مرگ ۱۱۶ نفر با قرص برنج در ۴ استان

در گیلان هم که سال گذشته در ۴ ماه نخست فقط ۲۱ مرگ ثبت شده بود، امسال ۳۳ نفر جان خود را از دست داده اند. فقط کاهش در استان تهران دیده می‌شود که در ۴ ماه نخست سال گذشته ۶۶ و امسال در همین زمان ۴۷ نفر بر اثر استفاده از قرص برنج جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش پزشکی قانونی کشور، قرص برنج یا همان فسفید آلومنیوم از سمی‌ترین آفات شیمیایی است که علی رغم ممنوعیت واردات و خرید و فروش، توسط کشاورزان برای مقابله با آفت برنج استفاده می‌شود. علائم استفاده از قرص برنج که هیچ پادزهر مشخصی هم ندارد بعد از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه نمایان می‌شود و ممکن است ۶ ساعت پس از مصرف آن، مرگ اتفاق بیفتد.
 
بر اساس آمار سازمان پزشکی قانونی، از میان ۴ استان تهران، مازندران، لرستان و گیلان، مازندران و لرستان استان‌هایی هستند که بیشترین رشد مرگ را در مقایسه ۴ ماه نخست امسال نسبت به سال گذشته داشته‌اند. به طوری که در ۴ ماه نخست سال گذشته در مازندران ۵ و در لرستان ۶ مرگ روی داده بود اما امسال و در همین بازه زمانی ۱۷ نفر در مازندران و ۱۹ نفر در لرستان بر اثر استفاده از قرص برنج جان خود را از دست داده‌اند.
 
 
در گیلان هم که سال گذشته در ۴ ماه نخست فقط ۲۱ مرگ ثبت شده بود، امسال ۳۳ نفر جان خود را از دست داده اند. فقط کاهش در استان تهران دیده می‌شود که در ۴ ماه نخست سال گذشته ۶۶ و امسال در همین زمان ۴۷ نفر بر اثر استفاده از قرص برنج جان  خود را از دست داده‌اند.
 
 
در مجموع مرگ‌های ناشی از قرص برنج رو به افزایش است و اعمال محدودیت‌های جدی‌تر در دسترسی افراد به این ماده مهلک و نیز برخورد با توزیع‌کنندگان آن و بالا بردن آگاهی کسانی که به قصد تهدید خانواده ها جان خود را به خطر می اندازند بی اندازه ضروری می‌کند.
 
 
مردها بیشتر می‌میرند
 
 
از مجموع ۱۱۶ نفری که در ۴ ماه نخست امسال بر اثر استفاده از قرص برنج جان خود را از دست داده‌اند، مردان ۷۳ و زن ها ۴۳ نفر بوده‌اند.
 
 
در استان تهران ۳۱ مرد و ۱۶ زن، در استان مازندران ۷ مرد و ۱۰ زن، در استان لرستان ۹ مرد و ۱۰ زن و در استان گیلان ۲۶ نفر مرد و ۷ زن در میان افراد متوفی دیده می‌شود.
 
 
بر اساس این گزارش، سازمان پزشکی قانونی در خبری که ۲۳ خرداد امسال منتشر کرد نسبت به افزایش مرگ‌های ناشی از قرص برنج هشدار داده بود.
 
 
مرگ ناشی از مصرف قرص برنج در ۴ سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۰ از ۲۱۴ مورد به ۴۶۳ مورد رسیده است که این رقم رشد بسیار نگران کننده است.


پایگاه خبری تحلیلی ممتاز | Momtaz News

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.