مرگ ۵۹۸ نفر بر اثر مسمومیت با قرص برنج / رشد ۲۳ درصدی مرگ خاموش

۳۰اردیبهشت،

قرص برنج در حالی به طور غیرقانونی در عطاری ها فروخته می گردد که بر اساس آمار پزشکی قانونی تعداد قربانیان مسمومیت با این قرص مرگبار در سال قبل با رشدی ۲۳ درصدی رو به رو بوده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، بر اساس آمار اعلام شده از سوی پزشکی قانونی در سال ۹۱ در ایران ۵۹۸ نفر بر اثر مسمومیت با قرص برنج جان خود را از دست داده اند که نسبت به ۴۶۳ نفر سال قبل با رشدی ۲۳ درصدی رو به رو است.

قرص برنج که به نام فسفید آلومینیوم نیز شناخته می گردد قرصی است که یک عدد آن قادر است هزاران شته را از بین ببرد. این قرص از خود گاز فسفید تولید می کند و از آن برای جلوگیری از آفت زدگی برنج در انبار استفاده می گردد. مسمومیت با این قرص هم از راه استنشاق، هم از راه تماس پوستی و هم به صورت خوراکی اتفاق می‌افتد. مصرف خوراکی آن سبب تهوع، درد معده ، استفراغ، اسهال، تنگی نفس، احساس سرما، عطش ، سر درد، تشنج و کما می گردد.

طی سال های ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۰ در ایران هزار و ۳۱۱ نفر به سبب مسمومیت با قرص برنج کشته شدند که از این تعداد ۶۹۶ نفر مرد و ۶۱۵ نفر زن بودند. حال با احتساب آمار سال ۹۱ تعداد قربانیان این قرص طی پنج سال قبل به هزار و ۹۰۹ نفر قربانی این قرص شده اند.

به گفته پزشکان، سم قرص برنج سمی است که بر روی سلولها تاثیر بدی می گذارد و تنفس سلولی را از بین می برد و سبب آسیب جدی به اعضا و ارگانهای دیگر بدن مثل کلیه ها و قلب می گردد. مرگ با قرص برنج مرگ بسیار دردناکی است و فرد عطش بسیاری به آب دارد. در این مرگ فرد تا زمانی که زنده است هوشیار و بیدار بوده و سوزش بدی در بدن خود احساس می کند. بر اساس علامت های بالینی فرد دچار خستگی و کمبود اکسیژن می گردد. بطوریکه بدنش رو به کبودی رفته و دچار خفگی سلولی خواهد شد. این روند روندی غیر قابل برگشت است و مسمومیت با قرص برنج برابر با مرگ است.

معمولا اشخاص زیر ۲۴ ساعت فوت می کنند که زمان مرگ بستگی به ایرانی یا خارجی بودن قرص، تاریخ مصرف، میزان مقاومت فرد و تعداد آن دارد.مرگ بر اثر مصرف این قرص حتمی است و یک عدد از آن نیز می تواند سبب مرگ شود.

در حالی تعداد قربانیان قرص برنج در حال افزایش است که پلیس و وزارت بهداشت هیچ نظارتی بر فروش غیرقانونی این قرص در عطاری ها نمی کنند.

دکتر جعفری، پزشک بخش مسمومین بیمارستان الغدیر با اشاره به نبود نظارت های لازم بر فروش این قرص، اظهار داشت: متاسفانه بعضی عطاری ها به راحتی این قرص را در اختیار مشتریان خود قرار می دهند. در یکی از موارد نادر زنی پس از مسمویت با قرص برنج زنده ماند. او بعد از بازگشت به زندگی اظهار داشت: برای گرفتن قرص برنج به عطاری رفتم که او پس از ملاحظه اصرارهایم چند قرص به من داد. یکی دیگر از بیماران می گفت به عطاری رفته و ادعا کردم برای خودکشی قرص برنج می خواهم که او محل دیگری را به من معرفی کرد و گفت در آنجا قرص های برنج قویتری می توانم پیدا کنم تا راحت تر بمیرم.

این متخصص تاکید کرد، در مسمویت با قرص های دیگر ۹۹ درصد بیماران زنده می مانند اما در مسمومیت با قرص برنج ۹۹ درصد بیماران جان خود را از دست می دهند. اگر بشود قرص های برنج را از عطاری ها جمع آوری کرد و در فروش آن نظارت های لازم را داشت می توان آمار خودکشی با قرص برنج را در جامعه کاهش داد.

بر اساس آمارهای پزشکی قانونی بیشتر قربانیان در چهار استان تهران، مازندران ، گیلان و لرستان قرار دارند.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.