مرگ سالانه ۱۰ هزار نفر بر اثر گزش مار، عقرب و زنبور/خوزستان رتبه اول گزیدگی عقرب و مار

رییس واحد تولید سرم های درمانی موسسه رازی با اشاره به مرگ سالانه ۱۰ هزار نفر بر اثر گزیدگی، خوزستان را دارای بالاترین میزان گزش دانست

مرگ سالانه 10 هزار نفر بر اثر گزش مار، عقرب و زنبور/خوزستان رتبه اول گزیدگی عقرب و ماربه گزارش گروه سلامت ممتازنیوز به نقل از خبرگزاری دانا (داناخبر) عباس زارع افزود: با توجه به تامین نیاز داخلی، این موسسه برای صادرات داروی ضد مار و عقرب نیز آمادگی دارد.

وی با اشاره به اینکه ایران بعد از مکزیک بیشترین آمار گزش را در دنیا دارد، اظهار کرد: سالانه ۲۵۰ هزار مورد گزش مار، عقرب، زنبور و در مواردی عنکبوت در کشور رخ می دهد که بیشتر آن مربوط به نیش زنبور است.

بر اساس خبر ایرنا، زارع خاطرنشان کرد: بیش از ۷۰ درصد گزش عقرب کشور در استان خوزستان رخ می دهد و گزش مار بیشتر دراستانهای خوزستان، سیستان و بلوچستان و سمنان گزارش شده است.

زارع با اشاره به اینکه آگاهی از چگونگی کمک های اولیه آسیب دیدگان ناشی از گزش در بهبودی آنان موثراست، گفت: روش های سنتی مانند بریدن محل گزش بسیار خطرناک است و سبب خون ریزی و وخامت حال مبتلایان به گزش جانوران می شود.

وی خاطرنشان کرد: سم بعد از گزش وارد رگ های خون نمی شود بلکه از طریق مایعات زیر پوستی به سمت غدد لنفاوی حرکت

می کند و به همین دلیل باید از دویدن، ترس و هیجان که باعث افزایش شدید خون رسانی به سمت پوست می شود، جلوگیری کنیم.

رییس واحد تولید سرم های درمانی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی یادآور شد: سالانه حدود ۱۰ نفر در کشور بر اثر گزش مار، عقرب و زنبور فوت می کنند که آن هم به علت تاخیر در انتقال بیماران به مراکز درمانی است.

وی،، دور کردن ترس و هیجان از بیمار و جلوگیری از حرکت دادن محل گزش و بستن دستمال در بالا و پاین محل گزش به صورتی که خون در رگ ها جریان پیدا کند را از جمله موارد کمک های اولیه قبل از رساندن بیمار به مراکز درمانی برشمرد.

موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی اکنون با تولید بیش از ۹۵ درصد واکسن دامی، ۶۰ درصد واکسن طیور ، هفت واکسن مهم انسانی کشور را تامین می کند.

این موسسه در کرج مرکز استان البرز مستقر است.


خبرگزاری دانا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.