مرگ ۲۷یوزپلنگ ایرانی توسط عوامل انسانی + عکس

۳۰م دیماه ،

مدیر انجمن یوز پلنگ ایرانی گفت: طی یک دهه اخیر در ایران ۲۷ یوزپلنگ به صورت مستند توسط عوامل انسانی مختلف از پای در آمده اند که حداقل ۱۱ مورد آن بر اثر برخورد با خودروهای عبوری بوده است

ممتازنیوز: مرتضی اسلامی  با بیان این مطلب افزود: منطقه حفاظت شده توران، منطقه حفاظت شده کوه بافق و پناهگاه حیات وحش دره انجیر مناطقی می باشند که هر یک قربانیانی از یوزپلنگ در جاده های پیرامون خود داده اند.

جاده یزد بندر عباس خطرناک ترین محدوده تردد یوز پلنگ

به گفته وی، با این حال کشته شدن حداقل ۶ یوزپلنگ در جاده یزد – بندرعباس که از میان منطقه حفاظت شده کالمند می گذرد، این منطقه را به خطرناکترین محدوده تردد برای یوزپلنگ های ایرانی تبدیل کرده است. البته این تعداد یوزپلنگ های کشته شده ای است که توسط اشخاص عبوری گزارش شده اند و احتمالا تعداد بیشتری از یوزها در جاده های ایران از پا در آمده اند که گزارش یا ملاحظه نشده است.

اسلامی اظهار داشت: یوزپلنگ های ایرانی جانورانی می باشند که مسافت های طولانی را طی کرده و برای جابجایی میان مناطق مختلف، گاهی صدها کیلومتر مسافت را راه می روند. از همین رو عبور از جاده های مختلف برای آنها اجتناب ناپذیر است.

مدیر انجمن یوز پلنگ ایرانی تصریح کرد: از آنجایی که اکثر جاده های موجود، پیرامون و نه داخل زیستگاه های اصلی یوزپلنگ قرار دارد، موجودیت زیستگاه ها به مخاطره نیفتاده است.

وی با اشاره به تلخ ترین وقایعی که برای یوز پلنگها طی سال های اخیر رخ داده است گفت: در شهریور ۱۳۷۳ یک یوزپلنگ مادر همراه با سه توله مورد هجوم مردم در استان یزد قرار گرفتند. یوز مادر فرار کرد و دو توله زیر ضربات بیل و کلنگ کشته شدند. محیط بانان تنها قادر به نجات یک توله جوان ماده شدند که نام او را ماریتا گذاشتند. مارتیا تا زمان مرگش در سال ۱۳۸۳ به تنهایی در پارک پردیسان زندگی کرد.

اسلامی یادآور شد: یکی دیگر ازغم انگیزترین وقایع مرگ یوز پلنگ ها در شمال پارک ملی توران، در مرداد ۱۳۸۹ اتفاق افتاد، زمانیکه یک یوزپلنگ مادر به همراه دو توله کوچک خود در تصادف جاده ای کشته شدند. متاسفانه با وجود گشت زنی محیط بانان در اطراف جاده ها برای جستجوی یوز مادر که تصور می شد در اطراف محل از دست دادن توله های خود باشد، بعد از شب اتفاق او را در حالیکه بشدت مجروح شده بود در یک کیلومتری محل تصادف توله ها پیدا کردند. به رغم تلاش های دامپزشکی، یوز مادر در مسیر دانشگاه دامپزشکی گرمسار از بین رفت.

به اعتقاد وی، کشته شدن ۱۱ یوزپلنگ بین سالهای ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۰ نشان از لزوم توجه به تمامیت زیستگاه های یوزپلنگ به عنوان عرصه های گسترده ای از مناطق بیابانی کشور دارد.

عبور جاده از داخل منطقه حفاظت شده بافق آمار کشته شدن یوز پلنگها را افزایش می دهد

مدیر انجمن یوز پلنگ ایرانی تصریح کرد: امروزه یکی از بزرگترین چالش های پیش رو برای حفظ یوزپلنگ در ایران، جاده ای است که نه از اطراف یک زیستگاه، بلکه از داخل منطقه حفاظت شده بافق درحال احداث است و این زیستگاه نه چندان وسیع را کوچک و کوچکتر خواهد کرد.

مهر


..
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.