان با ۳۶۴ تن و فارس با ۲۴۲ تن بیشترین و استا‌ن‌های آذربایجان‌غربی با ۱۱ تن، کردستان با ۱۲ نفر و کهگیلویه‌ و بویراحمد با ۱۴ نفر کمترین مرگ ناشی از سوء مصرف ‌موادمخدر را داشته‌اند.

در ۱۱ سال گذشته بیشترین آمار مرگ ناشی از سوء مصرف موادمخدر با چهار هزار و ۷۴۰ مورد در سال ۸۴ ثبت شده و در سال‌های پس از آن با کاهش این آمار در کشور مواجه بودیم.
 


آخرین اخبار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.