مزاحمت تلفنی به قیمت جان مردم

۱۴فروردین۱۳،

یکی از معضلاتی که اغلب اوقات دستگاه‌های خدمت رسان و به خصوص آتش نشانی، اورژانس و فوریت‌های پزشکی با آن مواجه می باشند مشکل مزاحمان تلفنی است مسئله ای که رفع آن نیاز به فرهنگسازی و آگاهی بخشی در جامعه دارد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ؛ در زمانی که دستگاه‌های ارائه دهنده خدمات فوریتی مثل اورژانس و… برای استفاده بهتر از لحظه لحظه وقت برنامه ریزی می‌کنند تا خدمات خود را در کمترین زمان ارائه و به موقع در محل اتفاق حاضر باشند عده‌ای می باشند که با ایجاد مزاحمت تلفنی این روند را مختل می‌کنند و نمی‌شود گفت که آن‌ها از نتیجه کار خود بی‌خبرند.

معاون مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی قم با اشاره به برنامه گسترده اورژانس قم برای کاهش زمان رسیدن بر سر بالین بیماران و مجروحان تصریح کرد: متاسفانه مزاحمان ۱۱۵ همچنان از تهدیدکنندگان اصلی سلامت از حیث تاخیر در رسیدن آمبولانس بر بالین نیازمندان اصلی می باشند.

مهدی فراهانی با اشاره به آمار مزاحمان اورژانس افزود: متاسفانه مزاحمان تلفنی اورژانس با ایجاد مزاحمت روند خدمات رسانی بهتر به نیازمندان واقعی را مختل می‌کنند.

به گفته فراهانی از اول فروردین ماه تا اول اسفند ماه سال ۹۱، تعداد ۳۷۹ هزار و ۷۶۷ تماس با اورژانس برقرار شده که تعداد ۱۱۰ هزار و ۶۶۱ مورد آن مزاحمت تلفنی بوده است.

مزاحمان اورژانس شامل چند دسته می‌شوند: دسته اول از مزاحمان پس از تماس سریعا تلفن را قطع می‌کنند.

دسته دوم پس از تماس با صحبت‌های غیر مرتبط خط تلفن را اشغال می‌کنند و دسته دیگر سئوال‌های غیر مرتبط دارند که نشان از عدم دقت در شماره گیری می‌باشد.

اما دسته دیگر که بسیار خطرناک بوده و از طایفه گروه خطرناک مزاحمین می‌باشند، آن دسته‌ای می باشند که پس از تماس با ۱۱۵ و ارائه شرح حال دروغ، آمبولانس را از پایگاه جدا کرده و به محل و آدرس کاذب اعزام می‌کنند.

معاون مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی قم ضمن تاکید بر خطرناک بودن این گروه در این رابطه اظهار کرد: در این گروه خارج شدن یک آمبولانس و اعزام پرسنل از پایگاه بسیار زجر آور و پرملال است زیرا سبب می‌شود همکاران از پایگاه دور‌تر و مطمئنا زمانی طولانی‌تر به محل اتفاق‌ای برسند که در آن نیازمندی واقعی به کمک احتیاج دارد.

فراهانی تصریح کرد: این موضوع هم تبعات جبران ناپذیری برای بیمار و مصدوم خواهد داشت و هم به سبب عدم اطلاع شهروندان اعتراض و نارضایتی آنان را در بر خواهد داشت.

وی با اشاره به یکی از این حوادث بیان داشت: فوت جوانی به سبب برق گرفتگی در کنار پایگاه اورژانس و نبودن آمبولانس اورژانس در کنار پایگاه از جمله این حوادث بود که در آن اتفاق آمبولانس آن پایگاه به قصد انجام ماموریتی کاذب که مزاحمتی بیش نبود از پایگاه خارج شده بود.

معاون مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی قم با اعلام اینکه گروه سنی مزاحمان را بیشتر جوانان و نوجوانان تشکیل می‌دهند گفت: از خانواده‌ها و اولیای مدارس انتظار می‌رود نسبت به آگاه ساختن فرزندان در این مورد بسیار حساس باشند و نقش پررنگ تری را در این زمینه ایفا کنند.

فراهانی همچنین خواستار برخورد قانونی و جدی مسئولان قضائی، انتظامی و مخابرات با این مزاحمان شد.

وی تصریح کرد: خط‌های اعتباری از جمله گروه اصلی مزاحمت‌های اورژانس می باشند که در این راستا نیز دستگاه‌ها و شرکت‌های مرتبط باید تدابیر ویژه‌ای بیاندیشند.

یک کار‌شناس مسائل اجتماعی هم در این خصوص اظهار داشت: بسیاری از اشخاص مزاحم از عواقب کار خود با خبرند اما داشتن روحیه هیجان طلبی در آن‌ها سبب می‌شود تا دست به این کار بزنند.

وی تصریح کرد: ممکن است این اشخاص پس از برقراری تماس در محل حاضر و نظاره گر اتفاقات باشند.

بیکاری، بی‌برنامگی برای زمان فراقت و عدم تربیت صحیح نیز از دیگر عواملی است که به نقل از این کار‌شناس می‌تواند در این زمینه موثر باشد.

اما نکته قابل تامل اینجاست که چه خوب بود قبل از انجام هر کاری به عواقب آن بیاندیشیم و‌‌ همان گونه که پیشوایانمان فرموده‌اند آنچه ار برای خود می‌پسندیدم برای دیگران نیز بپسندیم.

با توجه به این موضوع شاید آنهایی که دست به انجام کارهایی از این دست می‌زنند؛ متوجه اشتباه‌شان بشوند و برای ارضای روحی خود با جان دیگران بازی نکنند.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.