مرگ ۱۱۶ نفر با قرص برنج/ استانهای رکورددار همچنان قربانی می گیرند

به گزارش خبرنگار مهر، استفاده از قرص برنج حاوی فسفید آلومینیوم در کشاورزی به دلیل کارآیی بالای این فرآورده برای از بین بردن آفات، قیمت ارزان، سهولت استفاده، عدم وجود باقی مانده در محصول و در دسترس بودن با استقبال زیاد از سوی کشاورزان همراه بوده است. از سوی به دلیل عواملی مانند سمیت بالا و میزان کشندگی زیاد این ماده و سهولت دسترسی به این سم، در سالیان اخیر آمار نسبتاً بالای مسمومیتهای ناشی از این عامل در کشور به ویژه در برخی استانها مانند تهران، گیلان، مازندران، گلستان و لرستان رواج پیدا کرده است.

مسمومیتهای ناشی از استفاده قرص برنج در کشور موجب شد تا اقداماتی برای ممنوعیت واردات و محدودیت در فروش قرص برنج توسط سازمانها و نهادهای مسئول در کشور انجام شود. اما با این وجود به راحتی در دسترس افراد است و برخی سودجویان آن را با قیمتی بالا به مشتریان خود می فروشند.

مسمومیت با این قرص بیشتر در رده سنی ۴۰-۲۰ سال بوده و بیشتر آنها به قصد خودکشی بوده است. آمار چهار سال اخیر (۱۳۸۷ تا ۱۳۹۰) نشان می دهد مرگ با قرص برنج رو به افزایش است. این رقم از ۲۱۴ نفر (۱۰۵ نفر زن/ ۱۰۹ نفر مرد) در سال ۱۳۸۷ به ۲۲۸ نفر (۱۰۴ نفر زن/ ۱۲۴ نفر مرد) در سال ۱۳۸۸ و در سال ۱۳۸۹ با رشدی ۷۸٫۱ درصدی به ۴۰۶ نفر (۲۰۲ نفر زن/ ۲۰۴ نفر مرد) رسید، تا اینکه باز در سال ۱۳۹۰ این رشد با شیب ۱۴ درصد همچنان ادامه یافت تا این قرص بلای جان ۴۶۳ نفر (۲۰۴ نفر زن/ ۲۵۹ نفر مرد) نفر شود..


در تازه ترین آمار سازمان پزشکی قانونی اعلام شده است، از میان چهار استان تهران، مازندران، لرستان و گیلان، مازندران و لرستان استانهایی هستند که بیشترین رشد مرگ را در مقایسه چهار ماه نخست امسال نسبت به سال گذشته داشته‌اند. به طوریکه در چهار ماه نخست سال گذشته در مازندران ۵ و در لرستان ۶ مرگ روی داده بود اما امسال و در همین بازه زمانی ۱۷ نفر در مازندران و ۱۹ نفر در لرستان بر اثر استفاده از قرص برنج جان خود را از دست داده اند.


در گیلان هم که سال گذشته در چهار ماه نخست تنها ۲۱ مرگ ثبت شده بود، امسال ۳۳ نفر جان خود را از دست داده اند. تنها کاهش در استان تهران دیده می شود که در چهار ماه نخست سال گذشته ۶۶ و امسال در همین زمان ۴۷ نفر بر اثر استفاده از قرص برنج جان خود را از دست داده‌اند.

در مجموع مرگهای ناشی از قرص برنج رو به افزایش است و اعمال محدودیتهای جدی‌تر در دسترسی افراد به این ماده مهلک و نیز برخورد با توزیع‌کنندگان آن و بالا بردن آگاهی کسانی که به قصد تهدید خانواده ها جان خود را به خطر می اندازند بی اندازه ضروری می‌نماید.

مردها بیشتر می میرند

از مجموع ۱۱۶ نفری که در چهار ماه نخست امسال بر اثر استفاده از قرص برنج جان خود را از دست داده اند، مردان ۷۳ و زنان ۴۳ نفر بوده اند. در استان تهران ۳۱ مرد و ۱۶ زن، در استان مازندران ۷ مرد و ۱۰ زن، در استان لرستان ۹ مرد و ۱۰ زن و در استان گیلان ۲۶ نفر مرد و ۷ زن در میان افراد فوت شده دیده می شود.


دکتر غلامعلی جعفری متخصص سم شناسی در این باره به خبرنگار مهر گفت: در مسمویت با قرصهای دیگر ۹۹ درصد بیماران زنده می مانند اما در مسمومیت با قرص برنج ۹۹ درصد بیماران جان خود را از دست می دهند. اگر بشود قرص برنج را از عطاریها جمع آوری کرد و در فروش آن نظارتهای لازم را داشت می توان آمار خودکشی با قرص برنج را در جامعه کاهش داد.

این متخصص با اشاره به راههای پیشگیری از مرگ با قرص برنج گفت: بهترین راه این است که فردی که با قرص برنج خودکشی کرده سریع به نزدیکترین بیمارستان منتقل شود. انتقال او به مطب و درمانگاه باعث وقت کشی خواهد شد. به فردی که قرص برنج خورده است به هیچ عنوان نباید مایعات داد زیرا ماهیت این قرص در معده ایجاد گاز است که این گاز به ریه ها راه یافته و در بین سلولها پخش می شود. خوردن آب این روند را تسریع می بخشد. البته اگر خانواده ها در خانه ای جوش شیرین و یا پرمنگنات پتاسیم دارند، دادن آن به فرد مسموم تنها راه پیش درمانی است.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.