مزایده ای مهم برای نفت عراق/دورخیز برای تولید ۳.۴ میلیون بشکه ای

دولت عراق امروز ۱۲ بلوک استخراجی خود را به مزایده می گذارد و امید دارد با این واگذاری توان تولید خود در حوزۀ نفت و گاز را افزایش دهد. این چهارمین مزایده ای است که از سال ۲۰۰۹ در عراق برگزار می شود و ۴۷ شرکت برای بدست آوردن ۷ میدان گازی و ۵ میدان نفتی رقابت خواهند کرد. تفاوت این مزایده با دوره های قبل در اینست که در دوره های قبل دولت درصدد افزایش قراردادهای خارجی خود برای افزایش تولید خود بود اما این بار دولت تصمیم دارد میادین استخراجی را به مزایده بگذارد.
این در حالی است که طبق اعلام وزارت نفت، عراق میزان تولید نفت خود در ماه آوریل را به بالاترین میزان در ماه، طی ۲۰ سال اخیر رساند. دولت همچنین درصدد افزایش تولید گاز است تا بتواند از آن برق تولید کند.

بغداد اعلام کرده است شرکتهایی که انتخاب خواهند شد، با منطقه خودمختار کردستان قرارداد نخواهند داشت. این در حالی است که ماه گذشته دولت عراق برگزاری مزایده را به دلیل انعقاد قرارداد میان شرکت آمریکایی اکسون موبیل با منطقه کردستان برگزار نکرد.

در واقع دولت حضور شرکتهایی که با منطقه کردستان عراق قرارداد دارند را در این مزایده ممنوع کرده است. فروش نفت تقریبا ۹۰% دریافتی بودجۀ کشور و دو سوم تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهد که تقریبا منبع اصلی درآمد دولت برای بازسازی کشور است. عراق در حال حاضر توان تولیدی معادل ۳ میلیون بشکه در روز دارد و درصدد است میزان تولید خود را تا پایان سال جاری به مرز ۳٫۴ میلیون بشکه در روز و صادراتش را به ۲٫۶میلیون بشکه برساند.

ژورنال دونت/ ۳۰ می ۲۰۱۲
ترجمه: زهرا خدایی

۳۱۲۶۳

 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.