مریخ نورد چین برای فرود روی سیاره سرخ آماده می‌شود

مریخ نورد چین موسوم به “تیان‌ون-۱”(Tianwen-۱) که چندی پیش با موفقیت در مدار سیاره سرخ قرار گرفت و بهترین مناطق بالقوه برای فرود را بررسی کرد، اکنون برای فرود روی این سیاره آماده می‌شود.

به گزارش ممتازنیوز و به نقل از آی‌ای، اولین کاوشگر مریخی چین موسوم به “تیان‌ون-۱” در حال آماده شدن برای فرود روی سیاره سرخ در روز چهارشنبه است. این فضاپیما مدار خود را طوری تنظیم کرده است تا بهترین مناطق بالقوه برای فرود را بررسی کند.

این فرود موجب می‌شود تا چین تبدیل به ششمین سازمان فضایی دنیا پس از ایالات متحده، اتحاد جماهیر شوروی، آژانس فضایی اروپا، هند و امارات متحده عربی شود که با موفقیت کاوشگری را به سیاره سرخ ارسال می‌کند.

“تیان‌ون-۱” اکنون در موقعیتی است که می‌تواند شروع به عکسبرداری و تصویربرداری و جمع‌آوری داده‌ها برای شناسایی محل‌های بالقوه فرود برای مریخ نورد خود کند. این مریخ نورد سپس تلاش خواهد کرد تا در ماه مه یا ژوئن روی سطح مریخ فرود بیاید.

موقعیت مدار جدید “تیان‌ون-۱” به گونه‌ای است که در نزدیکترین حال به فاصله ۲۸۰ کیلومتری مریخ و در دورترین حالت به فاصله ۵۹ هزار کیلومتری مریخ می‌رسد. این موقعیت به مدارگرد “تیان‌ون-۱” اجازه می‌دهد تا تصاویر واضحی از مکان‌های مناسب برای فرود ثبت کند.

این بررسی‌ها به درک شرایط محل‌های بالقوه فرود کمک می‌کند تا امکان فرودی ایمن فراهم شود، چرا که “تیان‌ون-۱” از انرژی خورشیدی بهره می‌برد و بنابراین اگر در جایی فرود بیاید که در معرض طوفان‌های گرد و غبار مریخ باشد، با مشکل مواجه خواهد شد.

لازم به ذکر است که مریخ نورد “فرصت”(Opportunity) ناسا در سال ۲۰۱۸ به دلیل قرار گرفتن در معرض طوفان گرد و غبار، ارتباط خود را با تیم عملیات از دست داد و حالا تیم عملیات “تیان‌ون-۱” برای اطمینان از عدم تکرار چنین حادثه‌ای تمام تلاش خود را انجام می‌دهد.

مدارگرد “تیان‌ون-۱” هنگام پرتاب تقریباً پنج تن وزن داشت که شامل مدارگرد و فرودگر و مریخ‌نورد بود. اکنون که “تیان‌ون-۱” به مریخ رسیده است، هر یک از تجهیزات ماموریت باید چندین بار و با چندین روش خاص ارزیابی شوند.

مدارگرد “تیان‌ون-۱” از یک دوربین با وضوح بالا بهره می‌برد و به عنوان یک نقطه ارتباطی بین مریخ‌نورد و تیم کنترل ماموریت در چین عمل می‌کند. از طرف دیگر، این مریخ‌نورد دارای تجهیزات گسترده‌ای از جمله ابزارهای هواشناسی و سطح‌شناسی، دوربین‌ها و رادار است که مخازن مخفی آب را در زیر سطح باستانی مریخ جستجو می‌کند.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.