مرگ ۲۱۰ هزار نفر، نتیجه آزمایش هسته‌ای آمریکا در ژاپن

دیدگاه > جهان– گروه بین‌الملل – وحیدرضا نعیمی :
مردم ژاپن شاهد شصت و هفتمین سالگرد بمباران اتمی هیروشیما بودند.

به همین مناسبت، مراسمی در این شهر برگزار شد که نوه هری ترومن رئیس‌جمهور آمریکا که فرمان بمباران اتمی دو شهر ژاپن را صادر کرد، در آن حضور داشت.

به گزارش آسوشیتدپرس، حدود ۵۰هزار نفر در پارک صلح هیروشیما و نزدیک محل اصابت بمب هسته‌ای آمریکا در سال ۱۹۴۵ حضور داشتند. در این حمله، بخش اعظم شهر از بین رفت و بیش از ۱۴۰هزار نفر جان خود را از دست دادند. سه روز پس از این حمله، دومین بمب هسته‌ای آمریکا به شهر ناگازاکی اصابت کرد و ده‌ها هزار نفر را به خاک و خون کشید.

در مراسم بزرگداشت سالگرد حمله هسته‌ای به هیروشیما که با نواختن زنگ یک معبد و رعایت یک دقیقه سکوت آغاز شد، نمایندگان بیش از ۷۰کشور حضور داشتند. کلیفتون ترومن دنیل نوه ترومن و همچنین نوه مسئول راداری که در هر دو هواپیمای مهاجم به این شهرها حضور داشت، جزو شرکت‌کنندگان در این مراسم بودند. پدربزرگ اری‌بسر تنها کسی بود که به‌طور مستقیم در بمباران هیروشیما و ناگازاکی حضور داشت. بعد از مراسم، نوه ترومن در مصاحبه خبری شرکت کرد اما از اظهارنظر درباره اینکه آیا تصمیم پدربزرگش درست بوده است یا خیر خودداری کرد. وی گفت من دو نسل از او دور شده‌ام و اکنون مسئولیت من این است که هر کاری می‌توانم بکنم تا دیگر هرگز از سلاح‌های هسته‌ای استفاده نکنیم.

دنیل که اکنون ۵۵ ساله است، پیش‌تر در بیانیه‌ خود گفته بود به این دلیل تصمیم گرفت از هیروشیما و ناگازاکی دیدار کند چون باید از پیامدهای تصمیم پدربزرگش در چارچوب تلاش‌های خود برای تحقق جهان عاری از سلاح‌های هسته‌ای آگاه شود. نوه مردی که با یک دستور هزاران نفر را در چند ثانیه به کشتن داد اکنون فعال صلح شده است!

مردم ژاپن از روز یکشنبه مراسم بزرگداشت حمله هسته‌ای را به هیروشیما آغاز و به این منظور با فانوس‌های صلح در نقاط مختلف تجمع کرده بودند. ۶۷سال پیش نخستین بمب هسته‌ای که قدرت تخریبی آن برابر با حدود ۱۲تا ۱۵هزار تن تی‌ان‌تی بود به فرمان هری ترومن رئیس‌جمهور وقت آمریکا بر این شهر افکنده شد. این بمب مساحتی به اندازه ۹کیلومترمربع را از بین برد و ۶۰درصد ساختمان‌های شهر را ویران کرد.

این شهر در آن زمان ۳۵۰هزار نفر جمعیت داشت. انفجار این بمب که بمب‌افکن ب-۲۹آمریکایی فروافکند، بادهایی با سرعت هزار کیلومتر در ساعت ایجاد کرد که باعث مکیده شدن هوای محل شد. ابر قارچ‌گونه‌ای که بر فراز محل انفجار شکل گرفت، نخستین نشانه مخرب‌ترین سلاح دست‌ساز بشر بود. آمریکایی‌ها تصمیم گرفتند سه روز بعد شهر کوکورا را هدف دومین بمب هسته‌ای قرار دهند اما مهی که دور شهر را فراگرفته بود، مانع از هدف‌گیری این شهر شد و بمب‌افکن آمریکایی در عوض شهر ناگازاکی را هدف قرار داد. تلفات این شهر حدود ۷۰هزار نفر بود. سه روز بعد، هیروهیتو (امپراتور) تسلیم ژاپن را در پایان جنگ جهانی دوم اعلام کرد.

روزنامه‌ایندیپندنت دیروز در مطلبی تصریح کرد: آمریکا جنگ جهانی دوم را فقط به این منظور طولانی کرد تا بمب هسته‌ای را روی شهرها آزمایش کند. به نوشته این روزنامه، مدافعان بمباران اتمی ژاپن همواره از دو استدلال برای دفاع از موضع استفاده کرده‌اند؛ اول اینکه ژاپن بدون بمباران هسته‌ای تسلیم نمی‌شد و دوم اینکه حمله زمینی به ارتش منظم ژاپن دست‌کم ۳۰۰هزار کشته بر جا می‌گذاشت. آنان مدعی هستند در آن زمان کسی هم در آمریکا با کاربرد آن مخالفت نکرد اما ژنرال آیزنهاور با این کار مخالف بود، زیرا به‌عقیده وی ژاپن شکست خورده و انداختن بمب کاملاً غیرضروری بود. دریادار نیمیتز فرمانده ناوگان اقیانوس نیز بر این اعتقاد بود که ژاپن‌ در آن مقطع در پی صلح بود و از نظر نظامی، بمب هسته‌ای هیچ نقش تعیین‌کننده‌ای در شکست آنان نداشت.

دریادار لیهی رئیس وقت کارکنان کاخ سفید نیز گفت حملات هسته‌ای هیچ کمک مادی به جنگ ما با ژاپن نکرد چون ژاپنی‌ها از قبل آماده تسلیم شدن بودند. آلمان در اواسط بهار سال ۱۹۴۵تسلیم شده بود و ژاپن برای بقا تقلا می‌کرد. هواپیماهای آمریکایی بی‌وقفه نقاط مختلف کشور را بمباران می‌کردند و محاصره دریایی بنادر مانع از ورود کالا می‌شد.

ژاپن مایل به تسلیم بود اما آمریکا فقط تسلیم بی‌قید و شرط را مطالبه می‌کرد؛ امری که برای توکیو غیرقابل پذیرش بود، زیرا ممکن بود این کار به محاکمه شدن امپراتور هیروهیتو منجر شود. البته پس از بمباران هسته‌ای ناگازاکی، آمریکا با مصونیت امپراتور موافقت کرد؛ یعنی کاری که می‌توانست چند‌ماه قبل انجام دهد. هیروشیما و ناگازاکی از گزند بمباران‌های هسته‌ای آمریکا تا آن موقع در امان مانده بودند تا فقط تأثیر ویرانگر بمب‌های هسته‌ای روی شهرهای سالم آزمایش شود. به اعتقاد نویسنده این روزنامه، خواست آمریکا برای تسلیم بی‌قید و شرط غیرواقع‌بینانه و هدف آن این امر بود که جنگ طولانی شود تا بتواند سلاح هسته‌ای را آزمایش کند.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.