مزیت آزادسازی همزمان بنزین و تعرفه

گردآوری توسط گروه خودرو ممتازنیوز

 مزیت آزادسازی همزمان بنزین و تعرفه

مزیت آزادسازی همزمان بنزین و تعرفه

ممتازنیوز: سالانه بیش از ۲۵ میلیارد لیتر بنزین در کشور با قیمت ۴۰۰ و ۷۰۰ تومان در اختیار خودروها قرار می گیرد چنانچه قیمت متوسط بنزین را ۵۶۰ تومان در نظر بگیریم از بابت فروش بنزین سالانه ۱۴هزار میلیارد تومان درآمد برای دولت ایجاد می گردد.

چنانچه بنزین به قیمت ۲۰۰۰ تومان به فروش برسد و مصرف طبق روند موجود باشد درآمد حاصل از فروش ۲۵ میلیارد لیتر برابر ۵۰ هزار میلیارد تومان است لذا اگر قیمت بنزین ۲۰۰۰ تومان شود مبلغ ۳۶ هزار میلیارد تومان به درآمد دولت در سال اضافه می گردد.
در حال حاضر جمع تعرفه وهزینه های واردات خودرو بین ۵۰ تا تا ۱۰۰ درصد قیمت خرید خودرو است با فرض واردات سالانه ۱۰۰هزار خودرو با متوسط قیمت ۱۰۰ میلیون تومان در بازار داخل درآمد تعرفه ای که برای دولت از این بابت ایجادمی شود حدودا برابر ۵هزار میلیارد تومان است.
تعداد خودروهای فعال در کشور حدود ۲۵ میلیون دستگاه است که مصرف سوخت آنها بطور میانگین ۳لیتر بیشتر از خودرو های با کیفیت خارجی است لذا چنانچه در عرض ۱۰ سال خودرو های پر مصرف موجود جایگزین خودروهای کم مصرف تر خارجی شوند برای ۲۵ میلیون خودرو و به ازای پیمودن هر ۱۰۰ کیلومتر ۷۵ میلیون لیتر از مصرف سوخت کاسته خواهد شد.
چنانچه تعرفه واردات خودرو به ۲۰ درصد و تعرفه واردات قطعات به صفر برسد در آن صورت قیمت خودروهای با کیفیت و کم مصرف و ایمن خارجی بیش ۴۰ تا ۷۰ درصد کاهش می یابد به طور مثال قیمت خودرو هیوندای ۱۰۰ میلیون تومانی به ۵۰ میلیون تومان کاهش خواهد یافت.
اگر قیمت خودرو های وارداتی ۴۰ تا ۷۰ درصد کاهش یابد خودروسازان داخلی و قطعه سازان به سمت تولید و مونتاژ خودرو و قطعات آن گام بر خواهند داشت، قطعه سازان چنانچه قطعات خودرو را با تیراژ بالا و در مقیاس جهانی تولید کنند می توانند از بابت تامین نیاز خودروسازان و خدمات پس از فروش خودرو با تیراژ بسیار بالا بعضی قطعات را تولید و قیمت تمام شده خود را کاهش داده و از بابت صادرات درآمد مطلوبی کسب نمایند.
به گزارش ترابر نیوز، کما اینکه قطعه سازان چین و سایر کشورها نیز اینچنین در بازارهای جهانی نقش آفزینی می کنند.
ما باید خودرو و قطعات آن را با مقیاس بالا تولید کنیم و محدود به بازار داخل نباشیم کیفیت تولیداتمان نیز باید در مقیاس جهانی باشد.
با کاهش تعرفه در حد عنوان شده واردات خودرو میلیون ها متقاضی در داخل می توانند خودرو مدنظر خود را با قیمت مناسب خریداری کنند و از این بابت بین ۴۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان صرفه جویی در هزینه خودرو مدنظر آنها بعمل آید.
مصرف هر خودرو در سال حدود۱۵۰۰ لیتر است که با افزایش قیمت بنزین به ۲۰۰۰ تومان هزینه سوخت این خودروها ۲٫۲۵میلیون تومان در سال افزایش می یابد.
اما از طرف دیگر در خرید خودرو ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان صرفه جویی می گردد که این پول را در بانک یا سایر امور سرمایه گذاری کنند سالانه بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان درآمد ایجاد می گردد به این ترتیب ۲٫۲۵میلیون تومان هزینه افزایش قیمت بنزین پرداخت و مابقی درآمد حاصل از منطقی شدن قیمت خودرو برای متقاضیان خرید خودرو باقی می ماند.
حال مردم، مسئولین و هر انسان عاقلی قضاوت کند بنزین ۲۰۰۰ تومان و تعرفه واردات خودرو در حد بیان شده بشود بهتر و عاقلانه تر است یا ادامه وضعیت رنج آور کنونی؟


پرشین خودرو | RSS
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.