مرگ مغزی رفتن به کما نیست/ مرگ مغزی غیر قابل برگشت است

مرگ مغزی رفتن به کما نیست و بافت مغز دچار آسیب شده و حیات بیمار غیر قابل برگشت است ولی در کما امکان بازگشت بیمار وجود دارد.

منصور وحدتی، سرپرست IC مرگ مغزی بیمارستان مسیح دانشوری در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمانممتازنیوز، گفت: بیشترین عامل مرگ های مغزی، تصادفات هستند که در این موارد تمام بافت مغز دچار آسیب می شود ولی در کما اختلال در کار مغز به وجود می آید یعنی مغز سالم است و امکان بازگشت دارد در حالی که در مرگ مغزی، هیچ گونه خون رسانی به مغز صورت نمی گیرد و امکان هیچ بازگشتی وجود ندارد .

وی همچنین افزود: برای اطمینان از مرگ مغزی چندین بار از بیمار نوار مغزی گرفته می شود و با تائید چندین متخصص از مرگ مغزی اطمینان حاصل می کنند.

** اهدای عضو، سلاخی نیست

واضح است که پس از اطمینان از مرگ مغزی، خانواده ها با آسودگی بیشتری می توانند در مورد اهدای عضو تصمیم بگیرند اما گاهی آن چه خانواده ها را از این عمل می ترساند تصور بی احترامی به جسمی است که برایشان عزیز است. در همین زمینه دکتر عبدالهی، هماهنگ کننده پیوند اعضاء بیمارستان مسیح دانشوری گفت: این تصور وجود دارد که ما مریض را تکه تکه تحویل می دهیم در حالی که این طور نیست.

وی افزود: هر برشی بر روی بدن با ظریف ترین حالت انجام می شود و هر نسجی که برداشته می شود به جای آن پروتز گذاشته می شد تا در ظاهر میت مشکلی ایجاد نشود.

** اهدای عضو، خرید و فروش نیست

عبدالهی همچنین در رابطه با تصورات نادرستی که در مورد اهدای عضو وجود دارد گفت: خیلی ها فکر می کنند این یک نوع خرید و فروش است اما این طور نیست در این روند هیچ پولی گرفته و داده نمی شود و کاملاً قضیه هدیه است .

وی تاکید کرد: ما فقط واسطه هستیم و حتی گیرنده ها را نمی شناسیم . گیرنده ها در اقصی نقاط ایران پخش هستند.

** اعضای اهدا شده به شهرستان ها می روند

گرچه بسیاری از شهرهای بزرگ، مراکز خود را برای پیوند اعضا دارند اما بسیاری از اعضای اهدایی به شهرستان ها می روند سرپرست IC بیمارستان مسیح دانشوری در این خصوص می گوید: بسیاری از اعضای اهدا شده به خصوص کبد به شهرستان ها از جمله شیراز می روند.

وی افزود: گر چه پیوند کبد گاهی در بیمارستان شهید بهشتی صورت گرفته است اما این بیمارستان هنوز آمادگی کامل برای پیوند کبد را ندارد .

وی عنوان کرد: افراد زیادی در لیست انتظار هستند و به همین علت از تهران هم اعضای اهدایی به دیگر شهرستان ها فرستاده می شود./ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.