مرگ سالانه بیش از هفت میلیون نفر بر اثر فشار خون

۱۹ام بهمن ،
ممتاز نیوز: پرفشاری خون مهم‌ترین سبب مراجعه بیماران به درمانگاه‌ها بوده و تنها بیماری است که بیشترین تجویز دارو را در میان نسخه پزشکان به خود اختصاص می‌دهد.

عباس صالحی درگفت وگو با ایلنا با اشاره به اینکه بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان مبتلا به فشار خون نیازمند درمان می باشند، گفت: فشار خون شایع‌ترین بیماری مزمن در جوامع صنعتی است؛ همچنین پرفشاری خون مهم‌ترین سبب مراجعه بیماران به درمانگاه‌ها بوده و تنها بیماری است که بیشترین تجویز دارو را در میان نسخه پزشکان به خود اختصاص می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: فشار خون مهم‌ترین عامل بیماری قلبی و سکته مغزی است که به ترتیب اولین و سومین سبب مرگ را بخصوص در کشورهای پیشرفته شامل می‌شوند.

صالحی با بیان اینکه به رغم این آمارهای تکان دهنده، اهمیت فشار خون همچنان به فراموشی سپرده می‌شود، افزود: اکثریت بیماران فشار خونی تحت نظر یک متخصص قلب و عروق نیستند بطوریکه حتی در متمدن‌ترین جوامع، تنها ۳/۱ این بیماران، فشار خون کنترل شده دارند.

وی با اشاره به اینکه با افزایش سن، فشار خون افزایش می‌یابد بطوریکه در جوامع صنعتی ۵۰ درصد اشخاص ۶۹ تا۶۰ ساله و ۷۵ درصد اشخاص بالا‌تر از ۷۵ سال، فشار خون دارند، افزود: البته استثنائاتی نیز وجود دارد، به طورمثال در معدودی از جمعیت های بدوی که هنوز پا به عرصه تمدن نگذاشته‌اند، فشار خون با افزایش سن، افزایش نمی‌یابد که این خود نشان می‌دهد که عوامل محیطی، فاکتوری قوی در ایجاد فشار خون و افزایش شیوع آن با بالا رفتن سن می باشند.

این متخصص قلب و عروق تصریح کرد: وقتی که فشار خون از مرز فرا‌تر می‌رود بطوریکه به ازای هر ۲۰ میلی متر جیوه افزایش در فشار سیتولی (فشار ماکزیمم) یا ۱۰ میلی متر جیوه افزایش در فشار دیاستولی (فشار مینیمم)، مرگ و میر ۲ برابر می‌شود.

صالحی ادامه داد: با وجود پیشرفتهای گسترده در افزایش دانش نسبت به مکانیسمهای ایجاد فشار خون و تولید داروهای بسیار در این زمینه، ۳/۲ اشخاص مبتلا به این بیماری حدود ۷۰ درصد در سراسر جهان، فشار خون کنترل شده ندارند و فشار خون همچنان مهم‌ترین فاکتور خطر برای بیماریهای قلبی – عروقی است.

منبع: ممتاز نیوز
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.